Nye elementer i prosjektet!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 65
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Foreløpig er det L15RLY/P, men jeg jobber også med en variant som ikke er standard.

Newcomer LydMekk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Magnesium ?

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Foreløpig er det L15RLY/P, men jeg jobber også med en variant som ikke er standard.
    Lurte på om du har vært borti magnesium eller metallconer tidligere ? Er det mye arbeide å "trimme" vekk oppbrytningen rundt 3-5Khz i delefilteret, eller holder det å lage filteret bratt nok slik at det er maks. dempet FØR problemområdet kommer ?

Eller må man til med såkalte sugekretser ?

Spesielt gjelder vel dette mellomtoner med metallmembraner osv. Rene basser deles jo såpass lavt at man slipper problemet før oppbrytningen kommer ? Eller ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På rene basser kan du gi blaffen i oppbrytningene.

Når det gjelder metoder for å få bort resonansen er det tre metoder med ulike egenskaper.

1: Om man lager filteret bratt nok vil nesten ikke elementet lage energi ved den kritiske frekvensen.

2: Om man bruker en serie-sugekrets kan man nøye seg med et enkelt filter.

3: Om man bruker en paralellsugekrets kan man bruke det meste av filtre, og man vil samtidig forkorte etterklangstiden ved den aktuelle frekvensen.

Hva som er best er en smakssak. Dersom man kliner til med en høy Q-verdi nær delefrekvensen er derimot sjansen for "katastrofe" stor. Gå heller ned til en litt lavere delefrekvens om det er mulig.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg tatt turen å hørt på M4ene til Snickers. Må bare føye meg inn i rekken til de andre som har hørt disse, og si at det låt meget bra. Ble veldig overrasket må jeg si, med tanke på mine tidligere erfaringer med hjemmelagde høyttalere.
    Hadde ikke trodd at de 5 tommerene dine skulle spille så sinnsykt bra som de gjorde. Hurtighet er jo nesten forventet med så små elementer, men så dyp bass som disse klarer å framprovosere er absolutt ikke hverdagskost. Diskanten trenger jeg vel ikke kommentere

En av hovedgrunnene til at jeg var der var jo for å høre ICE powerene dine, 500ASP. De var jo helt ville, også så små
    Gleder meg skikkelig til å teste 1000ASP på Heliconene mine hjemme nå Snickers, blir bare mer og mer sugen på det for hver dag!

Du får hilse Lady og da, hehe :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk for tilbakemelding

BTW så er det 500 A jeg har i ampen. Den skal imidlertid være relativt lik 500 ASP, men i følge Michael Madsen i hvertfall er også 500 ASP bedre enn 500A, selvom han mente 1000ASP var helt konge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Snickers-is: Bruker du noe form for for simulerings- og måleverktøy (pc-program), og i så fall hva?

Jobber med et 2.5-veis prosjekt med aktiv deling, men føler jeg jobber litt i blinde uten å kunne måle frekvensgangen :roll:

Mvh Espen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei mr.E!

Velkommen til forumet!

Lukter jeg litt "surkålpoeten" med bilde av bruntland på kjøkkenet her?

Jeg bruker LSP-cad, med målemodulen JustMLS.

Bor du i nærheten så du eventuellt kunne kommet hit så kan vi helt sikkert ordne både målinger og simulering av passive og aktive filtre.

Hva inneholder kontruksjonen forøvrig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne er som sagt 2,5-veis. Som basselementer har jeg 2 stk Vifa PL18 (8ohm), og diskantelementet er Vifas ringradiator (XT etellerannet).

Jeg har laget et prototypefilter: 4. ordens Linkwitz-Reilley (dvs. 2 2.ordens Butterworth i kaskade) med kryssfrekvens på hhv. ca.500 og 2500 Hz.

Brukte lydkortet, en freeware signalgenerator og multimeter til å måle responsen. Den litt pussige kurven for høypassfilteret på 2500Hz skyldes slurv i målinga. Tok en ny, men finner ikke fila.

Jeg regner med at jeg må justere en del på filteret, spesielt med innslagspunktet og steilheten på (har en mistanke om at 2.ordens blir mer korrekt) for basselementet som bare skal motvirke frontplatediffraksjonstapet.

Kassen blir på ca. 38 liter brutto. Med fratrekk for avstivinger, magneter og bassport, blir volumet på ca.32-33 liter. Bunnen blir løs (men godt fastskrudd 8) ), slik at jeg kan legge inn sandposer og komme til for å endre type/mengde dempemateriale. Det blir rikelig med avstivinger i høyttaleren, plassert i ulike avstander slik at de store platene for flest mulig lober - punkter/linjer uten svingninger.

Avstivinger i kryssfiner (2*9 mm), vegger i 19 mm MDF, og front i 19 mm MDF + 3*9mm kryssfiner til bassene og 9mm kryssfiner til diskant. Dette for å tidskorrigere diskantelementet ift. bassene. Jeg er egentlig usikker på om dette egengtlig er nødvendig. Jeg gjorde noen beregninger, og fant ut at fasefeilen ved 2500 Hz ble ca 4 grader, og 0,3 dB tap i lydtrykk - kom gjerne med innspill!!

Simulering med UniBox regneark gir meg et volum på 32 l og en avstemming på 44 Hz. JEg synes dette virker fornuftig.

Jeg har nå et par sjølmekka (inkl. kabinett) DynaBel Exact, som spiller svært godt i stua mi på 35m^2, men jeg bare må ha et eller annet prosjekt å holde på med. Dessuten vil jeg ha litt med trøkk!

Fikk MDF og kryssfiner i hus i går, og regner med å komme i gang i løpet av helga.

Når semesteret kommer i gang til høsten skal jeg se om jeg kan få målt høyttalerne på akustikklaben på skola, men takk for tilbudet. Jeg bygger høyttalerne hjemme hos opphavet nå i sommer, men holder til i Trondheim til vanlig.

(ble langt dette)

Mvh
    Espen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes kassa hørtes litt liten ut.

Har du vurdert å bruke slakkere filtre?

Hvordan har du tenkt å addere inn den dypeste bassen? Gjør du det paralellt f¨år du 6dB heving, noe som er veldig mye i forhold til baffeldiffraksjonen. Gjør du det seriellt får du ingen heving, men du må dempe litt i de øvre oktavene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig kassen er liten. Simuleringsprogammet gir jo ett volum. men hvordan det fungerer i praksis er jo ikke alltid samsvarende. Skal ringe Eltek på mandag...

Slik jeg ser det (og har lært på skolen) er et brattere filter bedre, uansett. Men sider filtrere er 2 2.ordens i serie, er det jo ikke noe i veien for å koble seg inn etter det første. Men da får jeg en faseforskjell på 180 grader - noe som fikses med å snu polariteten skulle jeg tro.

Den dypeste bassen blir i paralell, men effektforsterkeren (Rotel RB-976 sekskanals) har potmeter på alle kanaler slik at nivået kan justeres. Det eneste avviket kommer da ved kryssfrekvensen. Dessuten så er det ikke sikkert at overgangen fra helrom (4pi-rommet) til halvrommet (2pi) ligger på akkurat 550 hz uansett.

Enden på visa blir sannsynligvis en Behringer romkorrigeringsenhet - noe jeg har lyst på uansett 8)

god helg
    Espen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, du skulle dele aktivt du ja... Da har ikke sumeringe av basselementene så mye å si siden du kan justere deg gal om du vil.

Behringerene er ikke veien til himmelen da de lydmessig ikke er helt på høyde.

Ellers vil jeg påstå at på passive filtre er kompressjonen ved bruk av høyere ordens filtre merkbar.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ja, da har jeg tatt turen å hørt på M4ene til Snickers. Må bare føye meg inn i rekken til de andre som har hørt disse, og si at det låt meget bra. Ble veldig overrasket må jeg si, med tanke på mine tidligere erfaringer med hjemmelagde høyttalere.
    Hadde ikke trodd at de 5 tommerene dine skulle spille så sinnsykt bra som de gjorde. Hurtighet er jo nesten forventet med så små elementer, men så dyp bass som disse klarer å framprovosere er absolutt ikke hverdagskost. Diskanten trenger jeg vel ikke kommentere

En av hovedgrunnene til at jeg var der var jo for å høre ICE powerene dine, 500ASP. De var jo helt ville, også så små
    Gleder meg skikkelig til å teste 1000ASP på Heliconene mine hjemme nå Snickers, blir bare mer og mer sugen på det for hver dag!

Du får hilse Lady og da, hehe :wink:
    Ble litt nysjerrig jeg nå, hvordan er M4 i forhold til helicon?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lurer jeg også på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LikerHiFi har nå hørt dem. Han kan sikkert gi dere et svar på hvordan de er. Gorm, Electra, Roffe, Burre, Kenti (og sikkert noen til som jeg ikke kommer på i farten) har også hørt dem.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt M4 ved to anledninger. Dessverre har jeg aldri hørt Helicon, så det blir vanskelig for meg å sammenligne.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er gode, veldig gode (henviser til avatar) , og om ikke så lenge står et par på rommet mitt.

De spiller sømløst fra 30-35Hz og oppover, og oppover, og oppover. Ingen daler her. Det er ikke bare-bare for 15centimeterselementer, selv om det er 2,5veis konfigurasjon.
    Og den dynamikken! Tror jeg aldri før har hørt noen så analytiske høyttalere.

Synes dessuten de er litt mer fyldige en Helicon, uten å være overdrevne i bassen.

Eneste minus er en filterfeil som ødelegger endel i kvinnesangområdet. Den kan sikkert daglig leder i Midgard Audio berette mer om. Håper den fikses.

Ellers er alt bare pluss++.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen målinger jeg har gjort har vist meg at jeg må ha inn de berømte sugekretsene. Dette gjør at jeg kanskje kan bruke 1. ordens avrulling på bassene og oppnå enda mindre kompressjon i det hørbare området. Da kan det hende fasegang og Q-verdier i forhold til diskantfilteret faller 100% på plass også. I den grad det er stort er det det største irritasjonsmomentet som LikerHiFi nevner.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er delefrekvensen nå? Jeg mener hvis de skal kunne prestere uten sugekrets må de vel deles nede i 1000Hz (2. orden) vel?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filtrene blir endret NÅ.

Hva delefrekvensen blir er uvisst. Det samme gjelder filterkarrakteristikk, men det som er sikkert er at det blit sugekretser på 2 eller 3 av elementene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du vet noe kommer til å spørre, hvorfor på tre av elementene?

Skal du lage 2,75 veis nå? :lol:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •