dynaBel 2,5s, Ferdig montert og testkjørt, super lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dynaBel 2,5s, Ferdig montert og testkjørt, super lyd

Nå er valget tatt og byggesettet uten kabinetter er i posten, regner med å ha det hjemme i morgen. Håper at det blir tid til å starte bygging i helgen. Har liggende MDF etter et Phobos bygg, en halv plate 19mm og nok bjørkefinert 22mm til begge frontplatene.
    Har planer om å senke elementene litt dypere enn om jeg brukte 19mm i fronten og frese en avrundet kant ned mot elementene. Avrundingen er tenkt lakkert svart, fronten, bjørkefineren, skal beises med en mørk (rød) brun beis og lakkes blank, resten blir svart. Har lyst å prøve å få laget platen i bunn av svart skifer.
    Satser på noen bilder og oppdateringer etter hvert, kommentarer/ anbefalinger mottas med takk.

GeirB

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut. Har selv bygd dynabel 2S. En fantastisk høytaler. Personlig syntes jeg Dynabel leverer noe med de beste høytalerne når det gjelder pris/ytelse. Og når en bygger selv blir det jo enda bedre pris

Gleder meg til å se resultatet, og bilder fra byggingen underveis

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende høyttaler du setter i gang med. Bilder er alltid moro.

Har bare hørt 2S selv hos Eltak, og den virket meget bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende, har vert litt nyskjerrig på denne høytaleren, husk å ta masse bilder
    Forsto jeg deg rett vil du senke elementene noe inn i baffelen, dette hadde jeg forhørt meg litt med Eltek hvor mye du kan forandre/justere i forhold til original høytaler.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes spennende ut. Fikk så vidt hørt på dem på eltek en sen torsdagskveld. Selvom en ikke kan si det er nok til å få ett riktig og solid intrykk av lyden, så var det jeg hørte herlig!

Har ventet på at noen skal legge ut en byggertråd på dette nye settet. For alt jeg vet blir du den første

Gratulerer med nykjøp, og som alle sier; Husk mange bilder! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for responsen, håper på mer etterhvert som dette skrider frem.
    Kom hjem fra nordsjøen i ettermiddag, måtte selvsagt hente pakken på posten. Jeg er imponert over hvor oversiktlig og ryddig alt fra Eltek ser ut. Pakker ut og ser nærmere på alt i morgen. Ser nå at de skal bygges av 16mm mdf, jeg har noe 19 og 22. Da må jeg en tur til Trondheim over helgen og kjøpe plate.
    Så vidt jeg kan se foreløpig skal det være dobbel plate i front og bak, det ser ut som at elementene skal festes på den indre av frontplatene. Tanken var da å bruke 22mm som ytre frontplate, slik at elementene blir liggende litt dypere enn orginalt, kanske ingen god ide, vi får se etterhvert.
    Har bygget en Set og er i gang med en Phobos, men jeg begynner å få et snev av prestasjonsangst for dette bygget. Dama lurte på om jeg skulle bygge ennå en sponplateklump å ha i stuen.........

GeirB

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har tatt litt tid å komme i gang med høytalerbygget, men litt har jo skjedd. Mitt egentlige sommerprosjekt legger jeg ut bilde av nederst i innlegget.
    Begynte med å pakke ut og legge frem alt i esken fra Eltek, deretter skummet jeg gjennom monteringsanvisningene. Fikk et godt inntrykk, ryddig og oversiktlig, bortsett fra kabelskoene som var med var alt av komponenter av god kvalitet. Alle kabelsko er nå byttet ut.

Litt skremmende med de små toleransene og utstyr som egentlig er tilpasset grøvre arbeid.

Alle platene skåret og stablet på kjøkkenbenken.

Prøvemontering

Det går kanskje ikke tydelig nok frem av bildene, men sideplatene er skiftet ut fra 16 til19 mm MDF, ytre frontplate blir en 22mm ferdigfinert plate.
    Dette gir ingen endring av innvendig volum, men jeg må "senke" elementene 6mm dypere i ytre frontplate enn om jeg hadde brukt 16mm som på orginal. Det er denne forsenkingen som er tenkt avrundet/frest.

Sommerprosjektet

(Jeg bygger selv, i tilfelle noen skulle tro at det bare var malerarbeidet som var sommerprosjektet.)

Nå er jeg i nordsjøen og skal "slappe av" med jobb i 14 dager. Det kommer mer etter hvert, både bilder og tekst.

PS.
    Kan forøvrig få kjøpt en XTZ A-100 "rimelig", den er i tilfelle tenkt brukt som et effektforsterker for å drive disse frontene. Tar gjerne noen kommentarer på det også.....

GeirB

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har saget hullene i alle innvendige plater, og skal begynne på å sette delene sammen. I den forbindelse har jeg et par spørsmål til:
    Er det godt nok å bare lime platene?, i tilfelle hvilket lim anbefales? Har noe ekspanderende Cascolim, men er litt usikker på om det holder å bruke bare dette?
    Det fulgte med "bølgete" skumgummi til innvendig demping. Jeg registrerer at noen mener dette ikke er godt nok, noen kommentarer eller begrunnelse for dette?
    bilder kommer.

GeirB

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Limet holder nok i massevis, men jeg pleier å sette i noen treskruer uansett. Kabinettet blir vel finert ?:-D

Dempe materialet fungerte ikke så bra hos meg på mitt selvbygg, men har bygget bl.a dynabel exakt og der var det profilertskum som følgte kittet. Det samme har Euforia.
    Dette er jo høytalere av høy lydkvalitet så det fungerer absolutt her.

Jeg hadde følgt opskriften slavisk..

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempematerialet som følger med har jo konstruktøren brukt, så jeg hadde ihvertfall ikke brukt noe annet.

Skal du sparkle og finere/male etterpå, så hadde jeg brukt både skruer og lim. Bruker vanlig trelim selv. Faren ved bare å kun lime er jo at noe "siger" mens det ligger til tørk. Det skjer fort i løpet av en natt, selv om man bruker godt med tvinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for responsen. Da går jeg for det ekspanderende limet og beholder det orginale dempematerialet. Tvinger har jeg mengder av så jeg tror ikke det blir noe problem med "sig".
    Geir B

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DynaBel 2,5s, Limt kabinetter, noen nye bilder

Dessverre dårlige mobilbilder denne gangen.

Liming

Limfuge før fjerning av overflødig skum

Kabinetter ferdig limt avstiving

En ubetinget fordel å ha mange tvinger. Det var allikevel ikke helt lett å få dette bra nok. Limet krever at man jobber hurtig. Jeg er fornøyd med resultatet så langt.

GeirB

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg i Nordsjøen så det blir ikke noe arbeid på disse før om et par uker. Det neste blir vel å frese hull til elementer og bassrefleksrør.

GeirB

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut Det eg ellers har høyrt av dynaBel(Euforia bla.) er jo veldig bra, så tviler ikkje på at desse også er gromme

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette!

Masse tvinger kommer alltids godt med, spesielt om ting begynner å få litt vinkler også...

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette ja klør i fingra når jeg ser sånnt!
    må vel bygge noe nytt snart jeg og.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott bygget! -og med slikt grunnarbeid er jo mye av jobben gjort.
    - Gleder meg til neste episode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennomført håndverk! Blir spennende å følge denne tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DynaBel 2,5s, spørsmål om "inredning"

Lurer på om hva som er enklest med hensyn til plassering av delefilter, terminaler og dempemateriell. Ser ut som om noen plasserer dette før den siste sideplaten limes eller plasseres alt inn gjennom hullene til elementene?

GeirB

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som oftest enklest å plassere delefilter/trekke kabler, og demping før en setter på sideplaten siden du da har full oversikt over høyttalerne. En må også være mer forsiktig under resten av byggingen av kabinettene så det ikke går utover komponentene etc. Men det skal også være fullt mulig å plassere alt på plass når kabinettene er helt ferdige, uten altfor store problemer.

Hva frister mest? -Mavefølelsen duger som oftest

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •