12 volts forsterker til solcelle

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

12 volts forsterker til solcelle

Tenkte jeg skulle forhøre meg litt her for idéer og tanker.

Etter flere tiår med ei dårlig radio, ønsker jeg meg litt overlevendes lyd på hytten. Problemet er imidlertid at vi bruker solcellepanel. Det fungerer forsovet ypperlig, men siden det derfor er likestrøm og 12 volt, har en for øyeblikket få muligheter når en skal til innkjøp av stereo.

Jeg ser derfor på mulighetene om å bygge noen enkle forsterkermoduler som går på 12 volt, og dermed slippe fordyrende og strømslukende trafoer.

Stikkordet her er "billig og enkelt", men det som er viktigst er at det fungerer bra. (ingenting er for øyeblikket bestemt, går for den mest fornuftige løsningen)

Er det noen som har gjort noe liknende, har tegninger, eller i det minste har noen tanker og innspill? Alt med stor takk

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T-amp i nytt kabinett og solcelle ? .P

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    coldamp lager dc-dc swichmode psuer til forsterkere.
    coldamp: coldamp.com
    en cps80 med hypex ucd400 forsterkermoduler må jo være perfekt, dog er hypex relativt dyrt.
    ellers har jo coldamp en 400w PWM(klasse D) forsterkermodul til 100 euro
    prisen på cps80 er 200 euro.
    spenninga er 60v.

ellers kan du jo bruke en bilstereoforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vell tre valg her, kjøre forsterker på 12V med rundt +-5V ut eller bruke en trafo, DC til +-DC konverter. En ringkjernetrafo kan spise en del strøm i starten men er mer effektiv og billigere enn en god SMPS. Bare koble en normal ringskjerne andre veien og det skal fungere fint.

Ta denne trafoen for eksempel: 80VA 225 kr,-
    MULTICOMP | MCTA080/25 | Transformers & Accessories | Electrical & Circuit Protection | Farnell NO

Forholdet her er 115/25. 12*(115/25)/2 er ~ +-26V. Den har 91% effektivitet. Dess mer effekt(VA) en trafo har, dess mer effektiv blir den, men siden solen er gratis for øyeblikket så er det ikkje sikkert du bryr deg så mye.

Hvor mye effekt trenger forsterkeren og hvor mye effekt kan solpanelet levere?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zoxc
    Du har vell tre valg her, kjøre forsterker på 12V med rundt +-5V ut eller bruke en trafo, DC til +-DC konverter. En ringkjernetrafo kan spise en del strøm i starten men er mer effektiv og billigere enn en god SMPS. Bare koble en normal ringskjerne andre veien og det skal fungere fint.

MULTICOMP | MCTA080/25 | Transformers & Accessories | Electrical & Circuit Protection | Farnell NO

Forholdet her er 115/25. 12*(115/25)/2 er ~ +-26V. Den har 91% effektivitet. Dess mer effekt(VA) en trafo har, dess mer effektiv blir den, men siden solen er gratis for øyeblikket så er det ikkje sikkert du bryr deg så mye.

Huh? En trafo gjør fint lite i et likestrømsanlegg. Den tapper muligens batteriene for strøm temmelig fort, og blir god og varm, men å levere 26V ut på sekundæren kommer neppe til å skje.

Er det som er hovedcluet med vekselstrøm. Man har muligheter til å transformere opp og ned spenninger. Må til med vekselretter og annet snacks for å få noe slikt til å virke.

Hva mener du med +-5V ut?

*beklager frumpinessen som preger ordlyden, men er så forbaskade trøtt..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde ikke cluet her være bilstereo? Masse å velge i 12 der..

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig at det trekker minst mulig, og derfor håper jeg på å slippe div omformere osv, helst noe som nermest går rett på 12V DC.

Omformere 225V AC har jeg flere av, men mye last til skal det ikke være før hele systemet overbelastes. Og da snakker jeg om fullt trekk fra batteri OG solcelle med sterk solskinn. (kjører faktisk pc på systemet igjennom omformer)

Bilstereo er et alternativ, som dere sier, men er allikevel litt ymse der óg. Men når en først nevner det fant jeg en forsterker og en kasett-radio-spiller i kjelleren fra den første bilen til far. Den gangen han hadde "skikkelig" bilstereo m/eq, 7 forsterkere, osv, men etter at det var innbrudd i bilen var det kun denne ene forsterkeren som de ikke fant. Derfor kommer jeg først til å teste dette og dermed lage en kasse, før jeg eventuellt bygger noe annet. (så bare la idéer strømme på )

Imidlertid synes jeg "Amp 6" så ut til å være svært interessant. Den trakk ikke mye, kunne kobles rett på 12V, og rask og enkel å "slenge sammen". Så kommer spørsmålet; finnes det så noen "radiokit" som det går ann å få kjøpt til en rimelig penge?

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zoxc

VA har ingen ting med hvor effektiv den er, det sier hvor stor tilsynelatende effekt den kan gi ut, ved resistiv last blir VoltAmpere(VA) det samme som Watt(W)

for å finne hvor "effektiv" den er må man se på virkningsgraden. ca. 0,9-0,98

Men en trafo fungerer desverre kun ved vekselstrøm, er én av grunnene til at vi bruker vekselstrøm.

har ikke sett alt for mange bilstereobyggesett, så en dc-dc konverter er nesten eneste mulighet her.
    Eller man kan finne en forsterker som fungerer ved 12v og koble direkte, men man får ikke så mye effekt da, 10-15w.

ellers KAN man bruke en inverter, men de lager nok litt mye støy for forsterkeren, selv sinus-invertere. og de er ikke billige heller, spesiellt ikke hvis man skal ha litt effekt, eller sinus.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, har vis ikkje fått med meg at trafoer ikkje fungerer på DC :-?

Trafoer med med VA er most oftest mer effektive en dei med mindre, men det er ikkje snakk om mye.

En mp3 spiller kan jo slå en FM receiver lett, spesielt vis det er dårlige forhold på hytta.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •