behringer mic mini800 og emc8000 men ingen usb :-(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

behringer mic mini800 og emc8000 men ingen usb :-(

Som nevnt så har eg investert i måleutstyr, i bestillingens hete har eg klart og funnet et produkt med rett fantomspenning men uten usb...der er jack plugg men ikke noe mer.

regner med at en da har 2 valg:

1: Prøve og lage til en overgang(vist en det gjør, får en da et fullverdig signal).

2: kjøpe ny forforsterker til mic'en

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mini 800 er vel bare en mikser med mic pre og phantom power?
    Denne må i sin tur kobles til lydkortet i pcen.
    Om lydkortet ditt er godt nok til målinger trenger du vanligvis bare en overgang fra 1/4" jack til 3,5mm minijack.

Hvis du kjøper et lydkort med innebygget mic pre og phantom power, ville du kunne koble denne til pcen via USB eller Firewire, og ikke hatt behovet for en mikser i tillegg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey, så en er ikke nødt til og bruke usb for og få skikkelige målinger?

de originale lydkortene som følger med maskinen bør det byttes ut kanskje?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkort i bærbare pcer og lydkort som er integrert på hovedkortet i stasjonære pcer er vanligvis for dårlige. Men har pcen et dedikert lydkort er det oftest godt nok.
    Alternativet er et eksternt lydkort tilkoblet via usb eller firewire.
    Selv bruker jeg M-Audio Mobile Pre Usb, som har både mic pre og og phantom power innebygget. Det er det billigste alternativet som fungerer ok etter hva jeg har funnet ut. Men så lenge du allerede har mic pre med phantom power er det jo ingen grunn for deg å kjøpe dette.
    Se bl.a. på Speaker Workshop sine nettsider, der er det en liste over anbefalte lydkort. På forumet der finner du også muligens noen tips.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    då må ej sjekke der å sjå ka ej finne

fe veie det opp imot pris, om ej ska kjøpe nytt lydkort eller om ej ska kjøpe det eksterne lydkortet og selge mic pre'en.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Lydkort i bærbare pcer og lydkort som er integrert på hovedkortet i stasjonære pcer er vanligvis for dårlige. Men har pcen et dedikert lydkort er det oftest godt nok.
    På hvilket grunnlag baserer du denne påstanden? Om det interne lydkortet er bra nok eller ikke må ses i forhold til hva man har behov for å måle. Til hobbybruk er det ikke ofte det er lydkortet som er den begrensende faktor. Rene impedans og frekvensresponsmålinger kan man fint gjøre med et vanlig lydkort (jeg tar selvfølgelig forbehold om at lydkortet ikke er 100% skrot).

Skal man gjøre forvrengningsmålinger er det stort sett støygulvet i målelokalet som er problemet med mindre man har tilgang til et lydtett, ekkofritt rom. Jeg har lagt ved en måling jeg gjorde akkurat nå som viser responsen til min MacBook (ukalibrert). Målingen ble gjort ved å bruke en enkel "lakrislisse"-kobling mellom linje ut og linje inn. Det ene bildet viser grafen med 90dB vertikalt (valgt fordi dette er det området som brukes på Zaphaudio-grafene). Øvre kurve er frekvensresponsen, mens nedre kurve er summen av andre- til og med sjetteharmonisk forvrengning (forvrengningen er altså drøyt -80dB i forhold til grunntonen ved 1kHz).

Det andre bildet viser samme kurve, men zoomet inn slik at det vertikale området kun spenner over 3dB. Avviket ser grusomt ut ved første øyekast, men når man ser på hvilke avvik man får i de fleste tilfeller ved måling på reelle høyttalere så er ikke dette avviket noe problem. Hvis man vil ha (tilsynelatende) helt flat respons fra lydkortet kan en slik måling brukes til å kompensere for avviket. Dette er det samme som gjøres når man bruker en kalibreringsfil til en mikrofon.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skriver "vanligvis" og "oftest" er det vil ikke så harde påstander vel, D|sElMiNk?
    Ingen regler uten unntak, men mine to laptoper, (nyere billig Dell og eldre HP) er ikke gode nok. Og når det gjelder lyd integrert på hovedkort har jeg bare lest på nettet at flere sliter. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men når man er nybegynner er det greit å være litt på sikre siden ang eliminering av feilkilder. Det er nok å lære uansett.

Frekvensmessig kan man som oftest vha kalibrering komme greit i mål, problemet er at en del lydkort/brikker sliter med delay og fasevridning mellom kanalene som i tillegg endrer seg hele tiden. Dermed vil man ikke få til en måling med gating, noe som jo er løsningen på rompåvirkning. Dette er også ofte årsaken til at brukere av Speaker Workshop gir opp kalibreringen.

Nedenfor ser du frekvensresponsen og fasen mitt M-Audio lydkort klarer, etter kalibrering. Det er bl.a. lagt til 20.9 uS delay på ene kanalen for å oppnå dette.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var absolutt ikke meningen å virke brysk, poenget mitt var at min erfaring med hobbymålinger er at man kan komme langt med relativt enkle lydkort. Her er det min tur til å påpeke bruken av ordet "relativt"

Jeg bruker ikke Speaker Workshop selv (LspCAD var verdt pengene i mine øyne), så der har jeg ingen ting å basere mitt synspunkt på. Frem til nå har jeg brukt ARTA og Fuzzmeasure for hoveddelen av målingene jeg har foretatt, men for øyeblikket tester jeg WinMLS siden dette er programmet vi bruker på studiet.

Videre testing av lydkortet her viser at impulsen som mottas har toppverdien sin på en av to nabosampler for alle repetisjoner av målingene (jeg tok ti som en test). For å få kontroll på forsinkelsen lar jeg WinMLS bruke den ene kanalen som forsinkelsesreferanse. Hvis jeg skrur av dette får jeg høyst variable forsinkelser på de forskjellige impulsmålingene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var et slikt øyeblikk som jeg liker, en stiller et spørsmål og så kommer svaret i tillegg til de neste svarene jeg har tenkt ut.'

Har 2 maskiner, selvbygd stasjonær og en 2 år gammel dell latitude begge med lydkort integrert i hovedkortet.

kanskje kan lydkortet i den stasjonære vere bedre, men rommet den står i er et "lager/roterom" , godt dempet ivertfall

Har planer om og bruke ARTA software, men er speaker workshop freeware? i så fall hadde det vell vert greitt og prøve seg først med det! hvor kan en finne tak i
    litteratur om kalibrering av målemic og framgangsmåte mtp oppsett til målingen?

Står i startgropen mtp måling av høgttalere så all info er kjærkommen

Når jeg tenker meg om så har jeg lest litt om måling på hifi4all.dk i innsikts artiklene deres! kanskje det kan vere et godt utgangspunkt?

Gating?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det var absolutt ikke meningen å virke brysk, poenget mitt var at min erfaring med hobbymålinger er at man kan komme langt med relativt enkle lydkort. Her er det min tur til å påpeke bruken av ordet "relativt"

Jeg bruker ikke Speaker Workshop selv (LspCAD var verdt pengene i mine øyne), så der har jeg ingen ting å basere mitt synspunkt på. Frem til nå har jeg brukt ARTA og Fuzzmeasure for hoveddelen av målingene jeg har foretatt, men for øyeblikket tester jeg WinMLS siden dette er programmet vi bruker på studiet.

Videre testing av lydkortet her viser at impulsen som mottas har toppverdien sin på en av to nabosampler for alle repetisjoner av målingene (jeg tok ti som en test). For å få kontroll på forsinkelsen lar jeg WinMLS bruke den ene kanalen som forsinkelsesreferanse. Hvis jeg skrur av dette får jeg høyst variable forsinkelser på de forskjellige impulsmålingene.
    Jeg blir selv stadig vekk oppfattet som brysk når jeg utrykker meg skriftlig, uten å være det, så jeg er veldig forsiktig med å tro det om andre!

Jeg har også brukt Arta for de fleste målinger, mens Speaker Workshop har blitt benyttet til beregning av delefiltere etc. Kjøpte for kort tid siden SoundEasy, og sliter nå med å finne årsaken til at det heter EASY?!
    SW benytter også den ene kanalen som referanse for forsinkelse og frekvens, men må kalibreres først for å få et stabilt resultat.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smooopz
    Der var et slikt øyeblikk som jeg liker, en stiller et spørsmål og så kommer svaret i tillegg til de neste svarene jeg har tenkt ut.'

Har 2 maskiner, selvbygd stasjonær og en 2 år gammel dell latitude begge med lydkort integrert i hovedkortet.

kanskje kan lydkortet i den stasjonære vere bedre, men rommet den står i er et "lager/roterom" , godt dempet ivertfall

Har planer om og bruke ARTA software, men er speaker workshop freeware? i så fall hadde det vell vert greitt og prøve seg først med det! hvor kan en finne tak i
    litteratur om kalibrering av målemic og framgangsmåte mtp oppsett til målingen?

Står i startgropen mtp måling av høgttalere så all info er kjærkommen

Når jeg tenker meg om så har jeg lest litt om måling på hifi4all.dk i innsikts artiklene deres! kanskje det kan vere et godt utgangspunkt?

Gating?

Om lydkortet er godt nok finner du bare ut ved testing. Nå er du ihvertfall klar over hva som kan være årsaken om du får problemer med ustabile målinger

Arta er genialt og rimelig enkelt å komme i gang med. Absolutt å anbefale. Men det er kun et måleprogram. For å kunne beregne delefilter etc er Speaker Workshop det eneste freeware programmet. Det fungerer meget bra, men er litt tricky å komme igang med (som alle andre tilsvarende program).
    Jeg har laget en guide for kalibrering og enkle målinger med Speaker Workshop som jeg kommer til å legge ut her på forumet i løpet av høsten. Noen frivillige er igang med å teste den ut slik at jeg får luket vekk evnt feil og mangler først.

Når man ikke har tilgang til et ekkofritt rom, står man igjen med to muligheter:
    - Måle utendørs, noe som er den eneste muligheten ved lave frekvenser, men som fort gir problemer med uønsket støy fra trafikk, vind o.l.
    - Måle i et størst mulig rom, med høytaleren plassert lengst mulig vekk fra reflekterende flater, som vegger, gulv og tak. Mao plassere høyttaleren midt i rommet. Deretter avgrenser man målingen til noen millisekunder, og på den måten avbryter målingen før reflektert lyd når mikrofonen. Man setter altså et "tidsvindu" som på fagspråket (og nynorsk) kalles gating. I praksis betyr dette at man ikke får målinger under 2-300hz. Løsningen på det er å måle de lave frekvensene "nearfield", altså meget tett på høyttalermembranen, for å unngå refleksjonene fra rommet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott

då fekk vi lære litt idag med. ser fram til du får publisere guiden.

takk for hjelpen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •