Høytspillende DIY høyttalere, Hjelp meg å velge elementer! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Interessant? THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - Odin MK3

Jeg har lukta litt på denne tidligere. Må være bra trøkk i denne.

Edit: Fant en som hadde bygget slike. Han ble litt skuffet. http://avforum.no/forum/786764-post2.html

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var jo pen å se til, høy effektålighet hadde den og.

Flere forslag mottas gjerne!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han jeg linket til likte en av de gulvstående fra Zaph Audio. Her er en stativ MTM: Zaph|Audio

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å se litt på Troel Gravesen sine konstruksjoner, mye interresant å lese på sidene hans også: DIY Loudspeaker Projects

Han står også bak disse kitene hos Jantzen Audio: Jantzen Audio Denmark - Kits

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    men du må tenke litt på dette med flere elementer for å øke følsomheten.
    Hvis du kople de i serie, så gjelder ikke det, da øker effektåligheten istedet.
    du kan ikke paralellkoble 4stk 4ohms elementer å drive de med en vanlig reciever, så det er ikke SÅ lett å få opp følsomheten. har du masse effekt å spe på med, så kan du jo seriekoble litt å få en fin slutt-impedance
    dette må vel være feil? effekttåligheten bestemmes av spolen (og evt. det mekaniske utsvinget til elementet).
    følsomheten bør jo øke uansett med flere elementer, men utgangseffekten fra forsterkeren blir halvvert ved seriekobling.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einis:
    Er ikke disse Klipsch elementene modifisert da?
    Det Coatede Seas-elementet til WW var jo ikke så dyrt egentlig, men siden specsene var såpass tilpasset de andre elementene, så fikk den bedre "motor"?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    dette må vel være feil? effekttåligheten bestemmes av spolen (og evt. det mekaniske utsvinget til elementet).
    følsomheten bør jo øke uansett med flere elementer, men utgangseffekten fra forsterkeren blir halvvert ved seriekobling.
    et element spiller jo X-dB ved 1w, seriekobler du elementene, så fordeles jo effekten over dem, å da med 0,5w på hver av dem, så spiller den hver ca 1,5dB lavere pr.stk, men sammenlagt like høyt som ett alene, men du kan pushe på med dobbelt så mange watt, fordi de deler på effekten.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du sier følsomheten reduseres med 1.5db. da må isåfall forsterkeren gi mer effekt og effektåligheten blir den samme ved likt lydnivå uansett

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Einis:
    Er ikke disse Klipsch elementene modifisert da?
    Det Coatede Seas-elementet til WW var jo ikke så dyrt egentlig, men siden specsene var såpass tilpasset de andre elementene, så fikk den bedre "motor"?
    nei, de er standard og kan ikke gjøres noe særlig med heller.
    her er diskanten du får i klipschorn til 130k.

bare spole, og diagrammet. et mesterstykke eller hva? :lol:

mellomtone
    Atlas Sound PD5VH Compression Driver 40 W, 16 Ohms | Full Compass
    diskant
    ElectroVoice T35 - anyone familiar with them? - Lansing Heritage Forums

Klipschorns
    her kan man også se den billige eminence wooferen med presset ramme. de mer påkostede versjonene fra fabrikken ($140-150+) har støpt ramme.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    du sier følsomheten reduseres med 1.5db. da må isåfall forsterkeren gi mer effekt og effektåligheten blir den samme ved likt lydnivå uansett
    Så konklusjonen er at en kan doble antall elementer og dermed øke den totale følsomheten med 6 db?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 1 eller 2 slike i et par lukkede gulvstående kabinetter?

Visaton B 200

Ser ut til å gå høyt nok i frekvens til å passe bra sammen med en bånddiskant også

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobler du to elementer i serie dobler du impedansen, men følsomheten blir 3dB lavere. Kobler du to elementer i parallell halverer du impedansen og følsomheten stiger med 3dB.

Med andre ord; skal du bruke fire mellomtonebasser må de ha opp mot 16 ohm impedans for at det skal være mulig å parallellkoble de uten at impedansen blir svært lav. Derfor kobler de fleste elementene i serie og i parallell når man kobler fire elementer. Impedansen og følsomheten forblir da uendret...

Men høy følsomhet er jo ikke nødvendig for å spille høyt, det bare gjør kravet til effekt lavere

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm. no spørs det hva man tar utgangspunkt i.
    ved en gitt effekt er strøm identisk i en seriekobling, mens motstanden(høyttaler) deler på spenningen.
    i paralell er det omvendt, spenningen er lik mens strømmen er fordelt over lastene.
    synker følsomheten med 3db PER element i seriekobling, vil det likevel spille like høyt ilag som det ene alene.. om ikke vil det isåfall bli veldig lavt systemvolum etterhvert med mange elementer.
    høy impedans ja derimot, som halvverer effekten fra FORSTERKER for hver dobling. men det betyr ikke at følsomheten fra selve høyttaleren er lavere per påtrykt watt. eller hva?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke høy følsomhet det samme som at man kan spille høyt da.
    Hvis man har en knøttliten rørforsterker så vil jo følsomheten være vesentlig. Men spørsmålet er vel hvor høytt man KAN spille, ikke hvor høytt det låter med 1 watt?
    Hjelper ikke med høy følsomhet hvis effekttåligheten er ditto lav, eller at elementene i en gitt konstruksjon når xmax for tidlig.

Man må også huske på forsterkeren, i teorien vil jo paralellkoblede elementer få 3dB høyere følsomhet, og halvert impedans. Med halvert impedans vil forsterkeren i teorien levere dobbelt så stor effekt. MEN så viser det seg at forsterkeren ikke har strømreserver nok, og "gevinsten" forsvinner.

Men det er IKKE bare å glemme følsomheten heller, det er en grense i begge retninger her. Mine ATC ht f.eks har en 5" med solid vandring, men med følsomhet på 80dB! spiller det ikke høytt uansett.

Jeg mener at 4 elementer koblet paralell/serie er en god løsning. Man fordeler effekten over flere elementer og holder seg dermed godt innenfor xmax, og reduserer forvrengningen radikalt når man spiller høytt. I tillegg vil alt av forsterkere å receivere takle den nominelle lasten uten å miste pusten.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Et ønske om å bygge smale kabinetter er allikevel i praksis feil vei ifht følsomhet. Baffle step havner høyt opp i frekvens, og man må dempe mellomtone og diskant 4-5dB før man er jevnt med midbassen.

Desverre må baffelen være VELDIG bred før man kommer lavt nok ned i frekvens................

Hvor høyt ønsker du å spille forresten, har du noen målsetting annet enn å ødelegge hørselen?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra ambisjonene vil jeg foreslå at du revurderer PA. Elementer til PA er i mange tilfeller minst like gode som tilsvarende hjemmehifi-ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for intressante linker!

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja linkene til KILLER var interessante.
    Jeg har lenge tenkt på å forsøke å lage "satelitter" med høy følsomhet selv, fordi jeg liker dynamiske HØYTtalere
    som samtidig låter veldig bra (men hvem gjør ikke det)
    Dette er kanskje litt risikosport (som jo er mye av moroa), men jeg har bestilt 2 stk RCF MB8G200.
    Har simulert bassrefleks på 18 liter og da skal jeg kunne få -3dB @ 60Hz og
    en følsomhet på 93 dB 1W/1m. Må selvfølgelig ha noe subwoofer i tillegg.
    RCF MB8G200 er et PA element men etter det jeg kan se ut i fra databladet veldig bra, og med relativt
    lang slaglende til å være midbass xmax +-6mm og og mekanisk slaglengde på 30mm.
    (billigPA midbass har kanskje xmax mindre en 1mm, men da er ofte følsomheten enda høyere)
    Jeg har ikke kjøpt diskanter enda, men det blir med stor sannsynlighet Peerless 810921,
    da disse også har god følsomhet 93 dB og jeg har brukt de tidligere så jeg vet at de låter veldig bra.
    Kanskje jeg forsøker med en waveguide på diskanten.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du lager en byggelogg når du er i gang? post gjerne linken til en evt logg her så den ikke går meg hus forbi

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •