Mitt bass-system får ny makker - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 13 av 21 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 411
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    oi, kan ikke huske å ha sett ett så jevnt vannfastplot før engang. tror jeg må kopiere eller gjøre noe lignende som dine vegg absorbenter 8)

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trivelig at det er litt respons her.
    På det andre foruet, som jeg tillbringer mesteparten av tiden på, virker det som om akustikk og rom problematikk er litt hysj-hysj
    Her blir det faktisk tatt på alvor.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! Ser du har noen noder mellom 150-300hz, men det er jo gjerne et problemområde i de fleste vanlige rom. Ellers ser det jo veldig bra ut, også visuelt. En gradvis økning i bassen som du har fra 100hz-20hz pleier jo de fleste å foretrekke for et skikkelige fundament i musikken.

Og veldig kort etterklangstid på 125ms hele veien ned til den dypeste bassen. Kan tenke meg det er supernøytralt (positivt ment fra denne kanten), men opplever du ikke at så lav etterklangstid gjør det i overkant tørt på en del innspillinger?

Slike målinger (og over) er jo vanligvis å se i musikkstudioer der det skal spilles inn musikk, ikke avspilles. Men det er kanskje gjort bevisst?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Det skal ikke jeg svare på, men mener jeg har blitt plassert på andre plass av både EHED og Roald når oppsettene deres har funka opptimalt. etter helgen tror jeg begge degraderte sine oppsett til andreplass;-)
    Tror besøket i helgen fikk tankene til å rulle hos noen av de, det ble i hvertfall fortgang i deres egne prosjekter. Vi jobber jo kontinuerlig mot bedre lyd.
    Har målt sidene hver for seg for å lete ette problemer, men har aldri prøvet lytting med en side innkoblet. Deler så høyt at dette har vært botkastet
    Jeg ville nå tro at der noe av det bedre som finnes. Er ikke så mange som prioriterer slik du gjør. Det er veldig spesielt å besøke noe som har anlegg til over to millioner og oppleve at lyden ikke sitter i det hele tatt. Tenk om de hadde brukt halvparten av budsjettet til et dedikert rom.

Hehe, de likte det de hørte med andre ord. Bra å inspirere hverandre. Heldig at dere er en slik gjeng som ikke bor så langt ifra hverandre. Blir nok veldig bra hos EHED med Gaia også.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nice! Ser du har noen noder mellom 150-300hz, men det er jo gjerne et problemområde i de fleste vanlige rom. Ellers ser det jo veldig bra ut, også visuelt. En gradvis økning i bassen som du har fra 100hz-20hz pleier jo de fleste å foretrekke for et skikkelige fundament i musikken.

Og veldig kort etterklangstid på 125ms hele veien ned til den dypeste bassen. Kan tenke meg det er supernøytralt (positivt ment fra denne kanten), men opplever du ikke at så lav etterklangstid gjør det i overkant tørt på en del innspillinger?

Slike målinger (og over) er jo vanligvis å se i musikkstudioer der det skal spilles inn musikk, ikke avspilles. Men det er kanskje gjort bevisst?
    Det røde vannfallet er ikke det helt siste, men jeg har et nyere som har fokus på dette "problemområdet" du sikter til
    I min verden er dette nesten så perfekt som det kan bli;-)
    -vannfall-20-2012_10-jpg

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare i din verden det kan anses som perfekt. Det var utrolig jevnt, selv om oppløsningen var lav.

Geir Arne

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det er ikke bare i din verden det kan anses som perfekt. Det var utrolig jevnt, selv om oppløsningen var lav.

Geir Arne
    Litt vansklig å se men tror det var innenfor +- 3db fra 100 til 400hz uglattet

Glattet 1/3 er det innenfor +-1db

Bra nok til å spille musikk på det:-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det røde vannfallet er ikke det helt siste, men jeg har et nyere som har fokus på dette "problemområdet" du sikter til
    I min verden er dette nesten så perfekt som det kan bli;-)
    Det er jeg helt enig i. Ser veldig bra ut på den siste målingen, og låter sikkert bra også. Regner ikke med at dette er ren in-room respons, men at også EQ er en del av regnestykke (?).

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg ville nå tro at der noe av det bedre som finnes.
    Du gir ordtaket "Å snu kappen etter vinden" en helt ny betydning, orso.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er bruk noe EQ også, nesten 6 db var det vel.
    Men det er for det meste rundt delefrekvensen der filterflankene er 6db nede

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du gir ordtaket "Å snu kappen etter vinden" en helt ny betydning, orso.
    Hva mener du?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vansklig å se men tror det var innenfor +- 3db fra 100 til 400hz uglattet

Glattet 1/3 er det innenfor +-1db

Bra nok til å spille musikk på det:-D
    Definitivt bra nok.

Jeg vil også komme med en kommentar til den lave etterklangstiden som HåkonN kommenterte, da jeg var av samme oppfattning som han. Det som var rart var at det plutselig var så mye romklang fra selv innspillingen. Helt rått egentlig. Av det jeg har hørt som 8x12_TOM har jeg aldri tenkt at; "dette låt analytisk". Snarere tvert imot. Rommet hans oppfatter jeg som meget velykket, og er et eksempel til etterfølgelse.

Sist jeg var innom var det snakk om etterklang rundt 0,3. Har det skjedd noe som gjørt at denne har blitt redusert ytterligere? Eller er det målingene som lyver litt?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort etterklangstid (eller decay) i bassen er utelukkende positivt. Oppover i frekvens kan det være mer et spørsmål om smak og behag og også avhengig av hvor mye energi høyttalerne har.

Min erfaring er i alle fall at det er veldig vanskelig å bevege seg over til en gjengivelse med mye resonanser og utstikkende refleksjoner hvis man har erfart korrekt gjengivelse over litt tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det. Jeg har et temmelig "vilt" tunet dedikert lytterom, og hver gang jeg setter på noe musikk på TV-stua så er følelsen "æsj... dette låter crap". Og det er pga rommet i hovedsak. Det låter ubalansert, grøtete og resonant.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Definitivt bra nok.

Jeg vil også komme med en kommentar til den lave etterklangstiden som HåkonN kommenterte, da jeg var av samme oppfattning som han. Det som var rart var at det plutselig var så mye romklang fra selv innspillingen. Helt rått egentlig. Av det jeg har hørt som 8x12_TOM har jeg aldri tenkt at; "dette låt analytisk". Snarere tvert imot. Rommet hans oppfatter jeg som meget velykket, og er et eksempel til etterfølgelse.

Sist jeg var innom var det snakk om etterklang rundt 0,3. Har det skjedd noe som gjørt at denne har blitt redusert ytterligere? Eller er det målingene som lyver litt?

Geir Arne
    Det er så ubeskrivelig godt å lese det du skriver her!
    Jeg vet at det er ganske mange som har en litt annen oppfatning av rom og etterklang(stid), men jeg har problemer med å se det positive i dette?
    Etterklang / romfølelse skal jo ligge i selve innspillingen, og ikke være noe som tilføres fra rommet man sitter i?
    Jeg forenkler selvsagt det hele litt nå, og mener selvsagt heller ikke å helle i retning av et anekoisk situasjon hva rommet angår.
    Men det å finne ballansen i det hele, bør jo være målet?

Å gjenskape en live-stemning fra en orgelkonsert i Nidarosdomen, vil jo kreve en sekundlang etterklangstid, og et rom deretter. Altså mer eller mindre en umulighet i normale tilfelle.
    Selv om det nok finnes de som prøver, allikevel.........

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok ganske enig der.

Geir Arne

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tilbakemeldinger på oppsettet etter et treff

Scrooge:
    Og da var seansen slutt. Dessverre!
    Etter en tur langs sørlandske i et gedigent møkkavær fra start til mål, trygt transportert som passasjer i "Gjelleråsekspressen", landet vi til slutt hos 8x12" i trivelige Langesund.
    Rett på sak:
    Etter en litt haltende (DEQX?)-start, fikk jeg etterhvert et inntrykk av hva som er mulig å trylle frem av godlyd fra et sett høyttalere. "Godlyd" er kanskje et litt forslitt og lite dekkende begrep, men i mangel av noe bedre?
    Jeg tror kort og godt at man skal lete vel og lenge for å finne noe som kan måle seg med dagens opplevelse.
    En basskontroll uten sidestykke vil jeg påstå, og i kombinasjon med et smekk i mellomtonen jeg vel neppe har hørt maken til, fikk det meste av musikken som ble avspilt til å fremstå som skremmende realistisk.
    Og realisme er vel hva vi alle etterstreber, i vår interesse for god lyd og gjengivelse av musikk? Så nært, så detaljrikt, transparent og engasjerende som den her ble servert, vil garantert få et misunnelsens beger til å renne over, for den som er så heldig å få låne øret til denne herligheten av et (selvbestaltet) musikkanlegg, hva høyttalerløsninger / konstruksjon og kombinasjon angår.
    "Rappet" i fra skarptromma i et lydspor hvis artist / navn jeg dessverre ikke husker, fremstod så ekte, kontant og detaljert i fremførelsen, at jeg kunne ha sverget på at vedkommende var til stede i rommet med både trommer og tilhørende stikker, om lys hadde vært fraværende.

Finnes det så ikke noe negativt å bemerke? Vel, et par detaljer tør jeg trekke frem. Selv om eksempelvis Kari Bremnes stod som spikret i lydbildet, kunne kanskje pinpointing av resten av hennes ensemble muligens vært litt mer distinkt?
    Nå er jeg kanskje litt sær i min oppfatning, men personlig kunne jeg godt tenkt meg at racket med forsterkeri med tilhørende remedier, godt kunne vært flyttet vekk fra synsfeltet. Med øynene åpne, fikk jeg litt for ofte en slags visuell følelse av at solist / artist, befant seg stående bak elektronikken. Men bevares, man kan jo i stedet bare lukke øynene og nyte musikken!
    Det største ankepunktet er imidlertid avstanden fra Oslo til Langesund. Det er rett og slett forbasket at man må tilbringe et par-tre timer bak rattet, før man entrer en slik musikkens høyborg!
    For at dette ga mersmak? Ja, og ja igjen!

Takk igjen for en hyggelig, opplevelsesrik og lærerik seanse, i godt selskap med likesinnede! Som strengt tatt burde vært en agenda som bør flyttes høyere opp på den enkeltes prioriteringsliste?

KW:

Takker for lørdagen i Langesund.
    Ja, hva skal en si.........mye er jo allerede sagt.
    For de som eventuelt fortsatt skulle tro at rom og div. akustikktiltak ikke er så nøye, så tigg dere til et besøk i Langesund.

For mange vil det neppe være troen på viktigheten div.superkabling som gir et slikt resultat i dette anlegget.
    Om en derimot skulle være tilvant lydsignatur med tildels betydelig bidrag fra rommet så kan det hende at om en i tillegg lytter med aua* at dette likevel ikke er for alle.

Overdempet vil vel kanskje en del tro og tenke, gjør gjerne det, men om du /dere skulle få anledning til å lytte så gjør (nettopp) det

Her blir så absolutt ikke detaljer borte, etter min oppfatning bare fremhevet grunnet manglende refleskjoner bidrag fra rommet ved de tiltak som er gjort.

Dette likte KW som bare må innrømme at for egen del vil jeg ikke kunne komme dit bl.a. fordi jeg ikke kan/(bør ) gjøre tilsvarende kraftige tiltak i det som er min stue, samt at det nok heller ikke er aktuelt med så store bassystemer.

Det går først og fremst på tiltak for å få til en så kontrollert og godt definert bass, noe som (også ifølge den beskjedne eier sjøl) med apekister krever slike tiltak og velger en alternative løsninger (som f.eks. dipol e.l. bassystemer) så må en virkelig opp i størrelse/membran areal som i enda mindre grad er noe de fleste vil kunne gjøre i det som normalt kalles stuer.

Her er det etter min mening en veldig god balanse i demping av rommet.............akkurat passe tørt.

Roen som gjør at detaljene virkelig trer frem er noe jeg over tid har fått meg til å like mer og mer, men et sted går grensen for meg også når det kommer til tørrhet/lite bidrag fra rommet og her er det akkurat passe etter min mening.

Siste lytterunde for min del gjorde meg likevel klar over at noe ikke var helt på stell og det var tydeligheten ved vokal (Slettahjell), jeg trodde først det var
    sitteposisjonen fordi det ble bedre når jeg lente meg frem samt helt bakerst/andre stede i rommet.........bare ikke tilbakelent i stolen.
    Vi ble vel ? enige om at dette antagelig skyldes stolens utforming (høy seterygg).
    Men for meg fremsto dette forholdsvis tydelig (til meg å være) på vokal, og det kunne jo enkelt blitt sjekket ut med annen (type) stol.

Gratulerer med nytt lytterom, ferdige høyttalere, satelitter som

EHED:

Jeg må jo legge inn en liten kommentar fra besøket jeg også!

Litt sent, men noe av grunnen var at jeg måtte hjem og se om jeg klarte å gjenskape noe av det samme selv, for makan til kontroll, oppløsning og detaljerikdom har jeg vel egentlig aldri hørt maken til Har jo hørt det gamle systemet i samme rom og det låt veldig bra, men nå tror jeg det nærmer seg grensen til hva man faktisk kan få ut av gjengivelse av musikk!!!
    Systemet er jo heller ikke ferdig tunet, men grunnlaget og potensialet i dette systemet er enormt bra. Bassen har en klarhet, letthet, uanstrengthet, plutselighet og kraft som gjengir kildematerialet på en helt spesiell måte. Mye av stemningen fra rommet på opptaket(dunk i gulv, tramping, musikksvingninger, etc) ligger i bassen og man får en veldig "være-der" følelse på dette systemet. Blodfattig på noen innspillinger, litt overdrevent på andre innspillinger, helt perfekt på gode innspillinger viser at systemet er veldig Kameleon og kildetro.

Diskanten er også så ren og klar at det er en fryd å høre på utklingninger og f.eks. skikkelig crash på crashcymbaler med alle ulåtene og det som skal være med å gjenskape den ikke alltid silkemyke virkeligheten. Kontroll på refleksjoner og frekvensgang gjør sitt til at det bare blir riktig.

Mellomtonen(e) som ikke egentlig var kalibrert da vi hørte på systemet første gang er ganske enkelt brutal og innsmigrende på samme tid. Skarptrommeslag smeller noe voldsomt til, mens syngedamen upåvirket synger videre med silkemyk røst. Herlig!

Noen ankepunkter før systemet er ferdig tunet er at på noen stemmer (særlig menn), så splittet plasseringen av personen seg noe. Den dypeste delen av stemmen kom litt lenger ut i rommet enn den lysere delen. Jeg legger skylden for dette på timingen av elementene og frekvensresponsen (som DEQX rydder opp i etter nye målinger) og vet du er klar over denne utfordringen.

I det store og det hele et anlegg de som ønsker å gjenskape virkeligheten og kildematerialet, absolutt burde få en prøvelytt til og et system til etterfølgelse for mange.
    Veldig usminket og rett fram, mest sannsynlig uvant for mange, men ta deg tid til et par-tre timer i godstolen her, og du vil bli preget i lang tid

PS: Gaia'ene er nå dissekert og delefilter fjernet og kjører nå fullaktivt med 6 forsterkere pr.side. Begynner etter min mening å nærme meg noe av kontrollen du har i systemet ditt og gleder meg til en lang helg med tuning og testing Det var dette jeg bare måtte gjøre etter besøket hos deg for å se om potensialet var her også....

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et anlegg jeg virkelig kunne tenkt meg å hørt. Ikke bare får det skryt av folk jeg vet har mye kunnskap, men fremgangsmåten for å få godlyden er også i den gaten jeg anser som en fornuftig måte å gjøre det på.

Basert på fysikk og ikke reklamesvada.

Nå er vel veien målet for deg som for oss "alle", men det ser ut som du har kommet veldig langt på denne veien.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Dette er et anlegg jeg virkelig kunne tenkt meg å hørt. Ikke bare får det skryt av folk jeg vet har mye kunnskap, men fremgangsmåten for å få godlyden er også i den gaten jeg anser som en fornuftig måte å gjøre det på.

Basert på fysikk og ikke reklamesvada.

Nå er vel veien målet for deg som for oss "alle", men det ser ut som du har kommet veldig langt på denne veien.
    Ingen umulighet det hvis du skulle være i nærheten en gang.

Har sluttet å "tro på julenissen" for en stund siden - har rett og slett hørt for mange millionanlegg som ikke leverer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Her er du blant likesinnede.

Endte du forøvrig opp med B&K kurven eller eksperimenterer du fortsatt?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hehe. Her er du blant likesinnede.

Endte du forøvrig opp med B&K kurven eller eksperimenterer du fortsatt?
    Etter dette treffet har det vært lite tid i godstolen, den lille tiden jeg har hatt til rådighet er brukt til å kose meg med musikk.
    Har vekslet litt mellom den B&K kurven og en DEQX kalibrert kurve(nesten helt flat) - ikke sikker på hvem jeg liker best, kommer litt ann på hva som spilles

Side 13 av 21 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •