Mitt bass-system får ny makker - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 15 av 21 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 411
    Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    På en ETC måling er det kun sampleraten og skjermoppløsningen som begrenser. Akkurat det siste er et lite problem med CLIO.

Men uansett - poenget mitt var at forløpet blir "rettere" hvis man bruker diffusorer i rommet i stedet for demping.
    Det har du helt rett i

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    fantastisk rått! :-D vurdert å male trefargene eller er det noe du skal beholde? er bare rått og sitte å se på systemet, ser jo ut som at det kommer rett fra fabrikk! hadde vært morro og hørt, men har ikke billappen enda..
    Det var meningen å male alt trefarget med en annen nyanse(mørkere) av grå enn høyttaleren og taket, som har ganse lik farge, men tror det blir i mørkeste laget. Tiden får vise hva det blir til.
    Skulle du være på disse kanter en gang er det bare ta kontakt - her kjører vi villig en demo

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet noe mer med romproblemene i bassområdet og opp i mellomtonen. Dette har gitt meg en frekvensrespons som er blitt meget bra, og det med mindre bruk av EQ enn noen gang

Frekvensresponsn fra 20 - 300hz målt i lytteposisjon uten glatting
    -ny-20bassrespons-jpg

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig jevn frekvensrespons. Misunner deg den. Ser det like bra ut i tidsdomenet (vannfall)?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fin respons, og den har den 10 dB stigningen ned mot 20 Hz som jeg foretrekker sjøl også. Jeg synes det låter mer naturlig.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Utrolig jevn frekvensrespons. Misunner deg den. Ser det like bra ut i tidsdomenet (vannfall)?
    Vannfallet er ikke forandret noe vesentlig, og har det samme problemet som tidligere. Det er kun ved frekvensen 22hz jeg ikke har så god kontroll som ønsket. Kan vel ikke si det bekymrer meg nevneverdig heller.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    22 Hz er nok ikke spesielt viktig i et musikkanlegg, så sant du ikke hører mye på kirkeorgel og eksplosjoner. :grin:
    Og uansett er man neppe så følsom for det området.

Nå må neste oppgradering være en bedre pre og DAC. :wink:
    Jeg mener du har litt å gå på der. Kanskje Hypex DLCP kan være noe. Spent på den selv.

Selv hadde jeg også, som Tangen er inne på, brukt diffusjon i ørehøyden på bakvegg.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Nå må neste oppgradering være en bedre pre og DAC. :wink:
    Jeg mener du har litt å gå på der. Kanskje Hypex DLCP kan være noe. Spent på den selv.

Selv hadde jeg også, som Tangen er inne på, brukt diffusjon i ørehøyden på bakvegg.
    Tror ikke jeg trenger ny pre og DAC. siden rommet mitt og innstilling av Deqx'en ennå er det svakeste leddet i kjeden.
    Dine synspunkert på Forskjellige dsp'er/lydkort tar jeg med en liten klype salt, helt til du kommer med en innvitasjon for en lytt i det "perfekte "rom, og at dette skulle vise seg være alt annet overlegent.:-D

Diffusjon som virker effektivt har for stor dybde til at jeg vil ha det i rommet,
    og forresten synse jeg det spiller minst like bra her som hos Tangem. På dynnamikksiden er det en ganske dramatisk forskjell:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektiv diffusjon tar plass ja.... den diffusoren jeg har på bakveggen min er 1,2 meter dyp. Og man bør sitte flere meter unna den også.

Jeg ville heller ikke brydd meg om det 22 Hz "problemet", det er nok vanskelig å høre det. I praksis syns jeg man kommer nesten helt i mål med god respons ned til ca 27 Hz. Under der skjer det lite, og man hører det omtrent ikke heller.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må man komme på besøk snart ser jeg.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Tror ikke jeg trenger ny pre og DAC. siden rommet mitt og innstilling av Deqx'en ennå er det svakeste leddet i kjeden.
    Dine synspunkert på Forskjellige dsp'er/lydkort tar jeg med en liten klype salt, helt til du kommer med en innvitasjon for en lytt i det "perfekte "rom, og at dette skulle vise seg være alt annet overlegent.:-D

Diffusjon som virker effektivt har for stor dybde til at jeg vil ha det i rommet,
    og forresten synse jeg det spiller minst like bra her som hos Tangem. På dynnamikksiden er det en ganske dramatisk forskjell:wink:
    DAC/pre må du nok teste i eget anlegg med solid AB testing for å finne ut om det er bedre. Vi snakker tross alt om små forskjeller, men som alikevel kan ha betydning.
    Jeg synes DEQXen var god, men opplevde den som noe mindre transparent og litt utstikkende i toppen sammenlignet med Lynx Two-B. miniDSP 4x10Hd er ikke helt på nivå med Lynxen heller, men kommer nærmere i min ører og er veldig tett på. Ganske utrolig til den prisen. Forskjellige tilbakemeldinger angående miniDSP kan skyldes at folk prøver ulike modeller. Men jeg kan ta feil selvfølgelig og lever greit med at du tar mine inntrykk med en klype salt.
    Lynx er nok heller ikke helt i toppsjiktet. Tangen sin DAD og et par andre regnes som ørlite bedre. Så får vi se om Hypex DLCP blir så bra som man håper.

Ellers enig at delefilterinnstillinger og rommet betyr mye mer ja. Regner med jeg må selv bruke mye tid når mitt kommende basssystem er ferdig og skal integreres. Kommer å bygge i høyden ser det ut til som deg.

Mine diffusorer er med skarve 23 og 25 cm dybde. Det er litt lite. 1,2 m ser jeg ikke helt poenget med da jeg mener bass er bedre å dempe, men kunne tenke meg 35-40 cm dybde slik at det diffuserer omtrentlig ned til schroeder frekvensen. Det må bli i neste rom.
    Så er jeg klar tilhenger av 1D diffusorer i smårom. Men det er en annen debatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den store diffusoren min endret responsen (til det bedre) i 100-200 Hz området langt mer enn demping har gjort, så det er absolutt et poeng med bredbåndet diffusjon også. Men det tar jo fryktelig mye plass....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Den store diffusoren min endret responsen (til det bedre) i 100-200 Hz området langt mer enn demping har gjort, så det er absolutt et poeng med bredbåndet diffusjon også. Men det tar jo fryktelig mye plass....
    Har erfart noen ganger at store massive ting ofte har bedre effekt på bassen enn tykk porøs demping. Det blir jo på en måte en vegg også.

Samtidig skal det være mulig å legge bassdemping bak diffusorer som fungerer effektivt. Det er vanlig å gjøre i alle fall av akustikere i kontrollrom. Da må man ta med diffusorene i selve regnestykket. Tror jeg leier inn komperanse til det når den dagen kommer.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt tanken på å sette tunede absorbenter inni diffusoren, men jeg vet ikke om jeg gidder... jeg har andre tunede absorbenter, og RT60 er allerede helt lineær på 0,3 ned til 30 Hz....

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste finpuss Selvfølgelig uglattet

-29_01_2013-jpg

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når begynner bass systemet ditt å falle av egentlig? under 15hz ser det ut til iaf.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor deler du bassene? Synes å huske at du deler høyt. Fungerer integrering med frontene fint?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Når begynner bass systemet ditt å falle av egentlig? under 15hz ser det ut til iaf.
    Tipper`n greit når 5 hz

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Siste finpuss Selvfølgelig uglattet

-29_01_2013-jpg
    Helt sykt at det der er uglattet!

Hvordan er dette korrigert i DEQX? Kjører du separat høyttalerkoreksjon i nærfelt og så justerer du med parametrisk etterpå? Eller lar du DEQX jobbe med rommet også?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig bra ut. Med alt det positive jeg har hørt fra andre som har vært hos deg tviler jeg heller ikke på at det låter rimelig bra

Hadde vært morsomt med en lytt ved anledning.

Side 15 av 21 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •