dynaBel 2,5s, Ferdig montert og testkjørt, super lyd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    bygd de fra bunnen av selv. da var kassen ferdig før jeg begynte å sette inn filterne og dempe mat.gikk bedere på andre ht. blir litt såre hender. men jeg ville nok hverfall festet filterne før du sitter på siste plate. er de jeg sleit mest med. men ellers så ser dette utrolig bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magefølelsen sier nok at det blir enklest å lime sideplaten etter at alt er plassert innvendig. Får prøve å få frest alle hull før helgen, så får vi se.

GeirB

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dynaBel 2,5s Har fått lyd i den første!

Det har gått litt tregt med byggingen en stund nå men i dag fikk jeg lyd i den første. Selv om den siste sideplaten bare ble satt på ved hjelp av tvinger høres det at her er det potensiale! I morgen blir det liming og videre arbeid med montering av delefilter og demping i nummer to. Finisharbeidet tror jeg må vente til jeg er ferdig med en tur til i Nordsjøen. Byggingen er flyttet fra mitt iskalde snekkerverksted til stuen hjemme, det er ikke veldig populært så jeg må benytte dagene "sjefen" er vekke på jobb.
    Har bestemt meg for at jeg ikke vil ha "foten" i bunnen som er orginalt. Har mer sans for "outriggers" eller lignende. Tar gjerne mot tips.
    Jeg har hatt en del problemer med pc i det siste og har ennå ikke noe brukbart bildebehandlingsprog inne så bilder får vente en stund.

GeirB

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres bra ut dette. stund siden jeg bygde disse nå. men res må du glede deg til det blir bra. ja ting tar som oftes tid. men ang outtriggers så har jo surround.no noen som ikke er så dyre og skal passe i bredden. men moro å se slutten og noen bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par bilder, dessverre bare mobilbilder. "Noen" mistet kameraet mitt i gulvet på nyttårsaften og nå har det tatt kvelden. Skal få lånt meg et kamera og ta noen bilder av finnisharbeidet etter hvert.
    Ellers må jeg si at det ikke var helt enkelt å få filtrene på plass, er glad jeg ikke monterte siste sideplate før jeg satte dem inn.

Her er det lagt på heftgrunn, to omganger med sparkel, frontplaten er avrundet, ny runde med heftgrunn, slipt med 180 papir.

Det neste blir et lag med Quick matt svart lakk i kveld, deretter ett lag i morgen tidlig. Så får vi se etter pussing om det blir nødvendig med mer sparling. Grunning og mattlakk blir lagt med skumrulle

GeirB

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke lagt inn bildene, prøver senere
    Edit 23.jan, etter litt dilldall ordnet det seg

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent arbeid dette her:-) Spennende å se finish på disse!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å nærme seg montering av elementer. Gleder meg voldsomt til å få lyd i disse. Jeg begynner å synes at det ser veldig bra ut, men har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal beholde den silkematte lakken eller gå for blankere.
    Få ta en liten oppsummering av jobben så langt:
    1. Gikk over med avrettingsfres for å ta alle småfeil i platesammenføyninger, lett sliping med plansliper 100 papir
    2. Oljebasert heftgrunn
    3. En runde med grov sparkel, sliping med plansliper 100 papir
    4. En runde med finere sparkel, sliping med plansliper 120 papir. Avrunding av hjørner med fresen, håndsliping av hjørner
    5. Nytt lag med heftgrunn
    6. Ett lag med svart Quick silkematt lakk. På dette tidspunktet synes jeg det så bra ut og var ikke sikker på om det trengtes mer sparkling.
    7. Ett lag med oljebasert sparkel, nå dukket det opp noen merker etter skrutvinger, glad jeg sparklet en gang til. Sliping med plansliper 180 papir
    8. Ett strøk med svart silkematt i går kveld, ett nytt strøk i morges og så blir det ett strøk i ettermiddag. Dette for å bygge opp tykkelse på lakkfilmen.
    Så blir spørsmålet om jeg skal la høytalerene være silkematte, lakke med en klar lakk oppå den silkematte, eller legge noen støk med blank svart lakk. Reiser i Nordsjøen snart og blir ikke helt ferdig uansett. Vil ha lyd i de før jeg reiser

GeirB

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget proft ut, dette. Gleder meg til å se dem ferdige. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarte ikke å dy meg, monterte elementer og prøvespilte litt før kone og barn kom hjem. Må virkelig si at jeg ble imponert av lyden "rett ut av boksen" og de blir vel bare bedre og bedre de kommende dagene. Spesielt var bass og mellombass mye bedre enn M-65 ene. Nå skal jeg nyte "stunden" frem til jeg reiser. Så blir det å tenke på resten av finnishen og eventuelle floorstands mens jeg er ute. Mulig jeg prøver å få laget noe i rustfritt.
    Er det forresten noen som kan si noe om hvor mye "bakovertilten" har å si for lyden, skal være 32mm høyere i front og lene bakover. Er dette bare marginalt eller betyr det noe?

Et par bilder til; først ett av ferdig høytaler

Og deretter ett av stuen, her er det Jean Michel Jarre konsert dvd-en fra Kina som står på. Ikke favorittmusikk men mye lyd og dynamikk.

GeirB

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flott bygg! Gratulerer med lyd..kan tenke meg det er deilig

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med pent bygg!

Er det en Jukebox jeg ser i stuen din?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer ja, ble flott det. Håper lyden er opp til forventningene

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en 70-talls Wurlitzer du ser ja. Plass til 50 singler, noen riktige perler finnes inni der. Stod tidligere hos svigerfar, fruen sier den aldri kommer dit noe mer. Dessverre spiller den surt, og trenger lang tid på å varmes opp, antageligvis en eller flere kondensatorer som begynner å bli for gammel. Mulig jeg etter hvert setter i gang et restaureringsprosjekt på den.

GeirB

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg er virkelig imponert over forskjellen i lyd fra det gamle. Går rundt med et stort glis og er meget fornøyd så langt. Dette var virkelig verdt timene som er lagt ned.

GeirB

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ut til å bli et pent resultat!! Gratulerer.
    Stort plus er at alt arbeidet var verdt innsatsen .

Hva brukte du å male de med? Er det hel blank sort?

A.

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hallo

det er utrolig moro å se at DIY blir så bra som dette

låter di like bra som de ser ut som så er dette virkelig bra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun lagt på to strøk Quick silkematt svart etter siste sparkling og pussing. Dette er ennå litt for lite, det må bygges opp mer tykkelse på malingsfilmen. Kjøpte faktisk bare en kvartliter, kanskje mest for testingen sin del, men nå ser det såpass bra ut at jeg tror jeg går for denne overflaten. Har brukt skumrulle kjøpt på Bunnpris til påføring. Disse har gitt godt resultat på andre prosjekter tidligere.
    Måtte bare høre på lyden før jeg blir borte i fjorten dager, derfor montering i går. Når jeg kommer hjem igjen blir det nok å legge på noen flere strøk lakk med finsliping mellom, og så tror jeg at jeg kommer til å prøve en eller anne form for polering for å få mer dybde i fargen.

GeirB

Newcomer SoundMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig bra ut dette. Gratulerer med et flott resultat. Har samme høytaller stående i her hjemme å bibloteket og er meget fornøyde med dem,de spiller meget åpen og homogent. De trenger endel innspilling for å løsne helt i mellomtonen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •