Tips til bra DIY stativhøyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til bra DIY stativhøyttaler?

Hei!
    I mangel av tålmodighet (venting på bedre leilighet for audio), så falt ideen om noen DIY stativhøyttalere inn i hodet. Må likevel kanskje vente til neste år med å bygge, men spørs hva som dukker opp

Kravene er at de bør se OK ut. Tenkter ikke finish, som er variabelt fra bygger til bygger, men konstruksjonen på høyttalerne.
    EDIT, TAS BORT: tillegg bør de strekke seg ned i 30-35 hz. Dypt for denne typen høyttalere, men sånn er kravet
    EDIT: Det går an å jenke seg litt om det skulle stå på det

Lyden bør jo være fortreffelig, og kunne måle seg med det aller beste på markedet innenfor stativhøyttaler-segmentet. Musikken som spilles er alt fra Klassisk, rock, blues, jazz, techno, house, osv osv. Men det er ikke krav til høy SPL. +- 90db er nok.
    Total pris for kittet bør ikke overstige 15-20000,- Kanskje den del plukk kommer i tillegg, men slik er det alltid

Noen tips?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høyttalerkonstruksjoner er kompromisser, og kravet du setter til dypbass er vel sjelden oppnåelig i en "highend" stativhøyttaler.

Jeg ville vurdert Zaph|Audio - ZD5 - Scan Speak 15W8530K00 and Vifa XT25, og i stedet bygget en aktiv bass eller to for å ta seg av dypet.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både dypbass, og god lyd tror jeg du får problemer med å realisere i en liten bokhyllehøyttaler.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg definitivt laget en gulvstående variant. Evt. bygd en sub som tar seg av de dype frekvensene.

Dessuten ville jeg også strebet å unngå en portet løsning. Sikkert mange som er uenige, men jeg har utelukkende bedre lydmessige erfaringer med lukkede systemer. Og om du da skal ha dyp bass kan du ihvertfall glemme stativ høyttaler, da trenger du membranflate/slaglengde og gjerne eq helt i bunn.

Du har måleutstyr og slikt, samt kompetanse innen delefilterdesign?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Alle høyttalerkonstruksjoner er kompromisser, og kravet du setter til dypbass er vel sjelden oppnåelig i en "highend" stativhøyttaler.

Jeg ville vurdert Zaph|Audio - ZD5 - Scan Speak 15W8530K00 and Vifa XT25, og i stedet bygget en aktiv bass eller to for å ta seg av dypet.
    Har tenkt tanken selv på en eller to aktive subber i arbeid med to små høyttallere, så det er ikke uaktuelt
    Men hadde jeg sluppet, så er det å foretrekke. Vet ikke hvordan man definerer highend blant høyttalere, men i prisområdet 25-40 000 for denne typen høyttaler er vel i det området (merke/frabrikk høyttalere altså). Har sett en del som går ned på 30-tallet, men få som du sier.
    Trodde kanskje det var noen som hadde laget slike kit ute på nettet

Blir uansett vanskelig å gå fra Transmisjonslinje til stativhøyttaler uten en eller to aktive basser ja

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Både dypbass, og god lyd tror jeg du får problemer med å realisere i en liten bokhyllehøyttaler.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg definitivt laget en gulvstående variant. Evt. bygd en sub som tar seg av de dype frekvensene.

Dessuten ville jeg også strebet å unngå en portet løsning. Sikkert mange som er uenige, men jeg har utelukkende bedre lydmessige erfaringer med lukkede systemer. Og om du da skal ha dyp bass kan du ihvertfall glemme stativ høyttaler, da trenger du membranflate/slaglengde og gjerne eq helt i bunn.

Du har måleutstyr og slikt, samt kompetanse innen delefilterdesign?
    Det er vel ikke snakk om en liten bokhyllehøyttaler jeg er på jakt etter. Om den er 20 kilo og 70 cm høy så er det greit (litt tatt ut av luften nå), men vil gjerne ha noen som er såpass gode på det stativhøyttalere gjør, og da om det trengs ha aktiv bass på siden.

Har ikke erfaring/kompetanse innen delefilter eller måleutstyr bortsett fra Radioshack fra hjemmekinoens tid..

Det jeg vil frem til er om det finnes Kit som man kjøper deler til, og som det finnes tegninger på både Delefilter og selve kassen, så skal jeg fint greie å snekre det sammen.. Skulle kanskje ikke kalt det DIY, men bare KIT?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel heller formulere litt annerledes :roll:

Kitet bør være HighEnd/Referanse kvalitet, og størrelsen på høyttalerne kan gjerne være i "bokhylle størrelse", men skal altså være massivt bygget.

Glem 30-40hz, og bare kom anbefalinger på kit som gir god lyd.. Så enkelt er det egentlig.
    Kravet om aktiv bass i tillegg kommer jeg ikke unna

Hele ideen med stativhøyttalere er at de skal være fleksible og ikke avhengig av så veldig stort rom og plass. Selvsagt skal de få sin meter på bakvegg og sidevegg om det trengs, men alt skal passe sammen med moderne kunst fra svigerfar KUNSTIKESKUS. Typisk som de nederste maleriene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på nettet at såkalte High End kit ikke koster mer enn 500-1000 Euro.
    Kan det stemme at dette er en typisk pris på kit for et slikt høyttalerkit?
    I så tilfelle har jeg bommet når jeg leter etter virkelig gode kit med et budsjett på 15-20000

Ingenting er bedre enn det. Trodde faktisk høyttalerkomponenter kostet ørlite mer...
    Tipset til norcad var ikke så værst, men slik usymetrisk plassering av diskant faller ikke i god jord i heimen

Flere tips tas i mot.
    Problemet er å skjelne de forskjellige kittene fra hverandre. Vanskelig å si hva som er bra og ikke

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Ser på nettet at såkalte High End kit ikke koster mer enn 500-1000 Euro.
    Kan det stemme at dette er en typisk pris på kit for et slikt høyttalerkit?
    I så tilfelle har jeg bommet når jeg leter etter virkelig gode kit med et budsjett på 15-20000

Ingenting er bedre enn det. Trodde faktisk høyttalerkomponenter kostet ørlite mer...
    Tipset til norcad var ikke så værst, men slik usymetrisk plassering av diskant faller ikke i god jord i heimen

Flere tips tas i mot.
    Problemet er å skjelne de forskjellige kittene fra hverandre. Vanskelig å si hva som er bra og ikke
    Prisene stemmer nok bra de, og når du får lagt til et par like bra aktive bassystemer, stemmer nok budsjettet ditt også! :-D

John Krutke (Zaph audio) er antagelig blant topp 5 blant DIY på nett, og når han selv uttaler at dette er hans beste konstruksjon noensinne, tror jeg utsagnet "ikke så værst" er altfor negativt.......
    Usymetrisk plassering av diskanten er ikke av kosmetiske grunner, men et must for å oppnå highend egenskapene du er ute etter.
    Her kommer ørets velbehag foran øyet!

Anbefalingen min bygger kun på Johns gode navn og rykte, sammen med hans erfaringer. Jeg har ikke hørt disse høyttalerne selv.

En annen flink kar finner du her: DIY Loudspeaker Projects

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    John Krutke (Zaph audio) er antagelig blant topp 5 blant DIY på nett, og når han selv uttaler at dette er hans beste konstruksjon noensinne, tror jeg utsagnet "ikke så værst" er altfor negativt.......
    Usymetrisk plassering av diskanten er ikke av kosmetiske grunner, men et must for å oppnå highend egenskapene du er ute etter.

Anbefalingen min bygger kun på Johns gode navn og rykte, sammen med hans erfaringer. Jeg har ikke hørt disse høyttalerne selv.

En annen flink kar finner du her: DIY Loudspeaker Projects
    Tviler ikke på at de låter godt, og de skal bli tatt med i vurderingen.
    Fant selv linken til Troels Gravesen. Sendte han en mail og han kom med dette alternativet fra sine prosjekter: DIY High-.
    Dette var da anbefalingen i "standmount" kategori, noe som passer mer i forhold til mine ønsker, men om man får den virkelige kvaliteten man ønsker fra en "liten" høyttaler vet jeg ikke?

