2-veis Scan-speak SP38/13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2-veis Scan-speak SP38/13

Etter oppfordring fra teddytusen starter jeg denne tråden nå, hadde tenkt å vente, men men...

Jeg har i lengre tid planlagt å bygge meg et par høyttalere. Per i dag har jeg et par B&W CM1 som står og spiller på en Cayin Spark 220Ci med 100 integrerte kinesiske watt. Det fungerer forsåvidt greit og passer bra inn i stua siden CM1 har høy WAF.

Høyttalerne jeg skal bygge nå skal stå i kjellerstua og være mine primære lyttehøyttalere. Jeg vet ikke helt hvilke forsterker som skal drive de, men har luktet litt på Vincent SP-997. Jeg tar gjerne i mot tips og anbefalinger. Tenker på effektforsterker til ca 10k.

Jeg var ganske bestemt på at jeg ville bygge en 2-veis høyttaler og satte meg ned med internett i fanget for å se hva som fantes i DIY-verden. Jeg hadde planer om å ikke finne opp kruttet selv, så jeg trålte etter prosjekt som var vellykkede og utprøvd. Etter et par kvelder kom jeg frem til at en danske ved navn Troels Gravesen hadde laget mange høyttalere med svært god tilbakemelding fra DIY-ere verden over. Av hans mange design måtte det være noe for meg her, tenkte jeg. Så etter å ha lest om alle designene hans 15 ganger og vridd hodet 19 ganger fant jeg ut at SP38/13 virket spennende. Tanken med 2 diskanter som jobber med overlapp og avlaster mellomtonebassen virket logisk. Så, dette må prøves ut. Jeg tror dette designet gjør at den kritikerroste og for de fleste velkjente 18W/8531G00 får vist frem hele potensialet i seg. Om jeg ikke er helt på jordet er det den som står i Xavian XN360. Ikke at jeg på noe tidspunkt skal sammenligne mine SP38/13 med disse til den nette (og utrolig lave) sum av 55k. Her er bilde av 18W:

Om D3806/8200 skriver Troels dette selv på siden sin (fritt oversatt): Det er dette elementet som gjør denne konstruksjonen spesiell. Få 6-7" spiller bra i 2-4 kHz-området. De fleste 6-7" vil vil slite rundt 3 kHz når bølgelengden nærmer seg membranarealet og da er det bedre med ett mindre element som tar over fra ca. 1-2 kHz. (...) Spendor bruker gjerne en 1½" mellomtone (faktisk 3806/8200) fra bare 3 kHz i SP1/2-konstruksjonen. En 19 mm diskant går ikke lavere enn 4-4.5 kHz. Hva vi lærer i praksis er: Alltid bruk elementer som uten problem kan håndtere 1-2 oktaver under ønsket spilleområde (deling). Dette gjelder selvfølgelig ikke basselementer. Her er 3806/8200:

Komponentene til delefilteret er Superior Z-Caps fra Jantzen Audio. Disse er litt dyrere enn Cross Cap, men bedre.

Her er alt samlet, klar til sammenstilling i kabinettet som enda ikke er bygd:

To be continued...

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig prosjekt mr:-D Her kommer jeg til å følge med.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var den ja. :-D Flotte greier. Denne kommer jeg til å følge nøye. Du har altså tilgang til CNC-fres? Det er gromme greier. Og ikke minst, tidsbesparende.

Ps: litt store bilder.... Hater å scrolle.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så virkelig spennende ut. Alltid morsomt å følge prosjekter fra start til slutt.

CNC-fres!?!?!? -alle hobby-byggeres drøm! Da skal du kanskje finne på mye spennende?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid gledelig med nye ht byggetråder, følger spent med!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kabinett, så stemmer det at jeg skal få de frest ut på en CNC-fres. Broren til en kollega har en slik fres på arbeidsplassen. Jeg er så heldig at han har sagt han kan være med en kveld og frese ut alt for meg Det gjør forhåpentligvis at montering og liming av kabinettet vil gå som en drøm. Han som skal frese ut alt dette er på ferie nå, så jeg får ikke gjort noe med det før i August . Men den som venter på noe godt ...

Kassen blir 33 - 34 liter med ytre hovedmål 200 x 280 x 1000 mm. Baffel og bakstykke blir i 25 mm MDF, mens sideplatene er i 19 mm MDF. Hele konstruksjonen blir tiltet 5° med hensikt å spille jevnere og mer direkte mot lytteposisjonen. Her er skisse:

Så lenge jeg skal få alt frest kan jeg strengt tatt lage så mye vinkler og dill som jeg bare ønsker uten at det blir særlig vanskeligere å montere av den grunn. Kanskje jeg skulle legge den ene siden også? Noen kommentarer eller forslag?

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer det noe nytt her? Er du begynt å bygge?
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •