DIY SUB, Audiopulse Epic 12", Bash 500W (Tomme kasser selges!) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 174
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    UniBox (excel regneark) kan du laste ned her: UniBox - Unified Box Model for Loudspeaker Design - Kristian Ougaard

Genialt for å sammenligne forskjellige avstemminger, kassestørrelse, demping osv.
    Holder på å anskaffe meg excel nå, for hverken BDF eller Unibox til funke i Openoffice, selv om unibox faktisk skal gjøre det da...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg prøvde å kalkulere med 2x4" eller 1x6", men da blir de altfor lange, for det er vel ikke helt ideelt å ha flere enn 1 bend inni der?

X-max er jo nettop 1", og kanskje sette et subsonisk filter på 16hz, så hjelper nok det mot bunning.

Lufthastighet o.l. har jeg ikke peiling på hva som er innenfor rimelighetens grenser, det er godt dere kan
    Jeg forandret litt på kassedesign, og tror jeg kan få plass til en hylleport, med ca 30% større munningsareal, vil det hjelpe?
    Porten blir da 400x30mm, og er 930mm lang. Arealet av denne er jo 120cm2 mot 2x75mm porter som har ca 88cm2.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig! Hva venter du på? Fyr opp fresen Magnar!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... hadde vært greit å hatt delene J!
    Men må innrømme at når de 2 guruene sier at det er et godt utgangspungt, så river det litt i fingertuppene...
    Tegnet en kasse nå, som kan passe, den blir 85 liter, men taper ikke mere enn 1dB ved 18hz, tror du det er noe problem? Kassen blir litt mindre enn en SVS PB12/plus

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB! Simuleringen jeg la ut er feil!
    Beklager jeg hadde lagt inn Qa, Ql og Qp manuellt, Unibox likte ikke det.
    Skal komme tilbake med korrekte grafer til deg i morgen. Men grafen din fra WinIsd er korrekt hva frekvensrespons angår.

Husk på at maks konutslag er hvis du forer 600w. Er vel ikke ofte det skjer :-D
    Det samme gjelder lufthastighet i porten, og derfor vet jeg ikke om det vil ha betydning i praksis. Det vil jo kun skje når signalet er lavt nok i frekvens, og du har skrudd opp på full guffe!

Du må nok få fatt i excel ja, mange bra regneark innen ht konstruksjon å finne på nettet.

Det fine med bla UniBox er nettopp det at du veldig enkelt kan sammenligne forskjeller. Slik som du nevner med portareal og mindre volum. Hvorfor bygge størst mulig kasse hvis man kan spare 20L uten hørbar forskjell?

Nå må du få fatt i deler og plater, denne byggetråden blir interessant å følge med på! :-D

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en slisseport? da er det jo enkelt å lage den 5m lang om du vil.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå forsøkt å simulere denne både i Bassbox 6.0 og Unibox, men det ser ut til at oppgitte TS parametre er feil.

Oppgitt Vas er 1,62 cu ft, dvs 45,9 Liter, men for å få det til å stemme beregner Unibox Mms til 366 gr, mot oppgitt 165gr
    Bassbox foreslår å endre Sd til 340 cm2, noe som selvf er feil, det tilsvarer en 10"

Legger jeg inn Vas = 99,4L er derimot begge programmene enige, og alle andre parametre stemmer.

Med ny Vas i Bassbox; Vb100L, rør Ø15cm x L 115cm (min rørdiam 150mm)
    Fb= 20,6hz, F3=24hz, maks konutslag 14mm@31hz, maks lufth i port 16m/s@16hz

Spørsmålet er hvilke parametre som er korrekte, kanskje Snickers-is har et svar på dette?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for oppklaring Norcad!
    Med det er litt irriterende at ikke produsentene selv kan slippe de riktige parameterne da, hmmm.
    Jeg tok en titt på 10"ern, å den er også oppgitt med samme VAS, men forskjellig FS da.

EDIT: Fant noen nye sider med info her...
    Epic 10"
    Epic 12"
    Der er VAS oppgitt til hhv, 46 liter (1,62 cu.ft.) for 10" , og 97 liter (3,42 cu.ft.) for 12"...
    Da kan det jo være at det stemmer...

Når jeg får målemic'en og USB lydkortet, vil jeg da være istand til å måle parametre? Mener å ha lest det på siden din...

Hadde jeg lissom kunne fått bekreftet, at elementet er til å satse på, så kan jeg jo bare bestille det, å teste når det kommer, men om det skulle vise seg å være håpløst, så er det jo ikke så gøy å sitte med det...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hva med en slisseport? da er det jo enkelt å lage den 5m lang om du vil.

Som du ser i post 22, så har jeg allerede laget et forslag til det... mulig jeg må gå for den...

Men så lenge VAS er feil i parametrene, så er det ikke lett å simulere noe.. håper det kommer for en dag hva som er feil.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Tusen takk for oppklaring Norcad!
    Med det er litt irriterende at ikke produsentene selv kan slippe de riktige parameterne da, hmmm.
    Jeg tok en titt på 10"ern, å den er også oppgitt med samme VAS, men forskjellig FS da.

EDIT: Fant noen nye sider med info her...
    Epic 10"
    Epic 12"
    Der er VAS oppgitt til hhv, 46 liter (1,62 cu.ft.) for 10" , og 97 liter (3,42 cu.ft.) for 12"...
    Da kan det jo være at det stemmer...

Når jeg får målemic'en og USB lydkortet, vil jeg da være istand til å måle parametre? Mener å ha lest det på siden din...

Hadde jeg lissom kunne fått bekreftet, at elementet er til å satse på, så kan jeg jo bare bestille det, å teste når det kommer, men om det skulle vise seg å være håpløst, så er det jo ikke så gøy å sitte med det...
    Da er nok den saken løst, som jeg skrev stemte parametrene med lavere SD, så det har nok vært en liten skriveleif her, slik at Vas er for 10".

Du vil kunne måle TS parametre selv når du får et kalibrert lydkort på plass.
    Men gå itfra Vas=97L du, det er nok ingen tvil om at det er det korrekte.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Simulerte litt på denne i Unibox.
    Med utgangspunkt i lavest mulig F3, konutslag < 22mm fra 20hz og opp, og lufthastighet i porten < 26m/s (8% av lufthastighet). Kom jeg frem til:
    Vb 120L
    Fb 18hz
    Rør Ø15cm L 124cm! (hylleport er nok greit ja)
    F3 19hz (ved 60hz delefrekvens)
    Maks konutslag 22mm@26hz (under 16hz stiger den til himmels)
    Maks lufthastighet 26m/s@16hz

DIY SUB, Audiopulse Epic 12&quot;, Bash 500W (Tomme kasser selges!)-audiopulse-12_120l_18hz-gif

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dvs at det blir en rimelig heftig kasse ja!
    Med hylleport som må svinge seg rundt 3 av veggene, og eget kammer for forsterker, og 120 liters volum... hmmm....
    Lukter det sono av dette tro? Blir vanskelig med lengden på bassporten og...

Spørs om ikke jeg må ta til takke med å tune litt høyere, rett å slett fordi jeg ikke har plass til slike kasser.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40x50x60cm innvendig mål, er jo 120L. Porten kommer i tillegg!
    Om du lager kassen 40cm bred og porten 4cm høy f.eks?
    Det er ikke all verden du taper om du går ned til 100L, men skal du avstemme like lavt blir jo porten enda lenger, og tar opp enda mer plass.
    Noe av vinningen går altså opp i spinningen.
    Alltid et problem dette med bassrefleks, lav avstemming og fhv små kassevolum. (Det er jo der slaver kommer inn i bildet )

Dvs du vil lære mer og mer om at all ht konstruksjon er snakk om prioriteringer.

Har du noe maksmål på hva du har plass til / kan akseptere da eMTea?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du plass ville jeg bygd en kasse på 50x55x55 (BxHxD) ytre mål, med 25mm MDF. 2x9cm rør på 110 cm (altså med 2 stk bends pr rør) og OAudio Bash 500w.

Med BASH'en i 20 hz mode havner -3dB på 18,5 hz. Subsonicfilteret vil da motvirke at elementet bunner ved høyt volum under 16 hz.

Med BASH'en i 16 hz mode havner -3dB på 15,5 hz. Subsonicfilteret virker da så lavt at det i praksis ikke beskytter elementet noe særlig, så dette bunner hvis du tyner subben maks med lave frekvenser, men ved normalt bruk blir det ikke et problem.

Disse portene tar unna nok luft til at det ikke burde bli plagsomt med blåselyder.

Ønsker du mindre kasse ville jeg funnet et element som trives i lavere volum...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40x50x60cm innvendig mål, er jo 120L. Porten kommer i tillegg!
    Om du lager kassen 40cm bred og porten 4cm høy f.eks?
    Det er ikke all verden du taper om du går ned til 100L, men skal du avstemme like lavt blir jo porten enda lenger, og tar opp enda mer plass.
    Noe av vinningen går altså opp i spinningen.
    Alltid et problem dette med bassrefleks, lav avstemming og fhv små kassevolum. (Det er jo der slaver kommer inn i bildet )
    Det lukter SONO lang vei...
    40cm rør, 135cm høy = 169liter, minus 20liter i rør, litt vekk i endelokk, og litt vekk til forsterkeri. Når jeg øker volumet for å få plass til lengden med rør, så kortes jo rørlengden inn så må finne en middels vei.

Hva tror du om å tilpasse sono'ens lengde til å stemme med 130 liter totalt, å gå for 20hz tuning? da blir sonoen ca 125 høy, og bassrøret blir ca 90cm.

Har du noe maksmål på hva du har plass til / kan akseptere da eMTea?
    Nei, ikke noen spesifikke mål, men jeg har en leilighet med kombinert stue/kjøkken, og selve stue biten er vel på 15-17m2 men hele rommet er vel 33m2. Der kommer jo plasseringsvennligheten til sono'ene inn da, og ikke minst, så kan jeg klare å løfte den selv isåfall

Dvs du vil lære mer og mer om at all ht konstruksjon er snakk om prioriteringer.
    Javisst, det er jeg klar over, prøve å prioritere litt nå

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Har du plass ville jeg bygd en kasse på 50x55x55 (BxHxD) ytre mål, med 25mm MDF. 2x9cm rør på 110 cm (altså med 2 stk bends pr rør) og OAudio Bash 500w.

Med BASH'en i 20 hz mode havner -3dB på 18,5 hz. Bunnpassfilteret vil da motvirke at elementet bunner ved høyt volum under 16 hz.

Med BASH'en i 16 hz mode havner -3dB på 15,5 hz. Bunnpassfilteret virker da så lavt at det i praksis ikke beskytter elementet noe særlig, så dette bunner hvis du tyner subben maks med lave frekvenser, men ved normalt bruk blir det ikke et problem.

Ønsker du mindre kasse ville jeg funnet et element som trives i lavere volum...
    Se her ja! hyggelig svar!
    Hvis det er mulig som du sier, å bruke 2 bend på bassrørene gjør jo byggingen litt enklere, fine tall du fikk frem og.
    Kassen du fåreslår, er jo ca 110 liter, minus element, bassrør, og forsterker, vil det funke slik du sier da? vi er vel nede 80 liter volum faktisk.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke fullt så galt. Røra bruker vel ca 15 liter, og elementet tar ikke opp mye i praksis. BASH'en er overaskende liten på baksiden og tar faktisk ikke opp no mer volum en hullet du feller den inn i. Da havner du på ca 95 liter indre volum, som simulerer svært bra...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg trenger ikke eget kabinett til den altså? Det gjør jo saken endel lettere.

Men må si at tanken på en 125cm sono ikke slipper taket, den er jo endel mere plasseringsvennlig. Konefaktor/WAF har ikke gjort inntoget sitt her så...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BASH'en er laget for montering rett i kassa, og trenger ikke eget kammer.

Sonosub har jo et svært begrenset fotavtrykk og er derfor lett å plassere, men er mye vanskligere å gjemme bort enn en lav kasse. Ulempen er vel at hele forumet bygger det om dagen, så det er vel kansje litt kjedelig?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at det er veldig mange som bygger slike for tiden ja, er ikke like spennende som før... Likte godt den slimsub'en din... er ikke den på ca 110 liter eller noe?

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •