Bygge om bokhyllehøyttalere til flate surroundhøyttalere ? Hva mener du ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge om bokhyllehøyttalere til flate surroundhøyttalere ? Hva mener du ?

Mine eminente PSB alpha høyttalere har nå fulgt meg fra jeg var 16 år og har fått mye FYSISK juling etterhvert, og her om dagen så veltet stativet den ene stod på å kassen sprakk opp, så jeg måtte til å lime den isammen igjen , da tanken slo meg å bygge dem om til sånne flate surroundhøyttalere til å ha på sidene. En annen mulighet er å bruke dem som "precence" høyttalere den gangen jeg handler meg en Yamaha Reciever. Klipsch RS-62 er på vei i posten for å ta over rollen som "surround back" Det blir et skikkelig low-cost prosjekt, siden jeg bare skal bygge ny kasse. Diskant, basselement samt delefilter blir det samme.

Et grovt mål av disse viser at de har et volum på ca 12 liter (ca 21x18x32 cm) . med en liten port på ca 4 cm i diameter på baksiden. Jeg har ingen T/S parameter på høyttalerene , og aner ei heller hvor jeg kan finne slikt på PSB elementer. (De heter bare "PSB ALHPHA") Det er ikke så nøye egentlig - det skal jo på ingen måte være studiomonitorer heller , bare fylle inn litt lyd, så noe pristisjeprosjekt blir det nok ikke.

Men , spørsmålene mine er som følger (Trenger ikke 100% korrekte svar, dine meniger er godt nok :P ) :

- Bør jeg beholde dem portet , og samme volum ? Eller kan jeg redusere volumet noe og lage dem lukket ? Feks ned til 6-8 liter ?

- Noen som har en formening om hvordan elementene bør stå ? Som normalt med diskanten øverst å bass på bunn eller opp-ned ? Vinkling ? opp/ned ?

- Hva med en eventuell bassrefleksport ? Bør vel gå greit å ha den ut til siden , for å minske dybden til kassen ?

Sånn! *Rope på snickers-is*

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uten å fremlegge dette som noen fasit, så har jeg med hell gjort noe tilsvarende.
    Dog med omvendt fortegn!
    Kjøpte en 42" plasma-TV for et par år siden, med avtagbare sidehøyttalere. Og heldigvis for det, ettersom herligheten var godt over meteren bred!
    Målte opp innvendig volum i orginalhøyttalerne, og plukket med meg elementer og bassrefleksrør over i noen "MDF-bokser" med samme volum, som jeg deretter plasserte på undersiden av skjermen.
    Resultatet ble faktisk meget bra!

Dermed vil jeg tro at du godt kan lage flate surroundhøyttalere av "PSB-restene", men ville så langt som råd er, forsøke å opprettholde samme forutsetninger for elementene!
    Dermed bør du gå for "kasser" med samme volum, og som også gir plass for bassrefleksrøret.
    Om dette av praktiske årsaker munner ut i side eller bunn, tror jeg har liten betydning.
    Husk uansett å fylle de nye høyttalerne med en passende mengde dempemateriale. Da tror jeg nok at resultatet kan bli godt nok!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •