DIY 2X15" + bånddiskant i åpen baffel - Forsøksprosjekt med bilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY 2X15" + bånddiskant i åpen baffel - Forsøksprosjekt med bilder

Etter request legger jeg ut et par bilder av et forsøksprosjekt jeg har på gang. Meningen var å prøve ut hvordan en dipol høyttaler egentlig høres ut, og så begynte det bare å balle på seg. Sånn kan det gå.

Jeg må bare fastslå med én gang at jeg ikke er noe glad i å jobbe med treverk, og baffelbyggingen er bare et nødvendig onde. Derfor blir det nok aldri noen veldig lekker høyttaler.

Baffelen er laget av 22mm MDF og er ca 40 cm bred og under meteren høy. De er ganske så nette på tross av store elementer. Sidestøttene er asymmetriske, og de to høyttalerne er symmetrisk speilvendte. Har ikke pusset ned eller noe ennå, men håpet er å få pianolakkert de til slutt.

Elementene er 15" Tone Tubby til mellomtone. Eminence Alpha 15A til bass. Diskanten er foreløpig en Peerless XT104, men jeg har planer om å montere et par Fountek bånddiskanter som har passende SPL.

For å få dette til å fungere uten hard EQ blir jeg nødt til å kjøpe noen subforsterkere også. Har sett meg ut Rythmik Audio subwooferforsterkere for åpen baffel, som kompenserer for 6dB/oktav avrulling ifra 80Hz.

Samlet SPL blir 99dB/W/m, så de vil kunne drives av en 2W rørforsterker.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser interessant ut, og kan jo bli et veldig kult prosjekt. Bare kvitt deg med den elektrolytten du har på basselementet:-) hehe...

Har du noen endelige planer mtp finish? Går ut ifra at du må til med nye bafler når du skal ha "inn" Foundtekene?

[EDIT: typo:-)]

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja!

Blir moro å følge med på utviklingen av disse videre.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsøkte meg opprinnelig med første ordens filter på bassen, men det ble bare rot. Hørtes ikke bra ut. La til en kondensator som jeg hadde liggende, og da ble det med ett mye bedre. Men jeg må ha aktiv bass uansett, og da forsvinner jo hele problemet med passiv deling.

Vet ikke hvordan jeg skal løse diskantproblemet. Jeg håper at jeg kan klare det uten å lage en ny baffel helt fra bunnen av. Er som sagt ikke dritglad i trearbeid. Det blir nok noen kompromiss på veien.

Lyden er forøvrig overraskende god. Ekstremt detaljert og med heftig dynamikk oppover i mellomtonen. Diskanten klarer ikke helt å henge med, selv med EQ. Mulig fordi mellomtonen er så vanvittig kjapp. Uansett liker jeg disse høyttalerne bedre enn noen kassehøyttaler jeg har vært borti.

Mellomtoneelementet er utrolig bra! (Til en pris på 5000,- med frakt og toll skulle det bare mangle.) Det spiller fullstendig flatt mellom 200 og 3000 Hz. På grunn av snill oppbrytning kjører jeg det uten delefilter. Da er diskantintegreringen veldig enkelt med bare en seriekondensator som høypassfilter.

Basselementet fungerer også meget godt, til tross for en latterlig pris på $60 stykket. Problemet er derimot den akustiske kortslutningen som oppstår i en smal baffel. Sidevingene og lav montering hjelper en del. Men det må allikevel kompenseres for avrulling fra ca 100Hz.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! skal følge med på denne!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut Flexxo Spennende hadde det vært å hørt dette en dag!!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hah. Så enkelt kan det altså gjøres. Veldig interessant.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ojeh. less is more!

It is possible to reproduce a stereo recording in an ordinary living room such that listeners have the illusion that the two loudspeakers have disappeared and when they close their eyes, they can easily imagine to be present at the recording site.

The vast majority of loudspeakers that have been sold - the typical box speakers - can only produce this effect to a limited degree because of a fundamental limitation: they radiate sound into the room with different intensity at different frequencies and angles, though flat on axis. Thus the many reflections from room boundaries and surfaces become sonically colored in a way that is characteristic for this type of loudspeaker and we always recognize the sound as coming from a box rather than being live. It is the generic loudspeaker sound.

Loudspeakers with frequency independent, constant directionality such as omni, dipole or cardioid loudspeakers, create delayed replicas of the direct sound in a room and fewer colored reflections. Our ear/brain perceptual apparatus does not get confused by replicas. Instead it relegates them to the earlier learned acoustic behavior of the room and readily blankets that information and thereby the room. This automatic response is part of the Precedence Effect in psychoacoustics and it is essential for creating the illusion of "being there" and not just in your living room.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye ideer

Nå har jeg funnet et krets laget av Graham Maynard på Audiocircle som hjelper med å øke bassnivået for å passe mellomtonen. Denne oppdagelsen gjør at jeg ikke kommer til å kjøre bassene aktivt allikevel. Eventuelt vil jeg bygge ut med to ekstra basser for å matche nivået til mellomtonen som ligger på 100dB/w/m.

Nå spiller det hele ekstremt tight og bra. Veldig moro å lytte til. Bra holografi, og en heftig transientrespons. Bassen henger ikke etter på noen måte, men er stram og fin til tross for billige høy-Q-elementer. Eneste ankepunktet er en litt frampå mellomtone som kan bli slitsom på dårlige innspillinger.

Første pri er å montere bånddiskantene. Deretter nye basselementer.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke mye som holder igjen bassfrekvensene med åpen baffel nei. transienter blir noe eget
    hvilken frekvens deler du til mellomtonen? mine er helt oppe ved 2500hz som gir noe av det samme litt harde preget i øvre mellomtone. en 15" har ikke full kontroll over 2khz akkurat.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt artig er at hampmembranet på dette elementet spiller veldig flatt og har liten oppbrytning ved høyere frekvenser, så det blir egentlig ikke så ille å kjøre den filterløst. Den har heller ingen peak sånn som er vanlig å se, men en svak økning mellom ca 2800Hz og 3300Hz. Det gir noe hardt preg på en del innspillinger, og gjør det enda vanskeligere med integrering mot diskant. Det er dette som er svakheten akkurat nå. Dårlig matching med diskant.

Diskanten er delt ved rundt 5kHz, der mellomtonen begynner å rulle av naturlig. Bassen er delt rundt 100Hz, mener jeg å huske. Begge er første ordens. Det festlige er at T-bass-kretsen til Maynard gjør at bassen ikke roter til mellomtonen selv med første ordens filter.

Akustisk kortslutning i åpen baffel gjør at det er et mareritt å få til ordentlig bassrespons. Man må pushe elementene hardt for å få ut noe lyd. Sånn sett er det lite nabovennlig, men det er veldig moro når trommesettet står i lytterommet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm rart. mine gir plenty med bass, overraskende dypt også.
    alpha har høy Q, men ikke sikker på hvordan de stiller ellers i sammenligning.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alpha 15A har både høy Q og følsomhet på 97dB. Målinger har også vist følsomhet på nesten 100dB/w/m ved 45Hz i åpen baffel. Det skal være det elementet som gir mest bass i åpen baffel. Jeg har en smal baffel (45cm?), riktignok med sidevinger. I tillegg står høyttalerne forholdsvis nærme bakvegg. Da blir det vanskelig å matche mellomtonen som er helt vilt følsom.

Hva slags elementer og oppsett er det du bruker?

Men trafokrets på begge høyttalerne blir det i det minste noe dypbass, men lyden er veldig slank, så jeg kommer til å trenge ett sett til med basselementer. Jeg kan nå kjøre clean signal uten EQ på en del vokal- og akustisk musikk. Da høres det helt utrolig fantastisk ut. Kun overgått av større Avantgarde-horn i mine ører.

Dette kan bli spennende. Det skal bli moro å få ut det fulle potensialet i disse høyttalerne.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker desse som bygger på eminence beta, men laget for åpen baffel.
    Drivers

elementene dine står ved gulvet og har baffel med vinger, ligner de på mine så bør du ha mye bass.
    men er du vant til "romling" ala fra en stor billig bassreflex så krever det kanskje litt tilvenning..

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering her.

Jeg klarte ikke å dy meg. I vitenskapens ånd måtte jeg se hvordan 15" bredbånderen min så ut inni, så jeg skar vekk støvhetta med en grønnsakskniv. Litt på impuls, men det gikk fint. Magneten har et hull tvers igjennom, litt over 1" i diameter, så jeg pønsker litt på å lage en hjemmelaget coax med Eminence APT-50 som diskant.

Det har ikke blitt noen bånddiskant ennå, og det er store sjanser for at den planen blir skrinlagt til fordel for kompresjonselement. Nå bruker jeg et par billige vintage 13cm Saba diskanter jeg fant på e-bay for 200,- kr. De har matchende følsomhet og spiller nogenlunde flatt opp til 16kHz. Høres ikke dårlig ut, men blir nok ikke den endelige løsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende ting som skjer Flexxo! Har også sett litt på det filteret til Graham Maynard, men har ikke bestemt meg helt for hva jeg gjør etterhvert. Enten går jeg for Bastanis Prometheus eller så kliner jeg til på en Radian diskant og bytter ut Eminence diskanten jeg har i dag...det store spørsmålet er passiv eller aktiv deling hvis dette blir noe av.
    Vi må få til en lytt i løpet av høsten

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T-bass filteret til Maynard er i mine øyne redningen for bass i åpen baffel. Det fungerer vanvittig bra. Jeg ville definitivt valgt dette fremfor et aktivt lukket bassystem.

Har selv planer om å kjøpe meg noen 18" elementer med Qts rundt 0,5 og parallelkoble de. Det ligger litt frem i tid, fordi det er så dyrt, men jeg begynner å bli litt lei den ullne bassen fra Eminence Alpha 15A.

Jeg har tatt en endelig avgjørelse på å satse passivt, og håper på å slippe unna uten EQ etter hvert også. Nå har jeg brukt så mye penger og krefter på å lage topp lydkort, forforsterker og effekttrinn, så da er det ikke aktuelt å putte noe billig aktivt filter inn i signalkjeden.

Lytting må vi kunne få til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du har bygd deg T-bass filteret slik jeg tolker deg? Var det greit å bygge det? Kostnad?
    Skulle ha prøvd det på Augiene mine en dag for å høre evt forskjeller med og uten!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg bruker T-bassen. Det var veldig enkelt å lage, men det koster en del, fordi du trenger to kraftige ringkjernetrafoer, og det er ikke akkurat billig. Men som sagt så synes jeg det er et must! Kretsen er helt genial, og veldig effektiv. Den gjør at du kan få plenty bass med elementer som har Q<1. Faktisk kan du bruke elementer med Q ned mot 0,3. Du får vanvittig tight og dyp bass på bekostning av at du trenger en mer strømsterk forsterker.

Anbefales på det varmeste fra meg i alle fall.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Augie trenger neppe noen EQ. "isbjørn" gjorde en måling med digitalt filter, de behøvde ifølge han så å si ingen korreksjon selv på en altfor liten baffel.
    de er jo laget for åpen baffel. eminence alpha er laget for kasse..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •