Jeg har et par QLN Qubic 929 høyttalere som jeg bruker i hjemmekinoen i et 7.1-oppsett. Ganske store gulvstående høyttalere med 2x6,5"bass, 6,5" mellomtone og 1" stoff dome i diskanten.

Senter er QLN FS600, og bak har jeg 4 stk QLN Qubic 122.

Bakhøyttalerne er ganske åpne og lyse i klangen, mens hovedhøyttalerne er veldig mørke i klangen. Jeg synes de virker godt dimensjonert og sammenskrudd, og jeg fikk en mistanke om at noe kunne ha skjedd med delefilterne.

Etter å ha tatt ut filteret fra èn av hovedhøyttalerne og målt, viste det seg at alle komponenter er ok. Så dermed er det vel slik høyttaleren er ment å spille.

Er det noen der ute som har erfaring med modifikasjoner av delefiltere? Om det er verdt bryderiet kan en jo spørre seg om, men om det kun er å endre på et par komponentverdier synes jeg det er verdt bryderiet. Det er brukt gode komponenter. Luftviklede spoler, og polypropylenkondensator i serie med diskanten (4u7).

Hva kan anbefales av programvare for å simulere delefiltere?

Jeg legger ved skjema (som jeg tegnet av..) av filteret, i tilfelle noen har forslag til hva som kan gjøres.

Data for basselementet er for Vifa P17WJ-00-08 mens jeg har P17WJ-27-08. Jeg har mistanke om at disse er veldig like. Jeg har funnet flere P17WJ som har samme data.

Gunnar