Er dette en god ide? (Bygge en diy center til m65)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette en god ide? (Bygge en diy center til m65)

Jeg har noen m65 fronter som drives av yamaha rx-v1800. Skal snart kjøpe meg en center, å har da sitt på dynavoice challenger c-6 og dynavoice definition dc-5.
    Den centeren som "hører til" m65 heter challenger c-5, men den har jeg hørt er litt for spinkel og svak.
    Problemet er at både c-6 og dc-5 centerene ikke har samme elementer som
    m65 har, og vil derfor ikke ha samme lyd klangen?!
    Sitter her ute i nordsjøen å leker med tanken hvordan det hadde vært og kjøpt et par til m65'er, tatt ellementene delefilterene fra den ène, og puttet det inn i et litt mindre kabinett og da selfølgelig med diskant i midten, mellomtonene ved siden av, og et bass ellement på hver side.
    Dette ville jo være den perfekte senter til m65.
    Er dette en god ide?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det. Har mange ganger tenkt på å slakte en 603 eller 604 til samme formål. Ser ingen grunn til å bygge den mindre.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold samme størrelse/volum, så må jo det bli bra!

Har tenkt på det samme, bygge senter til mine Swan 6.2:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...diva-6-2f.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Jeg har noen m65 fronter som drives av yamaha rx-v1800. Skal snart kjøpe meg en center, å har da sitt på dynavoice challenger c-6 og dynavoice definition dc-5.
    Den centeren som "hører til" m65 heter challenger c-5, men den har jeg hørt er litt for spinkel og svak.
    Problemet er at både c-6 og dc-5 centerene ikke har samme elementer som
    m65 har, og vil derfor ikke ha samme lyd klangen?!
    Sitter her ute i nordsjøen å leker med tanken hvordan det hadde vært og kjøpt et par til m65'er, tatt ellementene delefilterene fra den ène, og puttet det inn i et litt mindre kabinett og da selfølgelig med diskant i midten, mellomtonene ved siden av, og et bass ellement på hver side.
    Dette ville jo være den perfekte senter til m65.
    Er dette en god ide?
    det e mere som ligg te grunn enn elementa og delefilter. heller gå for den centeren som e laga for å matche m65. spare dæ my hodebry og utgifta.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for en C6, men jeg skjønner problemstillingen.

En gang i tiden tenkte jeg på Dali Concept 6 i hjemmekino, men Dali Concept CT er så spinkel. Da tenkte jeg på å legge ned et par Concept 6 som center. Da måtte jeg i tilfelle hatt en effektforsterker til center eller paralellkoblet dem. Sannsynligvis måtte jeg ha dreid diskanten også for å få riktig spredningskarakteristikk.

Mulig det ikke er samme elementer i M65 og C6, men lydklangen skal nok være matchende.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt blandet svar her.
    Hvis jeg eventuelt skulle gå for det projektet, hadde jeg tenkt å kansje bruke kabinetet til dynavoice f6 som er litt kortere en m65 sitt. m65 sitt kabinett er tross alt 110cm høyt. Det hadde blitt i det drøyeste laget.. A-V Rack'en min er bare 100cm bred, hadde vert greit å holdt seg innenfor det.
    Volumet på m65 er ca 60 liter, å 2x 6,5" bassere trenger vel ikke så stort volum.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier bare go for it!

Små pingle-senterht'er som ikke klarer å holde følge med frontene er bare feminint! :roll:

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt samme tanken selv, altså å lage en DIY center til m65 i steder for c5 som er litt spinkel. C6 tror jeg kanskje vil ha litt annen klang?

Uansett så har jeg handlet inn ett par brukte m65 som jeg kan bruke til formålet, men problemet blir å skaffe calvados finish slik at det også ser pent ut. Min plan var å ha bass ytterst, så mellomtone også diskant i midten. Jeg ville beholdt samme volum og hatt ca lik kasse, men bare laget en symmetrisk en.

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jo en tanke om en m-65 center for en tid tilbake..
    Link til tråden

Ble aldrig noe av , men m-65 ene står her enda.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, kjøp en liten 8" aktiv sub så kjører du den via høyttalerkabel før en vanlig senter til m-65.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazze
    Hadde jo en tanke om en m-65 center for en tid tilbake..
    Link til tråden

Ble aldrig noe av , men m-65 ene står her enda.
    Det var et heftig projekt det der. Hva bruker du til center nå da?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Vell, kjøp en liten 8" aktiv sub så kjører du den via høyttalerkabel før en vanlig senter til m-65.
    Har tenkt tanken, men har ikke plass til center-sub

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noe mere her? Noen som har laget egen center til m65? Tenker fortsatt på å bruke en overflødig m65 til å lage center av, men vet ikke helt hvordan jeg skal få samme finisk som calvados? Noen som vet om evt finer eller lignende jeg kan kjøpe til dette?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overraskelsen kommer når man oppdager og brått forstår at det ikke er bare elementene som avgjør klangkarakteren til høyttaleren.
    Tar man elementene fra en M-65 og putter de inn i en liggende WMTMW, men med litt mindre kasse, og til alt overmål bruker samme delefilteret, har man en stor sjanse for å bomme stort!
    Dette er det flere grunner til.
    - Baffeldiffraksjon vil endres om dimensjonene på frontbaffelen endres og/eller elementene får en annen plassering.
    - Spredningen er en helt annen horisontalt enn vertikalt, noe som både påvirker direktelyden hvis man forflytter seg sidelengs ifht til sweetspot, og refleksjoner fra tak/gulv kontra vegger.
    - Med mindre kasse er spørsmålet om man endrer kun volumet for bassene, eller om man også minsker volumet for mellomtonene.
    - Med mindre kasse endres de innvendige dimensjonene mellom paralelle vegger i kassen, og man oppnår andre resonanser og evnt stående bølger i kassen, som igjen påvirker membranene og dermed lyden. Panelresonanene vil også endres pga andre dimensjoner på platene.

Det er selvfølgelig ikke umulig å bygge en senter vha de samme elementene og ende opp med en tilsvarende lydsignatur, men da er et nytt delefilter med kompensering for de ovenfor nevnte endringer første bud IMO.
    En annen ting er en anbefaling om å plassere diskanten over mellomtonene, istedet for i mellom dem. Det retter opp mye av problemet med spredningen.

Jeg tror man skal legge en del jobb i en slik konstruksjon før den klangmessig er bedre enn senteren som leverandøren har konstruert til formålet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lærer noe nytt hele tiden! En hadde ikke lært like mye hadde det ikke vært for at folk er villige til å dele kunnskap her inne. Må igjen takke for innsatsen rundt m65 testene.

Men så til mine tanker ang diy m65 center igjen. Jeg hadde en grunn tenkt å beholde tilnærmet alle dimensjoner bortsett fra at bredden(høyden på m65) ville blitt mindre pga mindre volum til bassene. Grunn til dette er for at det ville blitt lettere å få frontstoffet til å passe. Forstår at det allikevel vil bli stor forandring i lyden pga av liggende kasse og andre resonanser osv pga av endret størrelse.

Men, må dette nødvendigvis være så veldig hørbart? Evt vil det bli dårligere eller bedre enn en annen senter? Jeg er ikke så veldig kravstor, men litt lik klang er jo greit. Jeg har heller ikke noe sweetspot hverken til stereo eller surround, så det er uansett langt fra optimalt hos meg. Jeg ønsker meg egentlig bare bedre lyd i senter da S-4 som jeg har er litt spinkel. Jeg har selvfølgelig vurder å kjøpe S-5 som er ment til M65, men den selges ikke i calvados finnish lengre, så da blir alternativet S-6 som er serien over, men denne vil vel ha like stort avvik i lydsignatur som en evt diy senter av m65?

Men jeg har ikke dårlig tid, så kanskje jeg har oppgradert til klipsch frontsett før jeg har fått gjort noe annet. Men liker egentlig lyden fra m65 bortsett fra diskanten som brude vært litt klarere og luftigere.

Men det hadde vært morro med litt diy, er også sykemeldt for tiden, så trenger litt å holde på med...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY er alltid moro! Og har du tid og materialer er det jo selvfølgelig bare å prøve. Mener ikke å være bare negativ heller :-D
    Poenget mitt var å komme med noen motsigelser mot at man får bedre lyd av å endre en hel del på kassen, plassering av elementer osv. og benytte det samme delefilteret. Ifht til senteren som Dynavoice har laget til formålet.
    Dette med begrunnelse i at bruker man de samme elementene så spiller det likt. Det stemmer ganske enkelt ikke dessverre.

Jeg håper på tid til å begynne på min egen senterhøyttaler til vinteren, som skal voices mot mine DIY 3-veis. Da kanskje jeg får noen flere erfaringer, men i starten lekte jeg litt med et par enkle 2-veis, og laget en 3. som senter, hvor jeg bare la høyttaleren på siden og benyttet samme delefilter, og det ble IKKE bra

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare bra at du deler både erfaringer og teori, oppfatter deg ikke som negativ. Det er jo fint at du advarer litt på forhånd slik at jeg ikke har for store forventinger til en evt senter.

Jeg grubler litt på dette så lenge, skal beregne litt kostnader osv så vet jeg evt hvor mye jeg kaster ut av vinduet. hehe

Uansett er det jo morro å mekke, men syns også det er greit å bruke pengene på ting som fungerer.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du delene, så PRØV! Det Norcad sier er helt korrekt. Men det KAN hende at DIN fremgangsmåte gir en bedre center enn den/de du har prøvd før. Kanskje ikke samme lydsignatur som resten av oppsettet, men man skal aldri undervurdere DIY. Kanskje du treffer! DIY er morro!! Funker det, så er det helt topp. Ellers så har prøvingen gitt deg en erfaring ekstra. Lytt til erfarne folk (som Norcad), ta lærdom, men prøv selv. Det er der læringen ligger. Som nevnt så er nok f.eks delefilteret dimensjonert bl.a ut fra både elementer og kassevolum. Så hvis du kødder med volumet, så kan det nok skje ting. Men prøv! Eller søk visdom i litteraturen Loudspeaker Design Cookbook f.eks

Mulig du, rayman85, er mer bevandret i dette temaet enn jeg antar..
    (I såfall så er det vel jeg som har driti på leggen)

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom over en brukt strøken Dynavoice Definition DC-5 senter. Så det ble ikke noe av en diy senter. Hadde jeg hatt mer tid, så hadde jeg kansje bygget en, diy er morro

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var C4 som var for spinkel jeg, gikk for C5 jeg, håpe den holder for mitt bruk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •