Hjelp til delefiltre? - noen "ekte" eksempler...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til delefiltre? - noen "ekte" eksempler...

Sitter her med byggebeskrivelser til høyttalere og finner noen filtre jeg synes er " litt rare". Tror jeg har skjønt en del, men trenger noen bekreftelser/avkreftelser.
    Her er filterne:

Det første filteret er et lavpass-filter (1. orden) med spole (L1) i serie. Men R2,L2,C2 er jeg mer i tvil om. Har funnet teori om slike ledd, men de er gjerne brukt for å korrigere ressonnansfrekvenser for diskanter i høypassfilterets avrulling. Er dette en demping av ressonnansfrekvensen i bassen? Hvor vanlig er dette?

Det andre filteret er også et 1. ordens lavpassfilter, og er vel helt standard med spole i serie (L3) og impedanskorreksjon (R3,C3). Stusser litt på verdien for spolen (0.22mH) siden høyttalerelementet i konstruksjonen nominelt er 8 ohm. Kan det være at impedansen går lavere i dette området? Jeg ville vel trodd impedansen her var stigende...

Det siste filteret er et høypassfilter, men det er brukt en måte å dempe diskanten på som jeg ikke har sett før... Istedenfor å bruke en L-pad mellom delefilteret og høyttalerelementet sitter det en motstand (R4) foran kondensatoren (C4). Normalt ville jeg tro C4 og L4 utgjorde et standard 2. ordens høypassfilter, men verdiene spriker såpass i forhold til delefrekvensen at jeg lurer litt på dette. Er spolen i praksis en korrigering av ressonnansfrekvensen, slik at også dette egentlig er et 1. ordens filter?
    Er motstand i serie foran delefilteret en akseptabel måte å dempe på i forhold til å bruke L-pad mellom delefilter og høyttalerelement?

Håper noen har synspunkter på dette, for jeg har planer om å bygge noe eget basert på høyttalerelementer brukt i disse konstruksjonene. Da kan det være greit å bevare de delene av delefilteret som fungerer som korreksjon av ressonnanser og impedansetopper.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilleggsspørsmål:
    Mulig jeg har rotet litt med verdiene (men det er også mulig at det er rett, skjemaene er et forsøk på "reverse-engineering" ut fra delelister og bilder av oppkoblingene). Hovedproblemet mitt var L3 og L4 som inngår i samme byggesett. Det er mulig at det er L3 som skulle være 2.2mH og L4 som skulle være 0.22mH. Problemet er da at med L3=2.2mH blir det en svært lav delefrekvens, mens spesifikasjonene er en delefrekvens på 3kHz.

Hva er det som gir mest fornuft av disse to, gitt at filterne skal dele ved 3000Hz?
    1) L3=0.22mH og L4=2.2mH (som på skjemaet)
    2) L3=2.2mH og L4=0.22mH

PS. Har endret litt på enkelte av komponentverdiene for å ikke bryte med Copyright på de nevnte byggesettene. Det er prinsippene jeg er ute etter her...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdiene i tegningene er nok riktige.

På det første filteret er Notch-leddet til for å ta bort impedanstoppen ved resonansfrekvensen. Den påvirker ikke frekvensgangen til elementet med mindre det er et filter som utgjør en viss motstand i det aktuelle frekvensområdet. Leddet er der for å gjøre at virkningen av spolen ikke forsvinner helt ved inpedanstoppe. Denne koblingen egner seg nesten utelukkende til lukket kasse.

På det andre filteret er det også en impedansutjevning, men denne gangen for elementets induktive karrakteristikk. Dette for å holde impedansen nede mot høyere frekvenser. Dette er viktig for at ikke elementet skal miste sin filter-demping mot høyere frekvenser. Jeg har selv en 0,22mH spole jeg brukte til det formålet en gang, men det var så vidt jeg husker på et 4-ohms element. Et 8-ohms element ligger vanligvis rett under 6 ohm ved impedansbunnen, og dersom det er korrigert så vil det ligge der hele veien opp.

Det siste filteret er en måte å undertrykke strømmer som vil inn til diskanten ved svært lave frekvenser. Det har liten lydmessig innvirkning, og utgjør ingen merkbar resonans med kondensatoren. Den sørger for at filteret får 2.ordens karakteristikk et godt stykke ned i frekvens. Det å dempe diskanten med bare en seriemotstand vil, på grunn av diskantens induktive natur, gjøre at man demper hardere ved for eksempel2kHz enn ved for eksempel 10kHz. Man får en liten EQ på diskanten som hever toppen en smule.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventet på de (alltid) innsiktsfulle tekniske betraktningene dine, Snickers-is.

Når det gjelder det første filteret er det ikke brukt i en lukket kasse, men i en bassreflekskasse med portavstemming rundt 47Hz, mens elementet har en Fs på nesten 41Hz. Er det problematisk å legge bassrefleksavstemmingen såpass nær Fs?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ingen ting å si hvor Fs ligger i forhold til avstemmingen. Fs forsvinner i et slikt system og blir "erstattet" av Fb. I en lukket kasse er jo Fb en komponent av kassens volum og elementets resonansegenskaper. I en bassrefleks blir derfor Fb ofte i nærheten eller noe under Fs.

Dersom du i en konstruksjon med bassrefleks prøver å endre på opphenget skjer det nesten ingen ting med frekvenskurven. Selv ved avvik over 25% er det nesten ikke synlige forskjeller. Men det er liten tvil om at det påvirker Fs. Altså er ikke Fs interessant i den sammenhengen.

Når det gjelder det filteret i kombinasjon med bassrefleks så kan det bli en tøff last for forsterkeren i og med at bunnen mellom impedanstoppene blir ekstremt lav.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ventet på de (alltid) innsiktsfulle tekniske betraktningene dine, Snickers-is.
    Takk forresten, ser frem til å hilse på deg også til helga

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når det gjelder det filteret i kombinasjon med bassrefleks så kan det bli en tøff last for forsterkeren i og med at bunnen mellom impedanstoppene blir ekstremt lav.
    Stemmer nok det, men med R2 tilstrekkelig stor, så justeres vel det greit inn? I nevnte konstruksjon går impedansen kun ned til 4ohm i denne bunnen.

Hvordan beregner man forresten Fb (Regner med at vi snakker om systemets ressonnansfrekvens her)?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke Fb bassport avstemmningen da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det.

Det heter Helmholtzresonans i bassreflekskonstruksjoner.

Den er:

Fb=170*rot((Portareal)/((Portlengde+portdiameter)*kassevolum))

Volum er liter, andre mål er cm.

Gjør du motstanden større vil det gå ut over virkningen av korreksjonskretsen.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg fikke den til å funke.
    Jeg satt det opp sånn her i EXEL:
    Kode:
    =(ROT((R8/2)*3,14*(R8/2)/(S8+R8)*T8)*170)
    Men jeg fikk skyhøye avstemmningsfrekvenser på over 1000Hz.

Hva har jeg gjort feil?

EDIT; Ruteverdiene må selvfølgelig endres! Elles så hadde jeg R8 som diameter, S8 som portlengde og T8 som kassevolum.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Er ikke Fb bassport avstemmningen da?
    ops: Selvfølgelig... Ble litt forvirret av pratet om Fb i lukket kasse også, og antok av portfrekvensen og Fb var to ulike parametre... ops:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du setter et element i en lukket kasse vil Fs forandre seg. Det er det som er Fb i en lukket kasse. I en lukket kasse er det impedanstoppen, mens i en bassreflekskasse er det impedansbunnen mellom de to toppene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •