usher 6381 hvilken elementer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

usher 6381 hvilken elementer.

lurte bare på hvem scan peak elementer som sitter i usher 6381.
    om hvor mye de koster? har de elementene oss eltek?.
    grunnen att jeg lurer er att jeg har tenkt å bygge nye høytalere. så når jeg skal kjøpe elementer så vet jeg hva som sitter 6381.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok Usher sine egenproduserte elementer. De skal være tilgjengelige fra importøren daCapo hifi. (daCapo HiFi's Hjemmeside)

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki. men har de noen på eltek som er like bra eller bedere. liker lyden i 6381. så skal prøve å lage noe lingnede

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvaliteten er en følge av hele konstruksjonen. Dersom du ikke har konstruktørerfaring bør du se deg om etter en allerede ferdig designet konstruksjon du kan bygge.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har jo bygd en del høytalere før. hele nye serien til dynabel og s 33. så bygd en stativ høytaler fra grunn av. var perrles elemnter og filter beregnet fra eltek, så tenkte jeg skulle bygge noe som bare jeg hadde så klar for utfordringer

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist jeg sjekka var det umuligt å få kjøpt noe komponenter av usher uten at du leverte inn " det som var ødelagt på din høyttaler " først .

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om du prøvde deg på det samme prosjektet som Norcad holder på med? Det ser ut til å begynne å bli skikkelig bra.

Jørgen har da vært positiv til komponentsalg tidligere, kan ikke forstå at han skal ha snudd fullstendig opp ned på det nå. Ellers er de jo å få kjøpt via Partsexpress.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki hvordan prosjekt er det da? låter det litt likt som 6381. er jo åpen for det meste bare det er bra lyd. og økonomien da.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sand19
    oki hvordan prosjekt er det da? låter det litt likt som 6381. er jo åpen for det meste bare det er bra lyd. og økonomien da.
    no huske ikke æ i farta koss usher 6381 e. men du kan sjekk ut mitt
    prosjekt på hifisentralen. det e et scan-speak prosjekt, med idè fra usher.
    det e ikke ferdig enda. men nærme sæ slutten no. send mæ PM om det e nå du lure på.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så bra ut det prosjektet ja. hvordan blir høytalerne lakk eller fineer. ja noe sånt jeg også hadde tenkt meg. men skal bare ha en diskant en mellomtone og en bass. men har du fått høre på de?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dem blir lakkert høyglans sort. har hørt litt på de. men har ikke korrekt delefilter enda. men dem har stort potensiale.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad sitt prosjekt er et såkalt wide baffel prosjekt. Det vil si at de ser annerledes ut enn Usherne. De har en Seas 10" bass, en Seas 5" mellomtone og en Seas diskant. Jeg har inntrykk av at han har fått til et svært vellydende delefilter og han har gått mange runder med ulike elementer osv.

Audiosan sitt prosjekt vet jeg ikke noe om annet enn at det ser bra ut. Ellers vet jeg Elemental Studios holder på med et prosjekt, men det blir ikke bare en bass og en mellomtone.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki er det noe bilder av de på forumet her eller? det jeg har tenkt av elementer da er scan peak diskantdome d2904/9600se. som er på tilbud oss eltek til ca 1000kr. mellomtone 15m/4531k00 og bass 25w/8565-01. hvordan ser dette ut. eller andre anbefalinger

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng deg opp i elementer. Mange gode konstruksjoner bruker særdeles lite fancy elementer, og mange fancy elementer er relativt dårlige i forhold til pris. Imidlertid, det som er viktigere er at konstruksjonen henger sammen og er gjennomtenkt i alle ledd. Når man for eksempel velger en diskant skal det være fordi den er en del av et system, ikke bare fordi den isolert sett er en god diskant, eller fordi det er et godt tilbud.

Ellers holder jeg en knapp på Seas foran ScanSpeak. Først og fremst på grunn av eksemplaravvikene.

Norcad har egen tråd om prosjektet sitt, og det har andre også. Let litt selv så finner du dem.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må takke for at du har troen på prosjektet mitt Snickers-is, det tar jeg som et stort kompliment. (Og ikke ødelegg det med å tilføye at du ikke har hørt dem.....:-D )

Jeg har ikke så bred erfaring innen ht-bygging (enda). Men har lært mye gjennom dette prosjektet. Jeg har hørt og fulgt mange DIY-høyttalerprosjekter opp igjennom årene, og fått "gleden" av å måle opp noen siste året, og gir også lærdom og erfaring.
    Og det er noen gjengangere ute å går blant oss amatører.

- Uvitenhet rundt baffle step er den største.
    - Teoretiske delefiltere har fortsatt mange troen på, dessverre.
    - Baffle diffraksjoner er det også stor uvitenhet rundt, og ikke minst i hvor stor grad baffel og kasseutformingen påvirker lyden.
    - Noen tror rett dempemateriale kan fikse "alt".
    - Noen kjøper dyre, eksotiske elementer til sitt første prosjekt, men pga nevnte punkter, får de ikke utnyttet en brøkdel av dems potensiale, og ender opp med dyr, men middelmådig lyd.
    - Også har vi dem som tror nøkkelen til godlyd ligger i internkablingen og dyre delefilterkomponenter.
    - Og mange har på forhånd bombastisk bestemt både type delefilter, steilhet og delefrekvens. Fordi de vet at akkurat DET låter overlegent best! :-?

-Det største bommerten for de aller fleste, er allikevel tidsperspektivet! I hvertfall når det er snakk om det første prosjektet. Dette hadde jeg forstått, selvfølgelig, så jeg tok i så det holdt, og satte av to måneder.
    Og brukte vel ikke stort mer enn et år......... :-D

Ment som gode råd på veien sand19, og ikke ta det som noe skremselspropaganda. Og selvfølgelig kan du satse på Scan-Speak hvis du ønsker det, men ikke gå i den fella å tro at det da automatisk vil låte bra

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig fine høytalere du har laget. ja klar over att det blir en stor utfordring dette. men man må jo prøve seg og feile for å klare det. men halve moroa er jo å bygge å knote og møte noen utfordringer. men vet dere om noen bra sider eller bøker om man kan lese litt om delfiltere?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason er bra

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sand19
    oki er det noe bilder av de på forumet her eller? det jeg har tenkt av elementer da er scan peak diskantdome d2904/9600se. som er på tilbud oss eltek til ca 1000kr. mellomtone 15m/4531k00 og bass 25w/8565-01. hvordan ser dettrtut. eller andre anbefalinger
    et lite tips. æ har hørt at den mellomtonen e vanskelig med tanke på delefilter.
    men som sagt, det e nå æ har hørt og ikke prøvd.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki. får vel ta en tur til eltek en gang til uka å se hva de anbefaler. men blir vel en 2 veis til å begynne med. så kansje jeg får begynt å bygge om ett par uker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •