DIY akustisk transparant 2,35:1 kurvet lerret - reasearch

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY akustisk transparant 2,35:1 kurvet lerret - reasearch

Heisann!

Ambisjonen er som dere sikkert kan se ut av tittelen å lage et akustisk transparent lerret som forøvrig skal være kurvet og i formatetet 2,35:1.

Problemet med å akustisk transparente lerret selv er vel kjent for de fleste, og hovedproblemet er igrunn at det ikke er lett å få tak i duker som fungrer tilfredsstillende.

Etter mye lesing på AVSforum hadde jeg en hvis formening om hva jeg skulle se etter, og resultatet etter lang tids leting er rullegardinstoff fra Kirsch. Etter mye leting har jeg funnet en forhandler som har hele sortimentet inne, og hvor man kan låne med seg prøver hjem.

Dette er produktene jeg fant, og lånte med meg hjem:

Varenummer: 56040 (Grå)
    Deklarasjon: 64% PVC / 36% Glassfiber
    Lysrefleksjon: 74%
    Lysgjennomgang: 5%

Varenummer: 55010 (Off-white)
    Deklarasjon: PVC / Glassfiber
    Lysrefleksjon: 54%
    Lysgjennomgang: 18%

Varenummer: 55000 (Hvit)
    Deklarasjon: PVC / Glassfiber
    Lysrefleksjon: 55%
    Lysgjennomgang: 22%

De to sistnevnte er fra spesifikasjonene egentlig uegnede, men av ren nyskjerrighet tok jeg de med for å se forskjellen mellom de.

Som dere kan se av bildene under, holder de tankene stikk, og de to siste dukene lider under dårlig sortnivå, og fargegjengivelse.

Uten at jeg kan skryte på meg stort sammenligningsgrunnlag i forhold til akustisk transparente duker, så må jeg si at første nevnte duk ser meget lovende ut.

Hva tror dere? Signalkilde er en HTPC koblet opp mot en Infocus X10, og prøvene henger på veggen/hylla i samme rekkefølge som dere leste litt ovenfor her. Bakgrunnen er hvitmalt strie på vegg:-) Bildene er tatt uten blits, og kan følgelig være litt uskarpe... Bildene er klikkbare:-)

De neste bildene er av duken direkte på vegg, og er fra Planet Earth i 1080p:
    Vedlegg 37280
    Vedlegg 37281

Disse er også på vegg, men viser direkte sammenligninger med farger:
    Vedlegg 37289
    Vedlegg 37290
    Vedlegg 37291
    Vedlegg 37292

Forskjellene er ganske store, og det den ene mangler i riktig farge, tar den igjen i sortnivå...

Her er bilder av dukene hengt opp ca 15 cm fra vegg, uten "filt" mellom duk og vegg. Bildene er tatt i en vinkel som gjør at bildet på veggen og det på dukene ikke overlapper.
    Vedlegg 37283

Det neste viser bildet i opprinnelig oppløsning, dog noe beskåret... Man kan skimte strukturen nå. Strukturen er komplett usynlig fra 3 meter, som er minimum sitteavstand for meg. Regner med det blir rundt 4 meter.
    Vedlegg 37282

Det neste bildet viser en annen farge, men viser også at duken helt til høyre har litt for mye gjennskinn.
    Vedlegg 37285

Gjennskinnet vises også på neste bilde, men her er det meget bra sortnivå på duk 1.
    Vedlegg 37287

Siste bildet er for å se hvor godt de gjengir hvitt; jeg synes duk 1 er litt for grå...
    Vedlegg 37288

For å oppsummere testrunden; duk 1 (den som er listet øverst lengre opp) er klart best. Den har minst gjennskinn, har bra sortnivå, men er litt for grå for meg. I morgen er det ut for å låne hjem denne duken i en litt lysere tone:-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Den første utgaven, men da i matt hvit utførelse er nok nærmere den optimale løsningen i dette tilfellet. Grånyansert, perforert duk mister nok også litt lysutbytte...

Samtidig må du jo sjekke at duker også er tilstrekkelig audiotransparent og finmaskert.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Viss jeg husker korrekt så var det vel slik du driver nå SMX-lerretene ble til....?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Den første utgaven, men da i matt hvit utførelse er nok nærmere den optimale løsningen i dette tilfellet. Grånyansert, perforert duk mister nok også litt lysutbytte...
    Ser sånn ut ja:-)

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Samtidig må du jo sjekke at duker også er tilstrekkelig audiotransparent og finmaskert.
    hmm... Ser at det jeg opprinnelig skrev angående lydgjennomgang har fallt bort... Dette er jo et viktig poeng! Selve duken er meget lik det jeg har sett av close-ups av SMX duken, og at denne Kirsch duken er det jeg har vært på utkikk etter. Det bekreftes også av den uformelle lyttetesten jeg foretok tidligere i dag.

Koblet fra alle høyttalere bortsett fra senteren og satt forsterkeren i 5CH Stereo. Testet med kjappe bytter mellom duk og ikke duk, og må si at jeg ble meget positivt overrasket over hvordan denne duken låter kontra mye annet rart jeg har testet. Det hadde vært meget interessant med en måling av duken, men innehar desverre hverken radioshack eller ECM8000.

Forskjellen mellom duk og ikke duk kan beskrives som THX-mode av og på forsterkeren min. THX-mode demper jo blant annet toppen av lydporet i front...

Bottom line: duken innehar gode akustiske transparente egenskaper og lite lystap. Det blir dog spennende å teste duken som er et par hakk lysere/hvitere:-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Spennende. Viss jeg husker korrekt så var det vel slik du driver nå SMX-lerretene ble til....?
    Ja, selv om det er mye pes og stress for å lokalisere de forskjellige forhandlerne som kan ha aktuelle duker, så er det gøy når det begynner å dra seg til:-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har selv testet dette en del, og SmX er dessverre ikke tilstrekkelig finmaskert etter mitt syn (selv om dette pr. dato er det beste som er tilgjengelig...), og følgelig får du en del moire. Fenomenet redueres som kjent ved å vinkle duken, og det er også langt mindre fremtredende ved bruk av en projektor med høy pikseltetthet, som f.eks. en DLP, SXRD eller D-ILA. Sammen med en LCD er fenomenet relativt påfallende selv med en hel vinkling av duken.

Det er imidlertid svært vanskelig å få tak i en duk som er mer finmaskert enn SmX - inntil videre i det minste...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde ikke noe moiré enda jeg har sett hvor galt det kan gå... Mulig dette er fordi dette er den optimale duken, eller fordi den har for dårlige akustiske egenskaper...:-) Jeg tror på en såkalt gyllen middelvei;-)

Skal se om jeg får tatt et bilde som viser masketettheten på duken i morgen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ingen moire tror jeg er nærmest umulig, da har du nok ikke sett godt nok etter. Selv lerret med 2x maskeringstettheten til SmX har noe moire hvis en ikke vinkler duken 10-15 grader (SmX må gjerne vinkles opp mot 40 grader, og selv da gir LCD en del moire, mens det også forekommer noe på SXRD/D-ILA/DLP), og da snakker vi FINMASKERT... Hvorvidt du plages av fenomenet er noe annet selvsagt. Du må ofte kjøre en litt større dukprøve for å se fenomenet, og det ses ofte best i helt lyse scener...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... mulig du har rett der - at størrelsen på prøven og kildematerialet som er testet med ikke yter fenomenet rettferdighet... Jeg reagerte iallefall ikke på det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •