Høytspillende DIY høyttalere, Hjelp meg å velge elementer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytspillende DIY høyttalere, Hjelp meg å velge elementer!

Da er tiden inne for å starte planleggingen av neste prosjekt; Nye fronter.
    Jeg har fra før av Cerwin Vega Cls-12, disse fungerer egentlig bra til mitt bruk men er egentlig litt for store fysisk til rommet jeg bruker nå.

Planen er følgende:

Å bygge et par stativhøyttalere som kal spille høyt, de trenger bare å spille ned til ca 80 hz, der sonosubben tar over.

Hvilke elementer skal jeg velge til et slikt prosjekt? er det en mulighet å bruke flere diskanter i et slags lite line array opplegg?

Er bakdiskanter noe som er verdt å vurdere?
    Dette er mitt første høyttalerprosjekt så jeg holder meg til et 2-veis system foreløpig pluss da kanskje en bakdiskant om det har noe for seg..
    Jeg regner med at det beste er å bruke elementer med høy følsomhet til et slikt prosjekt? kanskje horndiskant?

Jeg er helt blank folkens så litt hjelp her hadde vert toppers.

EDIT:

Jeg er ikke ute etter noe PA greier, jeg er ute etter kvalitetskomponenter som i tilegg til å bli brukt en del til film vil bli brukt til å snurre en god del LP plater.

Jeg vil altså ha høyttspillende HIFI.

At komponentene ser bra ut er jo heller ingen ulempe.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VE-8F er en kompakt gulvstående da. grunnflaten til et stativ og høyttaler er sansynligvis like stor ? for ikke snakke om høyden.

ellers er det kanskje litt vanskelig å lage en følsom høytspillende stativhøyttaler.. da ordene somregel er rake motsetninger.
    klipsch er potensielt unntaket som bekrefter regelen. men er grenser for hvor høyt de spiller og..

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Art.nr 211018
    P.audio S10-64W
    Høyttalerelement 10" bass/mid eller samme i 8" og

Art.nr 211045
    P.audio PHT-408
    Horn med driver og

Art.nr 641221
    L-PAD 100 Watt
    Dempeledd med konstant impedanse og et greit filter, ca 2500hz deling kansje?

Dette spiller helt latterlig høyt og bra med riktig filter+demping.
    Ljudia selger disse greiene.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å nevne:

Jeg er ikke ute etter noe PA greier, jeg er ute etter kvalitetskomponenter som i tilegg til å bli brukt en del til film vil bli brukt til å snurre en god del LP plater.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte er vel årsaken til lav følsomhet på gode stativhøyttalere, baffle step kompensasjon. Og selv om de ikke skal spille lavere enn 80hz, vil du antagelig måtte dempe mellomtone og diskant 3-5dB for å ikke miste trykket i midbassen.
    Spørsmålet er hvor små stativhøyttalerne bør/må være?
    Kunne du f.eks bygge en TMM eller MTM med 2x 5" + diskant, er jo straks følsomhet på 90dB+ oppnåelig med mange gode hifi elementer vil jeg tro.

Men når du er vant med CV er jo ikke 90dB noe for mye :smile:

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn i utgangspunktet hadde jeg tenkt meg en diskant og en 5 eller 6.5 tommer i hver høyttaler.

Har sett litt på denne diskanten:

Specifications: *Power handling: 30 watts RMS/45 watts max *Impedance: 6 ohms *Frequency range: 1,700-40,000 Hz *SPL: 96.0 dB 2.83V/1m *Recommended minimum crossover frequency: 2,500 Hz *Dimensions: A: 4-5/16", B: 3-1/4" x 2-3/16", C: 3-1/4".

Parts Express:Aurum Cantus G2Si Ribbon Tweeter

Den har følsomhet på 96 dB , Betyr det at jeg bør ha en mellomtone\bass med tilnermet samme følsomhet?
    Ser at det er vanskelig å finne noen 6.5 tommer med over 90 dB følsomhet..

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskant og mellomtone trenger ikke ha samme følsomhet, men du må da dempe ned diskanten så den spiller like høyt som mellomtonen.
    Jeg har hørt G2(ikke SI), og det er helt klart en av de beste diskantene jeg har hørt. Ekstremt luftig gjengivelse, men mangler kanskje noe av dynamikken til en typisk dome i nedre register.
    Ikke se deg blind på følsomhet, veldig følsomme elementer har typisk lav slaglengde og kan ikke spille veldig høyt med mindre du bygger noen gigantiske kasser på dem (f.eks horn).

Har du et budsjett å gå etter?

Selv vet jeg om flere elementer jeg kunne tenke meg å prøve selv, og kan jo anbefale disse, men kun på grunnlag av spesifikasjoner og at jeg har hørt lovord om dem.

Hva slags forsterker skal du drive dem med?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Har du et budsjett å gå etter?
    Tja... egentlig ikke, får se litt an.

Selv vet jeg om flere elementer jeg kunne tenke meg å prøve selv, og kan jo anbefale disse, men kun på grunnlag av spesifikasjoner og at jeg har hørt lovord om dem.
    Fyr løs!

Hva slags forsterker skal du drive dem med?
    Iførste omgang blir det kun på en Pioneer AX2 reciever, på sikt er planen å få tak i et par Oberon 6.1 blokker.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er følsomhet strengt talt ikke så nøye, du kan fint spille høyt selv med en relativt lav følsomhet på produktet.

Så, elementer..
    Accuton, fantastisk dyre elementer men ser lovende ut. Dessuten finnes de kun i ekstremt dyre konstruksjoner. Dette har jeg stor tro på
    Eton, har jeg jo selv og er ikke redd for å anbefale. Veldig nøytral lyd, her kunne du jo gått for 7" jeg har f.eks. Detaljert bass så det holder også. Disse finnes i få konstruksjoner, og ingen av dem er billige..
    SB Acoustics er ganske rimelig, tidligere scanspeak folk som har startet opp. Kjenner jeg designerne rett har disse nok en ganske mørk klang. Scanspeak elementene jeg har hørt har ihvertfall en ganske mørk klang, jeg foretrekker eton fremfor dette men ellers gode elementer.
    Seas har jo endel spennende. Kanskje litt redd for disse med metallmembran, men det har med personlige lydpreferanser å gjøre.
    Dayton og TangBand har også litt av hvert som ser spennende ut.

Forøvrig, var aurum cantus diskanten jeg har hørt satt i en 2-veis konstruksjon sammen med samme eton element jeg bruker. Låter bra

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audax PR170M0 ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Audax PR170M0 ?
    Den går ikke dypt nok. Begynner avrulling ved 500Hz.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at når man dobler antal elementer så øker følsomheten med 3 dB? eller er det 6dB?

Driver å vurderer muligheten til å bruke 4 stk mindre mellomtoner i tilegg til den aurum cantusen, da blir det jo en litt lengre høyttaler men jeg tror den kan bli bra rent estetisk.

EDIT:

Hva ned 4 slike:

Specifications: Power handling: 30 watts RMS/60 watts max *VCdia: 1-1/4" *Impedance: 4 ohms *Re: 3.8 ohms *Frequency range: 60-8,000 Hz *Fs: 60 Hz *SPL: 86 dB 1W/1m *Vas: 0.21 cu. ft. *Qms: 2.33 *Qes: .51 *Qts: .42 *Xmax: 5 mm *Dimensions: A: 4.95", B: 3.75", C: 3.25".

Parts Express:Tang Band W4-1720 4" Underhung Midbass Driver

Og 1 slik:

Specifications: *Power handling: 30 watts RMS/45 watts max *Impedance: 6 ohms *Frequency range: 1,700-40,000 Hz *SPL: 96.0 dB 2.83V/1m *Recommended minimum crossover frequency: 2,500 Hz *Dimensions: A: 4-5/16", B: 3-1/4" x 2-3/16", C: 3-1/4"

Parts Express:Aurum Cantus G2Si Ribbon Tweeter

I hver høyttaler altså?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Jeg glemte å nevne:

PA greier er faktisk kvalitetskomponenter. og som regel noe helt annet enn CV

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at PA kan fås med god kvalitet, men da koster det som regel skjorta og.
    Pluss at PA og Waf sjelden er synonymt.

Men for all del er det noen som har forslag til PA komponenter som overholder begge kriteriene over så fyr løs. :-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koster skjorta?
    klipschorn til 130.000kr bruker 2" PA mellomtone til $110. og en relativt dårlig diskant til snittpris $50-60. samt standard eminence bass i klassen rundt $100.

legacy helix til godt over 100k bruker 15" woofere til $139.

ljudia og elfa har jo litt. mange gode større fulltoner som kan brukes.. da må man nesten bare kike. dyrt er det iallefall ikke.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne sikkert funket bra det. Følsomheten øker teoretisk sett med 3db etter det jeg vet. Men kommer ann på impedansen å.

Jeg hadde nok heller prøvd et MTM design med to litt større elementer, men det er nå meg.
    Hva med dette? Ser fantastisk lett ut å jobbe med også, forøvrig de andre du viser til også. Første orden er nok lett gjennomførbart på mellomtonen da

BG Neo3PDR er jo kanskje også noe du kunne vurdert? Billigere enn G2'n, og låter ikke feil den heller

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer jeg tenker på det jo mer appelerer det med et slankt design. om jeg går for elementene i post 12 så blir det nok i et MTMMM oppsett.

En annen ting jeg liker tanken ved er å heller legge til flere bass\mellomtone elementer for å få opp følsomheten, i stedet for å dempe diskanten.

Det elementet du linket til Legatia kan nok være et godt alternativ, kanskje 2 slike i et MTM oppsett?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Det elementet du linket til Legatia kan nok være et godt alternativ, kanskje 2 slike i et MTM oppsett?
    Slik tanken var ja

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men du må tenke litt på dette med flere elementer for å øke følsomheten.
    Hvis du kople de i serie, så gjelder ikke det, da øker effektåligheten istedet.
    du kan ikke paralellkoble 4stk 4ohms elementer å drive de med en vanlig reciever, så det er ikke SÅ lett å få opp følsomheten. har du masse effekt å spe på med, så kan du jo seriekoble litt å få en fin slutt-impedance

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hvis du kople de i serie, så gjelder ikke det, da øker effektåligheten istedet.
    Takk for innspill, dette var jeg ikke klar over!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •