"fellesbygg" på et komende treff?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer dj-numark sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"fellesbygg" på et komende treff?

je har lek litt med idene om alle som kommer på et selvbygger treff setter seg ned og konstruerere og disegner en høytaler:-D
    og gjør i alle fall det ferdig i teoien men det hadde vert enda morsommer om vi hadde rukket å bygge den halv ferdig å tatt måliger av de vi har lagd

for når diy folk samles så må det bli mye gode ide?:-D

det hadde alle lært mye av, for da lærer alle av alle:-D og alle har sine sterke sider som gjør at det som vil komme ut av noe sånt må bli bra?

det går å ann å koke sammen noe her å bygge det der?
    eller å koke sammen det der å få noen til å bygge det til neste treff?
    eller å koke sammen det der og lage det sammen på neste treff?

mvh Håken

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Artig forslag, Håken!

Jeg har nå levd med mine selvbygde, Linkwitz-konstruerte Orion-høyttalere et halvt års tid, og er ytterst fornøyd og imponert over ytelsen de presterer. Dette er en aktiv, dynamisk dipol-konstruksjon med dyre elementer. Jeg mistenker at det er dipol-konstruksjonsmåten som er den viktigste bidragsyteren til lydkvaliteten, og har spekulert litt på hvor mye av ytelsen som kan realiseres på rimeligere vis; med billigere elementer og passiv deling.

Burde ikke en slik prismessig overkommelig dipol-konstruksjon inspirert av arbeidene til Linkwitz m.fl. kunne vært av større interesse enn enda en konvensjonell kasse-høyttaler? Sikkert ikke enkelt å realisere, spesielt ikke på et par hektiske treff-dager. Men likevel noe vurdere, etter min mening.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hallo

høres spennende ut

har tenkt litt på å kasje prøve å konstruere noe somm hadde fungert som møbel til å ha elektroniken og høyttaler (bass) i en konstruksjon for de som har liten plass :razz:

kunne blitt litt stilig tror je

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok at å konstruere et sett orionlignende høyttalere på et dags/helge treff er mer eller mindre umulig.

Nå må vi huske at lokalene vi benytter oss av ikke er et snekkerverksted.

Noe som kunne være en mer kurrant er om noen av de som kommer på treffet kunne tenke å ta med seg mobilt måleutstyr og noen tatt med seg høyttalerprosjekter uten delefilter.

Ikke vet jeg, men føler at dette kan fort bli et litt vanskelig gjennomførbart prosjekt på kort sikt, men mulig på lang sikt at vi kunne fått til et prosjekt i felleskap som kunne konkurert med diverse kithøyttalere.

Delefiltertegninger og byggeskisser kunne f.eks. vært noe vi holdt internt i gruppen, noe som også vil være trekkplater for å få inn nye medlemmer.

Andreas

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært moro med et fellesprosjekt.
    Men så er det noe som heter, jo flere kokker jo mere søl............
    I praksis viser det seg oftest å ikke være gjennomførbart med så mange involverte.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du kan jo og si det slik at mange elver små gjør en står å, alt etter som man ønsker det.

Jeg tror som sagt at å bygge et par lavkost aktive orion på et treff er umulig, selv med mange kokker små, men det å få til en løsning enten enkel, eller tatt på sikt, er fullt mulig.
    En gruppeintern kithøyttaler burde være gjennomførbart med tiden til hjelp.

Først og fremst tror jeg vi alle må bli litt kjent med hverandre å lytte/se/diskutere de forskjellige tingene som blir tatt med.

Andreas

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hallo

skjønner det at vi ikke har noe senkker verksted:P

så det eneste som blir mulig er å konstruere noe der å få en som er vil til å prøve det ut til neste treff som det helt sikkert blir noe av

det kan bli dårlig tid men det gjjør ikke no for det er ikke noe vi må gjøre, men noe vi gjør for det er moro

og det et mange koker blir mye søl stemmer nok:P men det går jo an å sette sos i grupper å konstruere noe da?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    ...
    Jeg tror som sagt at å bygge et par lavkost aktive orion på et treff er umulig, selv med mange kokker små, men det å få til en løsning enten enkel, eller tatt på sikt, er fullt mulig.
    En gruppeintern kithøyttaler burde være gjennomførbart med tiden til hjelp.
    ...
    Hmm.. Jeg burde nok formulert meg litt bedre. Selvfølgelig er det ikke realistisk å fullføre noe sånt i løpet av en helg. Det jeg så for meg var en slags idé-dugnad om hva som kan være realistisk å få til med et rimelig åpen-baffel system, hvilke løsninger som kunne være interessante og hvilke eksisterende kommersielle og gjør-det-selv konstruksjoner som kan tjene som inspirasjon. Dessuten kan det være lettere å samarbeide om et slikt prosjekt pr. email når man har hatt anledning til å møtes ansikt-til-ansikt først.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn umiddelbart kan Sjøfn's geniforklarte GURU høyttaler se ut som om den er overkommelig å klone.

Noen som har anelse om hvordan innmat og delefilter set ut?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... En Guru-klone vekket ikke noen sterke følelser, skjønner jeg. :|
    Å konstruere noe fra scratch hadde selvfølgelig vært mer intellektuelt tilfredsstillende, men det kan da være noe å lære av å gjøre litt reverse-engineering av vellykkete komersielle konstruksjoner også, tenkte jeg. Dessuten har Guru en grei størrelse og har tilsynelatende et behagelig forhold mellom element-kost og salgspris.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •