Mitt bass-system får ny makker - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 411
    Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Det er nok noe å hente på break-in på TPL150'en.

Men det du definitivt burde gjøre er å kjøre den uten bak-kammer og dempefilt, og la den spille inn i et stort dempet kammer i stedet. Da vil den låte mye bedre, og forvrengningen senkes med 20 dB. Verdt å prøve synes jeg.
    Bra tips. Vil det forandre på frekvensresponsen? Målt litt på en meters avstand og ser en paek på 4-5 db ved 17k. Kan ikke se jeg ser den på deres egen måling. Har du noen erfaring rundt det?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    BTW; du bør vel også kjøre en ny kalibrering nå som du har en annen driver? DEQX kalibrerer jo for litt av hvert.

Lest en del ros av disse om du tenker å teste flere alternativer:
    Transducer Lab N28BE pure beryllium tweeter
    Finnes også waveguides som er beregnet på disse.
    Skal prøve ut litt forskjellige ting før jeg kjører kalibrering.
    Har satt på ett par eq-punkter, så frekvensresponsen er nesten 100%

Så på den diskanten du nevner og må si det var spennende saker, men hadde lyst til å prøve en AMT.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skjønner jeg godt! AMT har unike egenskaper. En slags middelvei mellom kompresjonsdrivere og dome.

Hvor deler du foresten?
    Denne diskanten har mye mer areal og mye bedre kjøling enn vanlige domer. Samt at du deler aktiv med 48db filtre eller mer.
    Jeg tror ditt oppsett kan ha fordel av en litt lavere delefrekvens enn den typiske 2,5-3,5kHz. Prøv å del på 1,6kHz og se hva du syntes.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skjønner jeg godt! AMT har unike egenskaper. En slags middelvei mellom kompresjonsdrivere og dome.

Hvor deler du foresten?
    Denne diskanten har mye mer areal og mye bedre kjøling enn vanlige domer. Samt at du deler aktiv med 48db filtre eller mer.
    Jeg tror ditt oppsett kan ha fordel av en litt lavere delefrekvens enn den typiske 2,5-3,5kHz. Prøv å del på 1,6kHz og se hva du syntes.
    Deler nå ved 3.5k
    Her skal det meste prøves, og jeg tror ikke det er noe problem å dele helt nede ved 1.5k. De går jo bare på tomgang:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Bra tips. Vil det forandre på frekvensresponsen? Målt litt på en meters avstand og ser en paek på 4-5 db ved 17k. Kan ikke se jeg ser den på deres egen måling. Har du noen erfaring rundt det?
    Du vil få en stor peak rundt 9 kHz uten dempefilten på baksida, men den er enkel å fikse med EQ. Det er nok en del "rusk" over 15 kHz pga utfasinger mellom "belgene" i selve AMT membranen. Alle AMT'er oppfører seg slik.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Calculate resonant frequency, Bandwidth and Q from given Volume, Port- length and width.

Height: 430 cm

Width: 150 cm

Depth: 31 cm

Volume: 1999.5 Liter

Port Length: 11 cm

Port Diameter: 54 cm

Calculated Port Area: 2290.22 cm2

shorter port =
    higher resonant frequency,
    higher bandwidth

smaller portdia. =
    lower resonant frequency,
    lower bandwidth

less volume =
    higher bandwidth

longer port =
    lower bandwidth

bigger portdia. =
    higher bandwidth

more volume =
    lower bandwidth

calculated resonant frequency:

25.17 Hz

Bandwidth : 8.51 Hz

flow (f1) : 20.91 Hz

fhigh (f2) : 29.42 Hz

Q factor: 3

Free standing:
    k = 0.047

Against wall:
    k = 0.094

Room corner:
    k =0.377

Usual values for k lie between 0.02 (for small increased heights) and 0.4 (for strong increased heights). Helmholtzresonatoren show largest effect thus in space corners.

The internal damping of the resonator is thus determined by the quality, while the outside damping of the resonator is seized by the sound field (thus those effect actually which can be used) by the coupling relationship k:

Kan bruke hele bredden av bakveggen(4.3m) til å lage en helmholtz resonator. Med høyde 1.5m og litt over 30cm dybde vil den få en god virkning rundt min problemfrekvens i bassen. Se beregningen over

-gauss-gif

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpt subb elementene henne?? (A)

Hatt besøk av noken me logitech "annlegg" ?? XD

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackDragon98
    Kjøpt subb elementene henne?? (A)

Hatt besøk av noken me logitech "annlegg" ?? XD
    Kjøpt på Dynabel.
    Ikke det jeg vet. Hva er forresten logitech anlegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpt på Dynabel.
    Ikke det jeg vet. Hva er forresten logitech anlegg?
    Logitech anlegg er plast som lager skrikelyder og fiselyder frå noe som de kaller subb

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt spørsmål til denne Helmhotz-kassa:
    Hvor plasserer du porten?
    Det er vel ikke likegyldig?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Kjapt spørsmål til denne Helmhotz-kassa:
    Hvor plasserer du porten?
    Det er vel ikke likegyldig?
    Her gjeller det å prøve seg fram litt. Kanskje et hull i hvert hjørne eller en spalte på 5cm i hele bredden. Det viktige er at hulle/spalten har riktig areal.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan man til en viss grad måle seg frem til en plassering som vil gi godt resultat?

Hvis du setter på en testtone med problemfrekvensen, og finner det stedet med høyest lydtrykk på bakveggen med et dB-meter, vil det gi en indikasjon? Rent intuitivt ville jeg tro at porten(e) bør være der lydtrykket er høyest?

Jeg spør bare av nysgjerrighet egentlig. Det er et spennende tema

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er så fin er at det trykker så og si helt likt ved hele bakveggen. Ingen spesielle trykksoner. Har derfor tro på en spalte langs hele bredden, men som sagt, en må nok prøve seg fram litt. Men det er som du sier, at helmholtzen virker best i trykksonene. Til lavere du kommer i frekvens til større er trykksonene

Det forrige rommet mitt hadde en voldsom peak ved 10 hz når vinduet og døren sto åpen. Der kunne jeg gå rundt med db-måler, fra midt i rommet til helt inn i hjørnene, oppe, nede. Samme hvor jeg målte var det ikke så mye som en db forskjell. Tror jeg har norgesrekord ved 10 HZ. Litt avhengig av hva vi målte med, men det lå mellom 128-131db ved 10 hz

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det lå mellom 128-131db ved 10 hz
    :shock:

Du har jo uansett svært bra respons fra før. Det er nok ikke mange som kan skilte med like jevnt dempet rom ned til ca 20 Hz.
    Uansett spennende prosjekt du holder på med

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme måling sett fra en annen vinkel. Å påstå at det er mye problemer under 100 hz er vel kanskje å ta i litt. Perfekt er det ikke, men det er greit å ha noe å jobbe med
    Jeg påsto heller ikke at det var mye problemer. Men antydet at du fortsatt hadde en del å jobbe med. Selvsagt da i forhold til å perfeksjonere. Kommer jo ann på hvor langt man vil dra det. I tillegg er det vanskelig å si noe helt sikkert utifra en graf som viser hele frekvensområdet. Det er mange måter å vise grafer på og ikke noe problem å få noe til å se bedre ut enn hva det eller å dekke over til en viss grad.

Setter pris på om du kan si hva du siktet til med kommentarer under. Hva er det jeg har bommet på før mener du?
    Nok en gang må jeg si du skuffer ved tolkning av diagrammer, denne gangen vannfallet.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter jobbingen med problemene i bassen. Denne gangen har jeg prøvet med helt åpen topp på helmholtzen og fylt med noe isolasjon

Rydder opp over et mye større området, og faktisk tatt knekken på en dipp på nesten 10db mellom70-100hz med senter ved 85 hz

Dette er målinger gjort uten noen for for kalibrering eller eq (uten glatting)

Vannfallet ser ganske ok ut, men selvfølgelig noe lengere etterklang helt nederst i frekvens
    -frekvens-20uten-20noen-20for-20for-20eq-jpg

-vannfall-20med-20helmholtz-20fylt-20med-20isolasjon-jpg

-vannfall-tor-jpg

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte vist å fortelle at jeg har bygget en stor helmholtz resonator-kasse på bakveggen Volum på ca 2300liter.Bredden er rommets bredde ,høyde 1.5m dybde 0.36m Har prøvet med litt forskjellige porter, men akkutat nå er den helt åpen på toppen med noe isolasjon inni

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba 8x12Tom! Litt interessant at utgangspnuktet var en smallbåndet helmholzter og nå er den en slags bredbåndet panel absorbent?

Noen flere inntrykk av TPL-150 enda? Husker du syntes de låt lit grovkornet sammenliknet med ScanSpeak.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba 8x12Tom! Litt interessant at utgangspnuktet var en smallbåndet helmholzter og nå er den en slags bredbåndet panel absorbent?

Noen flere inntrykk av TPL-150 enda? Husker du syntes de låt lit grovkornet sammenliknet med ScanSpeak.
    Det er ikke alltid det blir helt som planlagt. Skal ikke begi meg utpå å forklare hva som gør hva, men virker gjør den.

Har i posten over lagt ut ett vannfall fra før helmholtzen ble bygget.
    Har prøvd så godt jeg kan å gjøre vannfall diagrammet så likt som mulig i forhold til fall, vinkel og tidsvinduet, så det blir lettere å sammenligne

Har kunn jobbet med "bassproblemene" i det siste ved siden av å høre på musikk. Hører at ikke alt er helt på stell, men gidder ikke kjøre ny kalibrering før alt i rommet er som ønsket. Må nesten vente med en endelig dom på diskanten til jeg har kalibrert den riktig inn i systemet.
    Da blir også bakkammeret fjernet. Går rykter om at det gjør den myyyye bedre:-D

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering er vel på tide Ser meg foreløpig ferdig med rommet selv om resultatet ikke ble helt som ønsket, men med et så vanskelig utgangspunkt må jeg vel si meg fornøyd. Bakkammeret på diskanten er fjernet og hele systemet er kalibrert opp på ny.
    Spiller bra kontollert på all musikk.Lydbildet og all sammenheng i musikken ble vesentlig bedre etter siste kalibrering, og diskanten bare fyller på oppover uten å påberope seg oppmerksomhet.
    Et oppsett uten de helt store imponatoreffektene som f.eks topper i frekvens der gjerne blir ekstra tøft på håndplukkede plater.
    Et oppsett for de som har tørka opp bak øra

Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •