Antagelig verdens beste signalkabel.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 106
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Antagelig verdens beste signalkabel.

Etter et par timer med kjedelig, pirkete loddearbeid, ble resultatet dette:

Antagelig verdens beste signalkabel.-187_8721-jpg

Kabelen fikk for enkelthetsskyld innbrenning på forhånd, hvor hele rullen ble slengt på sankthansbålet...........

Lyden er selvfølgelig perfekt (jeg har jo laget dem selv), idet de ikke legger til eller trekker fra noe som helst.
    Jeg testet de i går kveld ved å koble cd spilleren direkte til effektforsterkeren, og spillte en god plate av John Lennon. Og joda, det var helt tydelig Lennon som sang utfra høyttalerne, verken flere eller færre. Resten av Beatles holdt seg langt unna kan du si..............

Nå skriver jeg selvfølgelig bare tull, rett og slett for at kabler interesserer meg midt i ryggen, men de ble jo fine å se på! :-D

Antagelig verdens beste signalkabel.-187_8723-jpg

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, glimrende innlegg
    Men.. et lite spørsmål. Hva slags kabel og kontakter har du brukt? Jeg kunne godt tenke meg å lage verdens beste kabel selv nemlig 8-)

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og! Kunne du skrevet en handleliste?

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra veldig bra ut de der Er ikke så opphengt i kabler selv, men det eneste jeg mener er viktig er at kablen er godt skjermet, hvilket disse ser ut til å være. Hva slags kabel har du brukt?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, det så bra ut. Er fristet til å gjöre noe lignende selv, ihvertfall når man ser hvor bra dette ble.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med det du beskriver norcad, antyder at disse kablene har et Yoko filter, så det stort sett bare blir John Lennon man hører, må vel dette være en fin investering ja....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvis du med det du beskriver norcad, antyder at disse kablene har et Yoko filter, så det stort sett bare blir John Lennon man hører, må vel dette være en fin investering ja....
    He he he

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kan kjøpes ferdig av meg!
    De kommer i to versjoner;
    Hifi versjon hvor kabelen består av 2x0,75mm2 Fabr Lapp, typ ÖLFLEX CLASSIC-110CY (Skärmad styrkabel, nummermärkt) og PL1025 phonoplugger (ELTEK AS)

Highend versjon hvor kabelen består av 2x0,75mm2 Nexans Rheyflex 500 YCY (Solar Cable) og RCA med klemhylse (Biltema Norge)

Kablene er terminert som semibalansert, dvs skjermen er kun terminert i kilde-enden. I andre enden er skjermen sikret mot kontakt vha en bit krympestrømpe.

Prisen er for hifi versjon 1000.- kr pr m, pluss 200 kr pr m for innbrenning(*)
    og for highend versjon 6000.- kr pr m, pluss 400 kr pr m for innbrenning(*)

(*) Prisen for innbrenning kan variere ved tilfeller der vedprisen stiger. Innbrenning skjer kun vha garantert reneste bjørkeved!

PS! Om du ikke skulle bli fornøyd med lyden, må du huske på at disse krever ca 10000 timers innspilling!

Ha en fortsatt god dag!

EDIT: Det ser dessverre ut til at Biltema ikke har disse RCA kontaktene i sitt sortiment lenger.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, siden du bruker ved til å brenne dem inn med bør du kanskje kjøpe klimakvoter, så da er det vel rett og rimelig at en CO2 avgift legges til prisen også

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    PS! Om du ikke skulle bli fornøyd med lyden, må du huske på at disse krever ca 10000 timers innspilling!

Ha en fortsatt god dag!

Hvis en vil være sikker på at lyden skal bli helt -helt perfekt å kan en vel også bestille med "boks" på kabelen.. Men ta trengs det en del timer til før det setter seg, slik at skuldrene synker..

Bare lakke boksen etter på..

Nei da, for å være helt ærlig, det ble meget - meget pene kabler..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hvis en vil være sikker på at lyden skal bli helt -helt perfekt å kan en vel også bestille med "boks" på kabelen.. Men ta trengs det en del timer til før det setter seg, slik at skuldrene synker..

Bare lakke boksen etter på..

Nei da, for å være helt ærlig, det ble meget - meget pene kabler..
    Pokker at jeg ikke tenkte på det, sånne bokser gjør underverker med lyden har jeg "hørt". :-D

Men fra spøk til Valborg, de avbildede kablene i første post er altså "highend" versjon, med Nexans kabel og Biltema plugger. Og de tilfredstiller mine behov når det gjelder signalkabler:

1. Kontakter med klemhylse sikrer god og solid kontakt mot RCA inn og utgangene, samtidig er de lette å dytte på plass uten å knekke verken fingre eller kontaktene i kilde og forsterker.
    2. Kablene har et fhv stort ledertverrsnitt, noe som gjør de solide, enkle å avisolere og enkle å lodde.
    3. Kablene har solid og god skjerm.
    4. Kontaktene virker solide, og ikke av billig skrot sorten som man bøyer med å blåse på dem.
    5. Kablene er myke og fleksible, og de tåler å bøyes tusenvis av ganger.
    6. De er billige, og pengene man sparer kan man bruke på CD-plater eller akustikk tiltak.
    7. De er allright å se på, og ser litt "dyre" ut!

Og helt seriøst, det hadde vært morsomt om noen med interesse for kabler laget et par og kom med tilbakemelding på lyden.
    (Selv om jeg har en sterk mistanke om at de fleste med kabelfetish hører en del av prislappen også.)

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du handlet kablene?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geniale plugger ja.. Har slike selv også på noen EC diy-signalkabler.. Billige og fungerer som bare rakker'n..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kablene dine er semibalangsert, hvilken vei er det de skal settes med den skjermede enden i forhold til kildespiller og mottaker igjen? Kanskje du bør sette på noen piler her i tillegg til krympestrømpe isolasjonen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvis kablene dine er semibalangsert, hvilken vei er det de skal settes med den skjermede enden i forhold til kildespiller og mottaker igjen? Kanskje du bør sette på noen piler her i tillegg til krympestrømpe isolasjonen.
    Denne kabelen er vel så bra at den er best begge veier??:-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med semibalanserte kabler, skal enden med tilkoblet skjerm være på signalkilden. Og logisk nok, enden med krympestrømpe havner da lengst vekk fra kilden. Tror ikke jeg trenger piler for å huske det! :-D

Nexans kabelen jeg har brukt er kjøpt hos Solar. En elektriker på jobben, som også anbefalte denne selvmekkede kabelen, kjøpte den med for meg.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..
    Jeg er litt skeptisk til det med skjermterminering i kun en ende. Ved å unnlate å terminere i den ene enden, kan hele skjermen få funksjon som en antenne og virke mot sin hensikt.
    Eneste argumentet jeg kan skjønne taler for slik terminering, er faren for jordsløyfer. Men i de fleste tilfeller har man vel neppe både kilde og mottaker med jordet nettilkobling slik at dette skulle være en aktuell problemstilling?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hmm..
    Jeg er litt skeptisk til det med skjermterminering i kun en ende. Ved å unnlate å terminere i den ene enden, kan hele skjermen få funksjon som en antenne og virke mot sin hensikt.
    Mulig at hukommelsen min svikter litt her, men jeg sov meg gjennom et IFEA kurs om industriell EMC jording en gang i forrige århundre: Det ble da nevnt at jording skulle gjøres i begge ender dersom det var høyfrekvent støy og i en endre dersom det var lavfrekvent støy, ...eller motsatt... Er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en latterlig pris... hehehe.. men dere kan kjøpe av meg for 500kr meteren..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BamseBrakar
    For en latterlig pris... Kan lage meg massevis av slike for prisen av en meter..

Humor - Ironi.. Har'u hørt om det?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •