DIY 2X15" + bånddiskant i åpen baffel - Forsøksprosjekt med bilder - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen tvil om at Augie er potente og er som du sier Einis usikker på om det i det hele tatt er nødvendig med et sånt filter. Uansett hadde det vært interessant å testet det for å se om Augiene oppførte seg anderledes.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eminence Alpha 15A gir mer og dypere bass enn Hawthorne Augie i samme baffel, og trenger heller ingen EQ. T-bass kretsen er ikke et filter i så måte, men en krets som øker sensitiviteten til elementet ved og under Fs. Dette er positivt uansett om elementet er laget for åpen baffel eller ikke. Du kan tune filteret til å gi den dypbassen som trengs.

Selv må jeg bruke både T-bass og EQ, på grunn av mellomtonen som har en følsomhet på 99dB. Planen er å parallellkoble Eminence Beta 15" sammen med en P.Audio 18", og vil da få tilstrekkelig bass til å kjøre passivt all over, til tross for at elementene har Qts~0,5.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skulle det vært spennende å testet i praksis en dag Flexxo! Hva kom filteret på i kroner?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Eminence Alpha 15A gir mer og dypere bass enn Hawthorne Augie i samme baffel, og trenger heller ingen EQ. T-bass kretsen er ikke et filter i så måte, men en krets som øker sensitiviteten til elementet ved og under Fs. Dette er positivt uansett om elementet er laget for åpen baffel eller ikke. Du kan tune filteret til å gi den dypbassen som trengs.

Selv må jeg bruke både T-bass og EQ, på grunn av mellomtonen som har en følsomhet på 99dB. Planen er å parallellkoble Eminence Beta 15" sammen med en P.Audio 18", og vil da få tilstrekkelig bass til å kjøre passivt all over, til tross for at elementene har Qts~0,5.
    husker du skrev tidligere i tråden at det var et "mareritt å få nok bass" og behøvde EQ, derfor virket det ikke som du var fornøyd med alpha akkurat

her er en sammenligning av de to forresten..
    alpha 40hz, augie 30hz
    Hawthorn Audio Augie vs Eminence Alpha 15A
    alpha er tross alt den billigeste 15" eminence selger og en i litt annen klasse med halv slaglende, under halve magnet, mindre spole og et mykere membran.
    men glimrende verdi kan jeg tenke meg de gir

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke egentlig misfornøyd med elementet. Det er rett og slett fysisk umulig å oppnå 99db/W/m ved 40Hz med ett 15" element. Derfor har jeg brukt EQ, for å kompensere for manglende sensitivitet. At det er det billigste elementet er nettopp årsaken til at det er mulig å få bass ut av det. Mindre magnet og mindre stiv konstruksjon gir mer resonans ved Fs. Du får riktignok en mer ullen bass. Øker du magnetstørrelsen og stiver opp konstruksjonen forsvinner bassen. Derfor er det mye enklere å lage et 89dB/w/m system som Hawthorne heller enn et 99dB/w/m som var målet mitt.

Jeg kom forresten ikke inn på den linken med målingene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •