Mellomtone elementer i for liten kasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mellomtone elementer i for liten kasse

Jeg holder for tiden på med et bilstereo prosjekt der frontsystememet består av 2x 6,5" i dørene, 2x4" i kickpanel og en diskant per side.

mellomtonene skaper problemer, pga plasshensyn vil volumet bak elementene bli for lite så en ganske stor pukkel i øvre bass/nedre mellomtonen vil bli resultatet.

Delingen vil bli aktiv men jeg lurer på om jeg kan bruke en kondensator til å flate ut pukkelen og dermed få noenlunde flat respons ned til den delefrekvensen jeg helst vil bruke.

Omtalte pukkel starter ved ca 500hz og har et maximum ved ca 220 hz, jeg har planlagt å la mellombassene ta over ved ca 200-250hz m 18db flankesteilhet.

ved å la en kondensator fungere som et 6db/okt filter ser det ut for meg som om jeg kan bli kvitt tidligere omtalte pukkel.

spørsmålet er da: er jeg på rett spor her? og vil et 6 db filter kalkulert til å tre inn ved 500 hz begynne å skjære ned ved 500 hz eller er det allerede nede noen db ved den frekvensen?

Jeg vil igjen påpeke at dette er i en bil, det er strengt tatt ikke plass til å lage mellomtone kabinettet større, så om denne løsningen ikke vil fungere er andre elementer eneste løsningen

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke EQ på spilleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vel kalles en "oldschool fanatics" det betyr at spilleren er en Alpine CVA-1000R tilkoblet 2 stk PRA-H400 for deling og tidskompansering.
    Forsterkerne er Rockford Fosgate 400x4 for mellomtone og diskant + en 200x2 for midbass for dette frontsystemet, det betyr ingen EQ.
    det er klart jeg kunne ha brukt en MDA-5048 sound processor som ligger her, men da måtte jeg ha gitt avkall på 3 veis system foran siden denne kun gir mulighet for deling mellom sub/sat

Har nå kikket litt nærmere på Caad 4.0 `s delefilter beregninger og har kommet fram til at et 6db høypass filter med senterfrekvens 350hz burde gi relativt flat frekvensgang ned til 200 hz med mitt oppsett

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde vel kunne funke det, impedansen er vel rimelig linjær også såpass langt ned i frekvens, slik at det passive filteret fungerer i praksis også.
    En annen mulighet er jo et notch filter, men det er vel unødvendig så lenge peaken ligger helt nederst i mellomtone registeret.

Å kalle aktiv deling og ikke minst tidskompensering for "old school" var vel å ta i? Da ville nok en analog eq være mer den gamle skolen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillet Norcad
    Impedans kurven skal i følge Caad 4.0 ha en liten topp på rundt 8 ohm ved 150hz ellers holde seg flat opptil ca 5khz.
    Mellomtone elementene er Macrom`s 58.10 (i hovedsak en bilstereo versjon av Morels 4") og har en slags skumpropp i utluftninga i magneten, et såkalt "carfilter" denne skal vistnok dempe impedans toppen

Ja det var kanskje å ta i litt å kalle det "oldschool"
    men både Alpine`s CVA-1000R og PRA-H400 er produkter fra 10-15 år tilbake,
    det samme gjelder Macrom`s "made by Morel" serier og Rockford forsterkerne jeg bruker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •