ny diy høytaler på gang (nærmer seg slutten nå) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 78
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det har jeg ingen formening om, annet enn at jeg synes det er enklest å frese/forsenke hull til elementene FØR jeg setter sammen kassene.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja sånn jeg har pleid å gjøre. men aldri finert bare så lurer. tror nok det blir den måten.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenke litt på hvordan spikes jeg skal ha til ht. så sett litt på soundcare superspike. som de harpå eltek men 430 kr for 4 stk er jo ikke akkuratt løp og kjøp. noen som vet hvor man kan få noe som ligner?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var alle platene kappet. gikk ganske greit men var mye tall som gikk i hue når jeg skulle finne ut mål og div. har en kamerat som er snekker. så fikk låne verkstedet dems litt. gikk som en drøm med det verktøyet og utstyret. brukte bare ett par timer. hadde brukt en helg vertfall vis det hadde blitt sirkelsagen og stikksagen. så verktøyet gjorde susen. har begynt på den ene nå. hadde ikke mere lim så fikk ikke gjort noe mere i dag.legger ut noen bilder av det jeg har gjort så langt. så greit med noen tilbakemeldinger.Vedlegg 36699

Vedlegg 36700

Vedlegg 36701

Vedlegg 36702

Vedlegg 36703

Vedlegg 36704

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du laget hull i avstiverene? Kunne ikke se det på bildene...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de øverste bildene er bare prøve testing. nederste er hvor langt jeg har kommet. ja riktig det har ikke lagd hull i avstiveren enda. har ikke glemt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bra da
    Men tror det hadde vært enklere å lage hull før du festet avstiverene til ytterveggene.....eller har du et godt triks??

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen av avstiverne er festet enda. bare ramma er påbegynt:-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var begge rammene ferdig. men noen som har noe tips på hvordan man kan få frest ut diskanten? eller hvor man får kjøpt noe lure ting til fres

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da fikk jeg gjort litt til i dag. fått frest ut til bassene. så går sakte men sikkert fremover her nå. noen flere bilder.Vedlegg 36736

Vedlegg 36737

Vedlegg 36738

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette! :-) Keep'em coming! (bildene altså:-))

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer jo stadig videre. i dag er avstivere og alle hull skjært ut. glad jeg er ferdig med den sagen nå. ganske lei av og sage for en stund nå. så avstivere festet. så mangler bare sideplata nå. det er nå moroa begynner. kabler vel høytalerne i morgen. så blir det vel dempet ettervert også må ha litt penger først. koster litt dette prosjektet. litt bilder fra dagens økt.Vedlegg 36834

Vedlegg 36835

Vedlegg 36836

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurte på noe ang demping. hvordan burde man dempe bass kammerne? har noe nuppeskum fra biltema som e 2 cm, så følger noe med exact kittet er 3 cm. er det noe forskjell på det? burde man ha asfalt matter også

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk jobba litt på ht i dag også. i dag har jeg lagt alt av internkabelene. gikk ett par meter der ja ble vel nesten 15 meter . tok jo litt ekstra lengder. så har begynt litt på dempingen. så ser ut som jeg får lagt fineer til helgen. vis alt går som det skal nå.Vedlegg 36915

Vedlegg 36916

Vedlegg 36917

Vedlegg 36918

Vedlegg 36919

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demping

Hei

Anbefaler deg å ikke bruke profilert skum, det funka hvertfall dårlig hos meg spesielt i mellomtone kammeret.
    Demp først alle flater med asfalt plater, tørk rent og varme dem opp med varmepistol eller lignende så sitter de bedre.
    Et godt tips som jeg fikk med Snickers is var å bruke Ultimat. Dette er et isolasjonsmateriale som brukes i hus og som ikke støver slik som Rockwool ol.
    Rockwool er også bra som dempematerial, men....

Jeg har brukt et filt materiale som brukes i bil, husker ikke hva de heter men samme som Troels Gravesen bruker mye. sjå her..
    Cabinet damping

Har brukt et lag i sidene og to-tre i bunn, topp og bak bass element, + et lag Akustilux i sidene og fllere lag i bunn-topp og bak kant.

Du må selfølgelig prøve deg fram.

Eh, hvordan har du tenkt å frese ut for innfelling av elementene? Er redd du gjør det tungvint for deg selv visst du skjærer ut hullet først og freser etterpå (visst ikke du har funnet en smart patent som har gått meg hus forbi )

Ellers må du pøse på med bilder:-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde en del testing og måling av diverse dempematerialer i mine DIY 3-veis, og verken profilert skum eller Acoustilux hjalp det grann nedover i frekvens. Vanlig Rockwool ble løsningen hos meg, også la jeg et lag med Acoustilux over Rockwool som "luftfilter" for å stoppe støvet. Tenk også litt på at jo den lengste avstanden i kassen trenger mer (tykkere) demping.
    Større avstand = lenger bølgelengde = lavere frekvens.
    Og for å stoppe/bremse lengere bølgelengder trengs det logisk nok et tykkere lag dempemateriale.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei takker for tips. skal ta det med videre. men prøver skum først. ene kassen er ferdig. så har ikke råd til å kjøpe noe til ht nå. ble anbefalt skum men ikke ha noe demping på frontplaten.. men det er bare basskammere.
    ang fresing så dropper jeg det på exact delen.
    men når jeg er ferdig med ht så skal det testes men noen som vet om noen bra måleprog? som er litt lette å forstå. har ikke gjort det før.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bare skal måle og ikke beregne delefiltere etc anbefaler jeg Arta Software. Veldig greit å komme igang med, har alle muligheter du trenger og er brukervennlig ifht mye annet. Demoversjon er gratis og har full funksjonalitet foruten lagring av prosjekter.

Skal du leke med delefiltere osv er Speaker Workshop et gratis alternativ, LSPCad og SoundEasy er vel de to rimeligste og mest kjente ellers.
    Ingen av dem er enkle å komme igang med............

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja blir nok begge deler tror jeg. for bassene skal gå gjennom aktivt filter.
    men når man skal stille inn aktve filtre hvordan gjør man det? går man ut i fra spes som er på elementene?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har blitt minimalt med jobb i helgen. hunden min ble angrepet av en annen hund så måtte passe litt på hun. så har jeg også blitt syk.kjedelig. men lagd noen nye kabler som skal til bassene. og lagt fineer på en side. måtte prøv. virker som det skal gå greit hvertfall. så går sakte men sikkert fremover.Vedlegg 37276

Vedlegg 37277

Vedlegg 37278

Vedlegg 37279

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •