Mitt bass-system får ny makker - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 411
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Merket du forskjell med og uten bakkammer? Jeg kjører passive Miles. Vil det ha noe å si for den passive delingen om jeg fjerner bakkammeret?

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Merket du forskjell med og uten bakkammer? Jeg kjører passive Miles. Vil det ha noe å si for den passive delingen om jeg fjerner bakkammeret?
    Litt vanskelig å si, siden det ble kjørt ny kalibrering samtidig og den gamle kalibreringen var for ringradiatoren. Siden fjerning av bakkammer også gjør diskanten mer ulineær er det helt klart nødvendig med digital eq/korreksjon. Lurer på om ikke diskanten din stråler inn i samme kammaret/volum som bassen. Det er ikke bra i så fall. Diskanten trenger et eget kammer bak på et visst volum hvis bakkammer skal fjernes.
    Jeg har ca 10liter.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å høre du er kommet flere skritt nærmere et nirvana. Må få lagt en tur ned til deg, for det hadde vært gøy å få hørte det nå.

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    Utfordringen med å fjerne bakkammeret på Miles er at diskanten står i samme kammer som bassene og vil dermed å trykk fra dem mot membranen.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At TPL da hadde måttet ha eget kammer har jeg "koll" på, det var mer det Tom er inne på jeg lurte på. Har mulighet for digital korreksjon, så da er det en mulighet. Takk for svar karer.

Tror jeg venter til en eventuell ombygging til seperate moduler før jeg gjør noe med TPL.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide å pensjonere basstårna og begynne på ett nytt opplegg i de nederste oktavene.
    Tankene er på et åpen baffel løsning med 3 elementet på hver side som vil ta seg av frekvensene fra ca 60hz til 400-500hz. Ikke helt sikker på elementvalg men har kikket litt på Altec Lantsing 515. Supplering i de to laveste oktavene (60 Hz ned til 15 Hz) vil sannsynligvis bli i varetatt av 4 stk. Precision Device PD2450 i ett lukket system med ca 700 liter til rådighet pr. element. Mulig dette trenger litt eq i bånn men er ikke sikker siden estimering av frekvensrespons faktisk har en slakkere avrulling en min nåværende bassløsning. Der brukes ingen eq helt nederst.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har blitt overbevist om at dipol fungerer bedre, ser vi vekk ifra de laveste frekvensene?
    Håper du får til integreringen nederst. Vet at Tangen aldri fikk det helt til.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Så du har blitt overbevist om at dipol fungerer bedre, ser vi vekk ifra de laveste frekvensene?
    Håper du får til integreringen nederst. Vet at Tangen aldri fikk det helt til.
    På ingen måte helt overbevist, men har hørt noe på enkelte dipol-oppsett som trigger nysgjerrigheten. Eneste måten å finne ut om dette er bedre er jo å prøve selv. Dipol-folket er jo litt sånn at, når en har dipol så er det ikke så farlig med alt det andre, noe jeg mener også bør være på plass.
    Hadde ikke fått med meg at tangen har prøvd å supplere dipolhøyttalere med store lukkede konstruksjoner for å få med den aller dypeste bassen.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene:

16"
    -p1060933-jpg

24"

-precisiondevices-pd2450-front-size406-gif

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten sammenligning mellom en 18" og en 24"

-18-24-jpg

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    18" -> 24" = 78% mer areal. Nice. Men 2x18" er altså et større areal.

Men hvordan er egenskapene på en driver som er så stor? Ser jo at i PA at det i 20-21" området ofte går over til å bli servodrift (uten at jeg helt vet hvordan det fysisk er laget).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    18" -> 24" = 78% mer areal. Nice. Men 2x18" er altså et større areal.

Men hvordan er egenskapene på en driver som er så stor? Ser jo at i PA at det i 20-21" området ofte går over til å bli servodrift (uten at jeg helt vet hvordan det fysisk er laget).
    Det er nok litt større forskjell enn det. En ganske vanlig 18" har rundt 1160 cm2 mens en 24" har 2250 cm2

Er spendt selv jeg, på hvordan dette flytter luft, men sånn etter estimering skal 8 stk av disse flytte like mye luft som 32 stk. 12" av den typen jeg har i de gamle bassene.

Estimert forskjell på Mine gamle peerless tårn og det påtenkte nye dypbass-systemet

-pd-vs-peerless-jpg

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM Vis post
    Det er nok litt større forskjell enn det. En ganske vanlig 18" har rundt 1160 cm2 mens en 24" har 2250 cm2
    Interessant. Da må det være andre forskjeller. Fordi den matematiske forskjellen mellom arealet på en 18" sirkel og en 24" er *1,78. Hmm.. dybden gjør jo kanskje også sitt til at arealet på membran blir større. Mindre surround på 24" (relativt sett enn på 18")?

Når man regner på arealet på en driver, regner man arealet av overflaten på elementet som beveger seg, eller regner man arealet på stempelet som beveger seg?

Uansett, ut fra denne kurven virker det ikke som om karakteristikken/responsen er endret, kun nivå/headroom.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forholder meg kun til fabrikk data på elementene, men det jeg har funnet ut er at det kan måles omtrent midt på oppheng til oppheng, og da bruke vanlig arealformel for sirkel

Rommet mitt har en stigning nedover i frekvens som passer avrullingen av en lukket konstruksjon. Mitt gamle Bass-system har aldri hatt bruk for eq nederst, så derfor har jeg valgt noe som har omtrent samme avrulling.
    Med forsterker-planene jeg har på de nye elementene er headroom ca 12 db større i hele bruksområdet til bassen. Det er tenkt 350 watt pr. element noe som er akkurat nok til å nå lineær x-maxs ved 10 hz.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig heftig
    Ved kraftig pådrag med dette oppsettet , så må man vel nesten få pustevansker
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten bytte navn fra 8x12_TOM til 140dB_TOM du nå :-)

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Rimelig heftig
    Ved kraftig pådrag med dette oppsettet , så må man vel nesten få pustevansker
    Så ille blir det vel ikke, vi tåler ganske mye i bassen. Har opplevd over 170 db i bass-plus, men da snakker vi ubehag.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde vel laget en ny tråd men det gidder jeg ikke. Legger ut et bilde av resultatet, til den lille skare som følger med her.
    Er dere mer nysgjerrig på dette, kan det leses mer et annet sted på nett.

-20141215_183532-gif

18. Liker svendatle, saar, Torolan har likt denne posten
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husriving på gang når de er ferdige

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM Vis post
    Burde vel laget en ny tråd men det gidder jeg ikke. Legger ut et bilde av resultatet, til den lille skare som følger med her.
    Er dere mer nysgjerrig på dette, kan det leses mer et annet sted på nett.
    Forstår godt at du ikke gidder mere her, det er nesten ikke bryet verdt. Vi er en liten skare som fortsatt holder ut og følger med, og håper på bedre tider. Leser med interesse tråden din på det andre "stedet", blir spennende å se hva du ender opp med når alt er ferdig!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så temmelig heftig ut ja, vi må bare holde ut, så blir det nok bedre tider på forumet.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •