DIY SUB, Audiopulse Epic 12", Bash 500W (Tomme kasser selges!) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 174
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prøv noe nytt, lag en 2m høy pyramide sub! :-D
    Når WAF ikke er inne i bildet, gjelder det å passe på, og ta den helt ut!

Active kjetilae sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm. tan helt ut? hva med å dedikere et soverom til kasse og fylle den ene veggen i stua med elementer? :-D utrolig misunnelige på de av dere som kan leke med subber! bor i blokk jeg! så noen gode fronter er vel maks for meg! :neutral:

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... Selv må jeg si at jeg har litt mere å ta hensyn til enn "ingenting". Pyramidesub høres ikke pent ut, så den skipper vi...

Det er viktig med litt planlegging før et slikt prosjekt, og delene bruker jo 6 uker over, så det er ikke så hastverk.

Men kanskje en kasse ala PB12plus/2 bare med en stor hylleport blir løsningen, enkelt å greit.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hehe.... Selv må jeg si at jeg har litt mere å ta hensyn til enn "ingenting". Pyramidesub høres ikke pent ut, så den skipper vi...

Det er viktig med litt planlegging før et slikt prosjekt, og delene bruker jo 6 uker over, så det er ikke så hastverk.

Men kanskje en kasse ala PB12plus/2 bare med en stor hylleport blir løsningen, enkelt å greit.
    Må innrømme at det høres ut som et bedre forslag enn pyramider.
    Men ikke på langt nær så orginalt

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe så enkelt som en kopi av velodyne cht med rektangulær port frempå? Da slipper du å gjemme det pene elementet

Et annet alternativ er å ta den helt ut og bygge sub som "senter-stativ" siden du skal bygge diy senter også? :-D

Noe a'la Dali helicon S600 mk2 f.eks?

DIY SUB, Audiopulse Epic 12", Bash 500W (Tomme kasser selges!)-daliheli600m2ch_1_m-jpg
    DIY SUB, Audiopulse Epic 12", Bash 500W (Tomme kasser selges!)-daliheli600m2ch_4_m-jpg

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har desverre ikke plass til så stor sub i center, dessuten skal det jo bygges 2 stk.
    Men formen på Dali'en var jo lekker, men det er problematisk å få plass til 1m rør i den

Det var for å sammenligne størrelse at jeg nevnte 12/plus2, jeg kommer nok til å ha elementet synlig ja, så det og hylleporten kommer nok på samme side isåfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hei igjen godtfolk!

Enda mere bass i stua til Magnar?

Etter en prat med eltek idag, så ble vi enige om at Peerless kanskje ikke var så godt egnet til en dundrende hjemmekinosub. De skal fortsatt bygges, og mest sannsynlig plasseres på frontrekken.

Men på film må det jo dundre, så har søkt å tenkt litt sammen med Bårdie idag.
    Jeg var først innpå tanken å bygge en litt stor sub med 2x12" Epic, og den 1000W dayton forsterkeren fra PartsExpress, men den leveres jo kun til 110V så det satt en effektiv stopper for det.

Men Bårdie ville lage en mindre modell, og vi fant da Oaudio sin Bash 500, til å drive en Epic 12". Oaudio'en har jo PEQ og justerbar fase, noe den vanlige Bash 500 ike har. Høres det ut som en god løsning?

Har ikke helt kommet så langt i planleggingen, så kasseforslag mottas med takk!

Jeg selv lurer da på å bygge 2 like til denne, for 500W er det største vi finner "over there" til en overkommelig pris. Vil det bli bedre å bygge å standalone 12"ere enn en kasse med begge i?

EDIT: legger ved linker til produktene det er snakk om:
    Audiopulse Epic 12"
    Oaudio Bash 500W
    hei. personlig villa æ valgt 2 enkelt subba. det gir mere muligheta med tanke på plassering. men hadd også vurdert 15" om dem kun ska brukes te film.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage to stykk Atle Dreier rl-p15"-sonos replicaer?

Blir jo eventuelt billigere og mer "bang for the bucks"?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier folket? ser kurven norcad har simulert grei ut.
    Om så er, så bestiller jeg bare elementene snart....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Viser til PM:
    Jeg tror Epic tilsvarer TC 2000.
    Utifra chassie og magnet f.eks, så ligner dette meget på 12.3 elementet til SVS.

Om det er andre elementer, i samme prisklasse, hos partsexpress, som vil spille dypere i en mindre kasse må dere gjerne si ifra gutter!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    hadd også vurdert 15" om dem kun ska brukes te film.
    Tenkte også litt på dette egentlig, men det er litt dumt med kassestørrelse da...

Denne f.eks Dayton TIT400C-4 15"

Den har jo mye høyere VAS, så da må vel kassestørrelsen opp ytterliger vel?
    Den har jo 5dB høyere følsomhet, enn Epic 12'ern, så den gir jo fra seg litt mere lyd og...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slimsub hadde kun 55 liter netto volum, avstemt til 17hz, med andre ord snaut for Epic...

Men er det ekstrem dypbass eller overall ytelse du er ute etter? Er det førstnevnte burde du virkelig vurdere å ta deg plass til en litt større kasse!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt vrient å avgjøre faktisk ::doh:: jeg har ikke noe ekstremt å referere til egentlig, værste opplegget jeg har hørt er PB12plus/2...

Men overall ytelse er nok prioritert fremfor ekstrem dypbass ja!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det enda en ny ide i hodet mitt...
    Istedet for å streve for å få laget en grom sub som passer UNDER hjørnebord, så hvorfor ikke lage et helt hjørnebord som sub?
    Tegnet ett nå nettop, å da får jeg nesten 180 liter i kassen Det hjelper jo litt.

Jeg simulerte det i WinISD, å fant utav at 20hz tuning gav lavere -3dB pungt enn 18hz tuning.
    Ved 20hz tuning, og 3stk 4" rør, så blir de 1,08m lange.
    Da har jeg beregnet med 150liters volum, pga forsterker og rørene tar plass, og det må jo endel avstivere i en slik stor kasse.

Hadde du giddi å hjelpe meg igjen Norcad? Å kikke litt på dette, og lufthastigheter o.l.?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med såpass plass til rådighet ville jeg ha importert en CSS SDX15 med XBL2 fra USA. Med en OAudio BASH i et 150 liter netto kabinett med 3x10cm rør på 110 cm. I 20hz mode vil dette spille SYKT høyt og ha en -3dB ved 19,5 hz.

For vesentlig dypere bass plugger du et eller to rør og setter BASH'en til 16 eller 12 hz mode. Da går det dypt, men i 12hz mode vil nok blåselyder ta over hvis du spiller no særlig over 102dB ekkofritt ved 12 - 14 hz. Som jo er relativt høyt ekkofritt ved slike frekvenser...

Creative Sound - CSS SDX15

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Med såpass plass til rådighet ville jeg ha importert en CSS SDX15 med XBL2 fra USA. Med en OAudio BASH i et 150 liter netto kabinett med 3x10cm rør på 110 cm. I 20hz mode vil dette spille SYKT høyt og ha en -3dB ved 19,5 hz.

For vesentlig dypere bass plugger du et eller to rør og setter BASH'en til 16 eller 12 hz mode. Da går det dypt, men i 12hz mode vil nok blåselyder ta over hvis du spiller no særlig over 102dB ekkofritt ved 12 - 14 hz. Som jo er relativt høyt ekkofritt ved slike frekvenser...

Det hørtes jo sinnsykt morro ut da, har du testet dette selv eller?
    Kan du sammenligne det med noen andre subber du har hørt?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios

Jeg hadde i utgangspungtet tenkt å ha 2 stk audiopulse i stua, med hver sin BASH selvfølgelig. Men tror du det blir bedre med 1 x CSS SDX15, og en 1000W forsterker fra Dayton? Pga utformingen på rommet, er det egentlig lettere for meg å plassere en stor sub, en 2 litt mindre

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte skjære igjennom å bestille deler nå, så det ble Epic 12"ern, og en 500W bash fra Partsexpress.

Så nå blir det design som står for tur.

Har lagt meg opp et design på stereobenk, som jeg kommer til å lage samme av i salongbord, å da lurer jeg på å bruke det på subbene også. litt kult å ha samme stil over hele linja.

Det blir i heltre eik, og med markante hjørnestolper, og inntrukne mittparti/vegger.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du jo egentlig godt igang, når komponentene er bestemt...

Du får legge ut noen tegninger etterhvert også da, av både subber og rack.
    Eik er fint det, om det står bra i stil med resten av møbler/rom.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal lage mye nytt i tiden fremover, så å få det til å stå i stil er ikke noe problem

Ser for meg en kasse på 90 liter, og da er det eget kammer for forsteker, og bassporten trekt ifra.

Jeg skal bygge meg 2 av disse, mens en kompis (Bårdie) skal ha 1. så vi får litt å gjøre etter at jens123 sitt er ferdig. Men det tar litt tid å få det fra over there også da!

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •