Nye elementer i prosjektet!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Weller har loddebolter med innebygget termostat (magnetstyrt) på 60 watt. Disse er omtrent på høyde med loddestasjonen om du ikke skal lådde følsome kretser. Pris ca 5-600,-.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jeg har er på skarve 25W.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye oppdateringer i filteret.

Den måler nå på 2,7 ms puls 500-15000 Hz bedre enn +/- 0,5 dB!

Det høres!!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Den måler nå på 2,7 ms puls 500-15000 Hz bedre enn +/- 0,5 dB!
    :shock: Det er jo utrolig bra! Men hvorfor så kort puls? Er dette noe måleteknisk som jeg ikke har peiling på?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordi jeg ikke har ekkofritt rom, og da ønsker jeg å være ferdig med målingen før ekkoet kommer og "tar meg".

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg jo fått hørt dem (hyggelig å treffers i virkeligheten, Snickers-is ), og jeg må si det var meget bra til å være en high end prototyp i ukjent rom uten optimalisert plassering. Det blir spennende å følge dette prosjektet videre!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer i med Roffe. Rommet (store demorommet til HiFi Klubben) er langt fra optimalt, og det kunne høres. Tar en dette i beregningen var det et sett MEGET gode høyttalere vi fikk høre. Kraftig bass, litt overdreven mellomtone pga rommet og fantastisk oppløst diskant. Bånd diskanten hadde liten vertikal spredning, noe som gjorde at en måtte sitte for å oppnå godlyden. Synd for alle de som sto oppreist og lyttet i bakgrunnen. Det hadde vært veldig spennende å høre mer av disse høyttalerne i bedre lytterom. Konstruktør Snickers-is er jo også rene "kunnskapens hav" når det gjelder høyttalerkonstruksjon. Håper jeg får mulighet til å tappe litt av den kunskapen ved en senere anledning. Hint, hint
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Stemmer i med Roffe. Rommet (store demorommet til HiFi Klubben) er langt fra optimalt, og det kunne høres. Tar en dette i beregningen var det et sett MEGET gode høyttalere vi fikk høre. Kraftig bass, litt overdreven mellomtone pga rommet og fantastisk oppløst diskant. Bånd diskanten hadde liten vertikal spredning, noe som gjorde at en måtte sitte for å oppnå godlyden. Synd for alle de som sto oppreist og lyttet i bakgrunnen. Det hadde vært veldig spennende å høre mer av disse høyttalerne i bedre lytterom. Konstruktør Snickers-is er jo også rene "kunnskapens hav" når det gjelder høyttalerkonstruksjon. Håper jeg får mulighet til å tappe litt av den kunskapen ved en senere anledning. Hint, hint
    Var det jeg skulle skrive, det jo! :twisted:

bra jobba snickers!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig med gode tilbakemeldinger!

I morgen får jeg testet dem i ytterligere et annet rom (DaCapo Hifi Moss) etter målingene på Seas. Jeg skriver mer om dette her, og skal legge ut målingene som nevnt uansett resultat

Hyggelig å møte alle dere jeg snakket med også, og jeg tror vi kunne snakket mange timer alle sammen uten å gå tom for temaer

Når jeg fikk dem på plass i stua igjen forsvant de problemfrekvensene. Jeg sjekket på spektrumanalysatoren hvilke frekvenser som hevder seg på de sangene som låt verst på HiFiklubben, og det er 160 og 320 Hz. Dette er frekvenser (i hvertfall 320 som kan måles relativt pålitelig) som måler flatt både på pulsmålinger og på spektrumanalysatoren her hos meg.

Jeg ser frem til å få besøk av alle de som gidder å ta seg turen hit for å høre dem i kjente omgivelser!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne er nå målt hos Seas. Kurven ser slik ut:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo bra ut det der! Du har i alle fall ingen problemer rundt delefrekvensen så filteret har du fått fint til.

Har plassert et paraurum cantus diskanter på ønskelista 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått masse skryt for diskantene. De spiller utrolig luftig uten det minste overfokus på noe som helst. Under målingene la jeg merke til at over 17-18 kHz hørte jeg ikke noe som helst.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommentar til Seas-målingen

Jeg har også ved flere anledninger oppdaget at hørselen er heller laber over 17kHz.

Men til målingen ("du" refererer til Snickers-is):

Interessant kurve. Du sier jo at du har designet den for å få hjelp fra bakveggen, og med det i tankene har du jo nærmest en perfekt avrulling fra 200Hz og nedover. Bravo! Du har en liten topp ved det jeg gjetter er portfrekvensen, men den er såpass liten, og dessuten godt nede i avrullingen, så den er vel bare med på å bremse avrullingen i den laveste oktaven.

I mellomtonen er det vel peaken ved 1000Hz som stikker seg ut litt. Det er jo fortsatt innenfor +/- 3dB, men KAN i uheldige rom forårsake en uønsket hørbar peak dersom også rommet forsterker opp denne frekvensen. Kan det ha vært akkurat det vi hørte hos Hifi-klubben som du kalte en "ulelyd" eller "kjellerlyd"? Ellers synes jeg mellomtonen var klar og tydelig. Varmen du får ved den svake hevingen ved 200Hz er bare av det gode etter min mening, men kan også gjøre den litt var for enkelte rom.

Diskanten er jo alle enige om at er superdetaljert og kjemisk fri for den spissheten som ofte preger dome-diskanter. Dette ser vi jo i området fra delefrekvensen og opp til rundt 12-13kHz. Det som ligger over 13kHz er jo merkelig, spesielt siden vi er såpass enige om at denne diskanten er såpass bra. Jeg vil tro at ørets avrulling bidrar til å senke toppen ved 20kHz. Kanskje en slik topp faktisk er ønskelig for oss som har passert 30? En annen faktor er at denne diskanten er fri for forvrengning hele veien. Andre diskanter kan ha perfekt nivå, men det hjelper ikke hvis den bryter opp i deler av membranet og sender ut forvrengning. Dette er ting som en slik frekvenskurve ikke sier noe særlig om...

Synes for øvrig at det er morsomt at du har fått dette systemet til å lyde så godt i bassen. De små elementene gjør at bassen blir rask, mens avstemmingen gjør at de går overraskende dypt til 5-tommers elementer å være. Jeg vil gratulere med et vellykket konsept! Gleder meg til å få hørt dem i et rom som spiller litt mer på lag med høyttaleren i mellomtonen. Det bør bli bra!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante betraktninger roffe. Ellers vil det våkne øye se en ørliten peak ved straks over 300, en ørliten peak ved 600, og en ved 1200. Dette er selvsagt stående bølger, og de skyldes de paralelle flatene i det magert dempede kabinettet. Med analysatoren kan jeg ganske tydelig spore tendensen på 160-Hz-båndet også. Målingene under 70 Hz er ikke pålitelige, og i forhold til avstemningsfrekvensen er det den bunnen rundt 25-35 Hz som er denne avstemningen. Bassporten kommer nesten ikke med på grunn av det ekstremt døde rommet så den vil på en måte fylle ut den gropa som er fra 20 til 50 Hz.

Det er tre ting som er vanskelig å måle på en frekvenskurve.

1: Dypbass. De fleste målinger som offentliggjøres i brosjyrer osv er bare tull. Hvis noen har sett målerommet på Seas så er det lett å forstå at dette er fasiliteter som blant annet ikke Eltek har tilgang på. De oppgir allikevel målinger ned til 20 Hz. (Seas-rommet "stopper" på 70). Det er ganske vanlig å skjøte inn en simulert kurve i bunnen.

2: Energi som bygger seg opp i form av kasseresonanser tar tid, og dersom man måler med korte pulser får man ikke med dette. Men dersom man måler med lengre pulser vil hele kurven i de fleste tilfeller bli helt annerledes. Målingen må liksom bli en kombinasjon, eller man må velge. Dette gjelder også oppbrytninger og baffeldiffraksjoner.

3: Faseinformasjon vil også kunne forandre seg avhengig av lengden på målepulsen, som igjen er svært avhengig av frekvens.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante betraktninger roffe. Ellers vil det våkne øye se en ørliten peak ved straks over 300, en ørliten peak ved 600, og en ved 1200. Dette er selvsagt stående bølger, og de skyldes de paralelle flatene i det magert dempede kabinettet.
    Blir litt pirk, men den ene peaken er vel ikke ved 600Hz, men ved 500Hz. Det er jo mulig at andreharmoniske fra denne er med på å forsterke peaken ved 1000Hz. Det er også mulig jeg er helt på jordet.... :shock:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassporten kommer nesten ikke med på grunn av det ekstremt døde rommet så den vil på en måte fylle ut den gropa som er fra 20 til 50 Hz.
    Ville dette vært vesentlig annerledes med en fremoverrettet port?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en fremoverrettet port vil det bli annerledes på målingene, men ikke store forskjellen lydmessig. Dette skyldes det lyddøde rommet.

Forøvrig vil man ved å betrakte energioppbygningen over tid kunne se klare tendenser på 250, 500, 1000 og på 320, 640, 1280. Dette er kassenes dybde og bredde. Kammerhøydene har jeg ikke fått kartlagt helt ennå, men trolig kanselleres denne av at elementene er plassert på forskjellig sted i forhold til dette målet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen får jeg elementer med aluminiumsmembraner som skal prøves i de samme kassene. Samtidig skal det en del bølgebrytere inn i kassene for å dempe resonanser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er aluminiumsbassene i hus. Skal begynne og jobbe med dem nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke basser er det snakk om?