CV HED - 15.2, kasse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CV HED - 15.2, kasse?

Hei! Er en relativt n00b når det kommer til dette, men jeg liker å prøve nye ting, med litt hjelp:P
    Kjøpte meg to stk. Cerwin Vega! HED - 15.2" som jeg skal ha i bilen, og må få laget en kasse til dem, og da kommer spørsmålet; hva slags kasse burde jeg gå for, volum? etc. Hører for det meste på RnB, rap, trance/techno etc.(alt mulig rart til tider :P). I butikken ble jeg fortalt at en 35L lukket kasse ville holde til hvert element, men jeg har senere tittet litt på nettet og der stod det noe som 42L for en lukket kasse, og i papirene som fulgte med står det hele 85L... Da blir jeg en smule forvirret og lurer litt på hva jeg skal høre på:P
    Lurer litt på om en lukket kasse er best i det hele tatt? Noen erfaringer med hvordan disse spiller?
    Noen verdier til elementene er :
    Fs: 22Hz - Qts: 0.63 - Qms: 4.8 - Qes: 0.73 - Vas: 253L - Xmax: 18mm - Revc: 1.7ohm
    noe mer som trengs av opplysninger? Skal kjøre dem på en audison LRx 1.1k (1090W) forsterker, er det litt for lite for to av disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For høy Q verdi

Med så pass høy Qts på elementet er du nødt til å bruke lukket kasse.
    Lag den så stor som over hode mulig... 100liter og masse dempe mtrl er nok minimum.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi >_< det blir stooort ja, stakkars bagasjerom:P men, rett på meg hvis jeg tar feil, q verdien sier noe om hvor raskt elementet er, på en måte? og en høyere verdi vil si at det mister energi tregere? eller har jeg misforstått det helt?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ser på CV sine egne forslag: CVM 2007 Subwoofer Enclosure Guide

Så er det bare portede kasser de foreslår.
    HED 15.2 / 15.4
    1: 3.0 cu.ft., (2x) 4" dia. 18" 35 hz 2.52 cu.ft. net. vol.
    2: 2.5 cu.ft., (2x) 4" dia. 18.69" 40 hz 1.96 cu.ft. net. vol.
    3: 3.5 cu.ft., (2x) 4" dia. 15.1" 35 hz 3.022 cu.ft. net. vol.

(1 cu.ft. er ca 27 liter og 1" er 2,54 cm i tilfelle du ikke var sikker...)

Ingen anelse om hvordan dette spiller...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du leser på den linken du ga meg, så står det også lukkede kasser og ja jeg har sett den før:P som du kanskje ser i starten av tråden så skrev jeg at det er forskjellige volumer på sidene til CV(ok jeg skrev nå bare at jeg hadde tittet på nettet, men det vil da si at jeg så på akkurat den siden du linket til) og i forslaget som kom med esken til elementene, samt hva de anbefalte i butikken... derfor ble jeg ikke særlig klok på hva jeg skulle velge
    og når highfidelity nå sier at 100L+ er veien å gå, så virker det for meg som om kanskje 85-100L er det "riktige".

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddybee
    hvis du leser på den linken du ga meg, så står det også lukkede kasser
    Ooops ops: Slapp scrolling av meg, ser jeg nå...

Får du virkelig plass til to ganger 100 liter i bagasjen?

Det lukkede forslaget fra CV er jo, som du selv skrev, rundt 42 liter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg ikke er blitt helt grønn i matte så vil 200L bli noe rundt 40x80x62.5cm
    (må jo også legge til litt på de målene, hvis jeg bruker 19mm mdf, og skal ha skillevegg etc, men det blir ikke så alt for mye mer og det har jeg plass til ja, men jeg blir liksom i tvil når jeg ikke har noe peiling selv, og får forskjellige volumer anbefalt over alt :P hadde vært kjekt om noen hadde noe erfaring med disse, men virker ikke slik, så jeg tror jeg skal gå for de papirene som fulgte med elementet, hvor det står:
    HED-15.2
    Sealed box:
    Total box volume: 54 L
    (filled with dacron)

Total box volume: 85 L
    (unfilled)

I hvert fall i lys av hva Highfidelity sa, dempemateriale er jeg dog usikker på, så tror jeg skal prøve meg fram med en ufylt 85L kasse og se hvordan den spiller, så får jeg heller gå ut ifra det blir uansett en liten stund til jeg får gjort stort, med både jobb, skole og kvinnfolk så blir det lite tid til overs på en stund :/ bare prøver å få litt kunnskap om hva/hvordan/hvorfor før jeg gjør noe som helst
    takker forresten for all hjelp og alle innspill
    flere innspill er også hjertelig velkomne

* Når jeg tenker meg om med plassen som du sier, heh, det -er- plass til 2x100L, spørsmålet blir jo bare hvordan i all verden jeg skal få det inn der :P:P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •