Mitt bass-system får ny makker - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 411
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva er gjennomsnittlig SPL over 80hz? 18dB økning fra 80hz til 10hz høres brutalt mye ut, selv for en som er glad i bass. Jeg ville vel sagt at en 6-8dB økning i dette området ville vært "nok", altså en mindre bratt kurve enn du har (nedover)?

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hva er gjennomsnittlig SPL over 80hz? 18dB økning fra 80hz til 10hz høres brutalt mye ut, selv for en som er glad i bass. Jeg ville vel sagt at en 6-8dB økning i dette området ville vært "nok", altså en mindre bratt kurve enn du har (nedover)?

Det er kun målt sub,så nivået fra 80hz og oppover er ikke satt

Det er delt med et L-R 24db/oktav filter ved 85hz,så nivået skal være 6db nede ved delefrekvens. den blå streken nede i diagrammet viser et filter av samme type, men delt ved 80hz. Hadde jeg lagt den rett over målekurven ville du sett att stigningen nedover er en del mindre en de 18db du nevner.Toppen nede ved 10hz vill aldri skape noe problem.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Dette ser jo meget bra ut! Burde gå dypt nok iallefall
    Bruker du noe EQ, eller er dette slik det blir "av seg selv"?

Er det stor forskjell fra de gamle elementene? Det er vel kanskje litt vanskelig å sammenligne ettersom kassene er så annerledes...

Ingen EQ av noen slag, bare oppnådd med flytting og måling og flytting og måling.......osv.

Forskjellen på de nye og gamle er nok ikke stor, men det å dele det opp i flere enheter øker mulighetene.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å nærme seg noe nå. Har satt bassene opp i tårn igjen, og med den høyden det medfører kommer de litt langt ut på gulvet. Den litt manglende støtten fra bakveggen løste jeg med å sette opp en ny vegg en meter lengere inn i rommet.

Har også tatt frem ett måleprogram jeg har hatt liggende noen år(Clio 6.5)
    Gjort noen sinussveip og kommet til fotte resultater i lytteposisjon(+-2.5db fra10 til 130Hz)uten å glatte på kurvene

Om en ukes tid regner jeg med og kunne sette meg ned å nyte musikk igjen. Det er jo dette som er bonusen med alt dette styret med flytting,vinkling måling og alt det greiene der

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja hvis du synes 8x12 blir for mye så kan jeg jaggu avlaste deg og kjøpe 2 jeg altså

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med god hjelp fra snicker-is er første runde med deqx'en unnagjort, og her er det store muligheter for et bra resultat. Ikke helt fornyd ennå, men det blir vel bra en gang. Jeg og data er ikke bra. Tro de fleste 90 åringer knuser meg i pc bruk,så det vil ta litt tid å lære alle mulighetene til deqx'en.
    Mulig Mor10 kommer en tur på søndag,for å høre om jeg er på rett vei
    Er det andre som kan hjelpe en stakkars krok er de hjertlig velkommen.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jejeje, henger meg på i bilen til Mor10 på søndag!
    I den grad jeg kan bidra med noe da.....:?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da var dagens besøk hos 8x12_TOM unnagjort!
    Med Mor10 bak rattet i hans velvoksne Chevrolet Astro, som attpåtil drar på alle fire "labbene", kom vi oss trygt frem og tilbake i griseværet.
    -
    "Været" i Tor´s hule var imidlertid et helt annet, og ga oss veifarende noen minnerike og hyggelige timer!
    Den nyetablerte sub-konstellasjonen viste seg ytterst imponerende, i kombinasjon med et DP-kraftverk som hadde stålkontroll på de to tårnene på hver side av rommet.
    Snickers har allerede lagt sine "vanter" på DEQX´en, og justert de fleste parametre, og med et meget hyggelig resultat!
    Undertegnede synes innledningsvis at øvre mellomtone / diskant var i "skarpeste" laget, men det var altså utenfor sweetspot.
    Vel plassert der, falt lydbildet straks mer til ro. Med detaljer og en oppløsning som fort fikk meg til til å skjønne at jeg fortsatt har et stykke å gå, i eget "reir". :-?
    Nye vegger og annen inngripen i inventaret hadde heldigvis ikke påvirket holografien i nevneverdig grad i forhold til forrige besøk, og DIY-konseptet tegner jo opp et lydbilde som de fleste bare misunne.
    Dette til tross, påsto den godeste hammersvingeren at det nok fortsatt var endel å hente på DEQX-tuning og noe romstering med inventaret...
    Jeg ser allerede frem til neste tur til deg! :-D

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hyggerlig besøk og fine ord.
    Må si meg enig i at diskanten blir påtrengene utenfor sweetspot på enkelte opptak. Dette er jo bare en begynelse,og regner med at det er mere å gå på når de gjeller ro og harmoni i lydbildet. Bassen mener jeg er ganske bra fra dypet og opp til 300hz. Det er bare å stå på videre , en skal jo ikke være i mål med en gang

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt sent, men må bare henge meg på Scrooge her:

Vanvittig kontroll i bassen, med klang på basstrommer som enhver garantert ikke har hjemme

Litt spisst i diskanten før justering, men for en framføring i detaljer....
    Dybden og pinpointing på et par av de kassiske verkene vi spilte er ikke helt enkelt å dra fram, men kan skjønne at du ikke er helt fornøyd med toppen enda:roll:

Du har jo tross alt bygd rommet etter de nye bassene og ikke konsentrert deg så mye om mellomtone/diskant enda

Og med det mener jeg at Mr 8x12Tom har bygd om rommet med tanke på riktige frekvenser hele veien(spesielt i bassgangen). "Små" Helmholtz resonatorer på noen hundre liter er bygd inn i bakvegg. Frontvegg er bygd om for å treffe de riktige frekvensene før man bruker DEQX som siste finish på verket. Det kan nevnes at den nye frontveggen ble "for hard" og at han tok ut halvparten av skruene i platene slik at noen av frekvensene ble mer riktig.

Taket er preget av rammer med Rockwool kappet i små biter i en meget snedig konstruksjon, med en meget god demping av førsterefleksjoner, som bl.a. Snickers-is ble imponert av.

Subbene som er vist på bildene er konstruert og utført med millimeter-presisjon og spiller opp til 300Hz uten at man merker noen overganger noe sted (hvis man trykker på "lokket" til subbene for hardt, så sprenges antagelig elementene ) Så "tighte" er kassene.

De som har fulgt med har sett at Diskant/Mellomtone kassene er bygd med en D'Appolito konstruksjon med to mellomtoner og en diskant av de ypperste elementer i "riktig" vinkel og dette henger sammen med bassene så det holder.
    Hørte i dag at han klarte å få en Dynamic Precision 6.12 (140 watt x 2) til å begynne å varsle rødt på kun å drive diskantene, så dette systemet klarer å spille på urovekkende høye nivåer. De "små" bokhyllehøyttalererne veier rundt 70kg og er bl.a. bygd i 2 lag slik at innerste kasse er adskilt med sand fra ytterste kasse.

Målingene vi hadde mens Scrooge og jeg var der, tydet på at det var vel mye energi i toppen, men herregud for en kontroll på alt som skjer i lydbildet i sweetspot:roll:

Vet at du ikke er helt fornøyd med oppsettet nå, 8x12, men dette kan ikke utelukke at du har et av de heftigste (og fintfølende) oppsettene innen stereo i Vestfold (Østlandet? - Norge?)
    Her snakker vi aktiv deling, full kontroll på frekvenskurve og et bass-system som har full kontroll........

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer som bestefar Mor10.

Takker for hyggelig tilbakemelling.
    Håper det gamle bass-systemet mitt vil funke i kinoen din.Tar med litt måleutstyr neste gang jeg kommer, i håp om å få bukt med problemene nederst i bassen

Gledelig jul til hele familien

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei 8x12 TOM. Takk for besøket i går.
    Håper det kan hjelpe deg videre med tuning av anlegget.

Ferdig med julevaska snart, så vi kan se noen nye bilder?:-D

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var snadder for kreativiteten...

2.01.09 setter jeg i gang i kjelleren - Da blir et verksted og 1 million DIY prosjekter - Fortsett å plage hjernen min TOM !! :grin:

God Jul og Godt Nyttår!
    Lars.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Noe i likhet med toppsystemet

-8x12_tom_fronter-jpg
    Denne må vike plassen for et nytt toppsystem. Noe som holder litt bedre følge i overgangen bass - nedre mellomtone

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Etter å ha hørt disse må jeg si at de virkelig imponerte stort. Hvilken type konstruksjon har du i tankene som arvtager?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir 8 stk. mellomtoner fra Morel (4 pr. side), mens det blir gjenbruk av diskanten. Ingenting er helt avgjort, men noe i likheten tror jeg
    8x12_TOM's anlegg

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bilde av mellomtonen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli gøy å følge med på ditt nye prosjekt. Du får si ifra vis du trenger noe bra limt til laminering av platene du skal bruke til kassene.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Skal bli gøy å følge med på ditt nye prosjekt. Du får si ifra vis du trenger noe bra limt til laminering av platene du skal bruke til kassene.
    Vi snekkere har en vane av å sverge til vanlig hvitt snekkerlim.
    Har du noe som er bedre til mdf eller finer?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Vi snekkere har en vane av å sverge til vanlig hvitt snekkerlim.
    Har du noe som er bedre til mdf eller finer?
    Har DG-A2 akustikk lim, det er det jeg har brukt inne i kinoen min. Det kan ikke sammenlignes med vanlig lim. Resultatet blir en mye døere og resonans fri plate.

Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •