Seas' beste, lukket minimonitor. På planleggingsstadiet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas' beste, lukket minimonitor. På planleggingsstadiet.

Har benkeplate av eik for dårlige akustiske egenskaper til høyttalerbygging? tenkte å bruke 2 limt sammen for å få en 32mm plate.
    Clas Ohlson - Benkeplate i eik

Kassa blir 6l, dette er med 30cm ytre dybde, og så liten baffel som mulig(med 5mm mellom kanten på diskanten og bassen)

Hvilken bass passer best i en så liten kasse?
    W15CH001
    eller M15CH002 denne har jo lavere VAS, men det er papir, og gir mer forvrengning enn magnesium.

På diskantsiden har jeg tenkt på Millennium; den har jo litt jevnere frekvensgang enn Crescendo? og den ser veldig fin ut med kobberringen

men etter å ha lest testen i Audio har jeg tenkt på Magnum, siden denne har magnesiumsmembran, og at metallmembran gir en mye klarere og renere lyd enn tekstil.

Delefilter har jeg ikke tenkt så mye på, men kunne tenke at en delefrekvens på 2500-2700 hz funker greit?

Høyttalerene skal være detaljerte, og spille uforvrengt(så langt det lar seg gjøre) lukket kasse er det som gir minst forvrengning og er lettest å plassere, og derfor benyttes dette, skal man ha mer bass kan man jo bygge et par 10" excel subber for å hjelpe til i de nederste oktavene.

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft denne tråden blir jeg nødt til å henge med på siden jeg også lurer på selv bygg av mini monitorer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Metallmembraner har mer fokuserte forvrengningsformer og en del forvrengningsfenomener som ikke slår ut som harmonisk forvrengning.

Av diskantene synes jeg ikke en av dem utmerker seg ved å ha spesielt gode egenskaper fremfor de øvrige. Crescendoen er en veldig kompromissløs konstruksjon, men spørsmålet er jo hvor mye av kompromissløsheten som kan høres i praksis. Magnesiumdiskanten sprer kanskje en anelse mindre, mens aluens lave oppbrytning synes jeg er et drawback i seg selv.

Av bassene synes jeg 15cm nextel er klart mest interessant. Den tåler høye delefrekvenser også. DVS, om du ikke vil bygge den med 2 stk 12cm basser da. I begge tilfeller kan du legge delingen opp mot 4kHz uten problemer. Da får du litt bedre kontroll på spredningen, og du kan dele slakt uten den minste bekymring.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •