Jeg har fått litt forskjellige kabelkapp fra jobb som jeg vil bruke til DIY kabler.
Siden alle kablene har jordskjerm lurer jeg på hva som er den beste måten å koble jordskjermen på ?

Kabler: (alle er kobber med skjerm)

2x0,4
4x0,4
2x1,5
3x1,5
4x1,5
27x2x0,4
dobbelskjermet 75ohms coaxkabel

Jeg tenkte jeg ville bruke 27x2x0,4 som høytalerkabler, jeg har delt opp alle parene i + og - men så kom problemet med hva jeg skal gjøre med skjermen.
sovidt jeg har forstått har noen koblet skjermen sammen med - lederen i den ene enden (bare i signalkabler sovidt jeg vet), muligens noen kan forklare hvorfor det funker ? Og vil det ha noe for seg til høytalerkablene ? Høytalerne lar seg vel ikke påvirke så lett uansett, men er jo morsomt å bruke skjermen til noe når den likevel er der =)

Hadde det beste muligens vært å koblet alle skjermene (signalkabler og høytalerkabler) sammen til en separat jorledning som har eget jordingsspyd ? (har ingen jorda stikkontakter i stua)

Sovidt jeg har forstått er coaxkabel det beste til å lage signalkabler av, men er det noen annen motstand enn 75 ohm som er fordelaktig ?

Beklager hvis disse er spørsmålene har blitt svart 100 ganger før her en plass, men jeg kunne ikke finne det :\