Så lenge en høyttaler er plasseringsvennlig med tanke på plass, og ikke tar for stor plass kan det være aktuelt med en gulvhøyttaler også, men det er mindre aktuelt for øyeblikket.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .
    Jeg leste akkurat om dette i andre prosjekter, og man er faktisk ikke enig om hva som er best. Selv Krutke anbefalte ikke en slik "offset" plassering av diskant i alle tilfeller. I de tilfeller man har en slik offset diskant så skal man i hovedsak ha høyttalerne toed-in slik at aksen treffer i sweetspot, og har man diskanten sentrert så er høyttalerne best (pekende mer rett frem) off-axis der lyden er best når lyden treffer forran eller bak sweetspot.

Slik forstod jeg det i allefall
    Uansett har jeg begynt å like ideen med disse ZD5 høyttalerne du sendte link på.
    Vil nok ta frem til jul før jeg bestemmer meg om ikke jeg får tak i noen penger før det

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sak har alltid flere sider...........
    Med diskanten plassert med ulik avstand til alle sider på baffelen, vil baffel diffraksjon minimeres, eller rettere sagt spres over et bredere frekvensområde.
    Målemessig vil dette alltid gi et bedre resultat, om man ser diskanten isolert.
    Men, det er alltid et men eller to.
    Mange mener at elementene plassert på en horisontal linje ofte vil gi bedre "holografi", og spredningsmønsteret for høyttaleren vil jo ikke bli symmetrisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som tipset ditt er noe av det bedre man kan lage selv norcad
    Opprinnelig synes jeg de virket små, men etter å ha regnet på volum er de blant de største som er tilgjenglig i klassen. Over 15 liter faktisk.
    I tillegg bruker de Scan Speak bassmellomtone elementet som er brukt i veldig mange andre prosjekter og som er faktisk i nesten alle andre aktuelle prosjekt

Et annet alternativ jeg fant i dag er Dynabel SuperExact. Fordelen med denne er at jeg muligens kan høre det hos Eltek. Mye bra kritikker også.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Et annet alternativ jeg fant i dag er Dynabel SuperExact. Fordelen med denne er at jeg muligens kan høre det hos Eltek. Mye bra kritikker også.
    Jeg har lyttet til SuperExact ved noen anledninger, og etter min mening kan man her få veldig mye for pengene. Absolutt verd å ta med i vurderingen

Ligger et par Exact på brukten. Hva med å kjøpe disse og oppgradere dem til SuperExact etterhvert. Så vidt jeg kan se er det de samme kabinettene og bass/mellomtone elementet

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/35517
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har lyttet til SuperExact ved noen anledninger, og etter min mening kan man her få veldig mye for pengene. Absolutt verd å ta med i vurderingen

Ligger et par Exact på brukten. Hva med å kjøpe disse og oppgradere dem til SuperExact etterhvert. Så vidt jeg kan se er det de samme kabinettene og bass/mellomtone elementet

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/35517
    Takk for tipset. Blir nok heimemekk hvis jeg skal ha slike. Og da SuperExact. Akkurat for øyeblikket skal jeg gjøre noen siste forsøk på høyttalerne jg har, og så får vi se.
    Bygging av nye høyttalere skjer tidligst rundt nyttår om jeg ikke får dreis på Raunaene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kort til dere som er inne på slikt.
    ZD5 fra Zaph sier man skal bruke Vifa XT25TG30-04, men hos madisound.com så finnes ikke denne.
    Derimot finnes Peerless XT25TG30-04 1" Ring Radiator tweeter som har "Vifa 25mm Dual concentric diaphragm".

Kan dette være den samme diskanten?
    De har andre Vifa XT25 diskanter, men ikke med eksakt samme modell.

Total pris for delefilter og elementer vil ligge rundt 730$
    Kommer jo en del ekstra, men synes ikke prisen er avskrekkende.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar dette bare er forvirring rundt navnebruk.
    Vifa heter nå Peerless V-Line

Som her: ELTEK AS

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •