Senter som matcher mine DIY Seas 3-veis. Og hun sa?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senter som matcher mine DIY Seas 3-veis. Og hun sa?

Trenger litt hjelp i riktig retning!

Mine Seas 3-veis, ser nå ut til å bli værende med 27TFFC og MCA15RCY i toppen med 1.ordens delefilter, samt CA26RFX biampet i bunn. Dette var jo ikke heeeelt som planlagt i starten, og da kommer spørsmålet hvordan jeg på best mulig måte følger opp de lydmessig i senteren.

Biamping og aktiv deling er i utganspunktet ikke ønsket. I tilfelle måtte min 3806 stå for begge kanalene.

1. "Std" MTM med 27TFFC og 2xCA18RNX?
    CA18 er jo rimelig lik ca26 i bassen, men klarer jo ikke helt å følge opp MCA15 i mellomtonen, 1. ordens filter vil jo heller ikke være mulig.

2. 27TFFC og MCA15RCY vertikalt i front, med samme kassedesign som mine fronter. Og en CA18 eller to på toppen eller baksiden? Spørsmålet blir jo da om jeg klarer å lage et 3 veis filter uten å "ødelegge" lyden?

3. 27TFFC og MCA15RCY vertikalt pluss CA18 på hver side i front. Og droppe den store avrundingen av baffelen, slik det er på frontene? Bredden blir vel ca 55cm, og det er jo nok mtp WAF antagelig. Ellers samme spørsmål ang delefilter som i nr 2.

Noen gode ideer?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok vært "feig" og gått for nr.1..
    I et kino oppsett er det viktigere å ha en litt dynamisk senter, enn at den skal være veldig hi-fi.
    Til finlytting bruker du uansett ikke senteren.

Jeg forestiller meg en litt lite plasseringsvennlig senter på nr.2.
    Nr.3 får du nok fint til, et 3-veis filter klarer du greit så mye som du har styret med frontene, men koster nok mer enn det smaker.

-mine 50 øre..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nr 3!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes nr 3 høres ut som en voksen senter med lik mellomtone og diskant som frontene + muligheter for trøkk ved behov. Tror kanskje det vil være verdt bryet å bygge den... Delefilter ordner du nok på et blunk ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Jeg hadde nok vært "feig" og gått for nr.1..
    I et kino oppsett er det viktigere å ha en litt dynamisk senter, enn at den skal være veldig hi-fi.
    Til finlytting bruker du uansett ikke senteren.

Jeg forestiller meg en litt lite plasseringsvennlig senter på nr.2.
    Nr.3 får du nok fint til, et 3-veis filter klarer du greit så mye som du har styret med frontene, men koster nok mer enn det smaker.

-mine 50 øre..
    Hmmm, jeg er ikke feig (når det gjelder ht bygging). Edit: Ved nærmere ettertanke, ang 3 veis filter er jeg nok litt feig allikevel ja.........

Dynamisk senter? Enig.

Senter nr 2 lite plasseringsvennlig? Joda, er nok sant det. Tanken er at jeg skal ha en lav og bred stereobenk, senteren ovenpå benken, og TVen skal stå på senteren. Jeg synes det hadde vært stilig med samme design på senter som frontene. Men den måtte bli noe dypere da, for å få nok volum til bass(ene).
    Så mye jeg har styret med frontene, trodde jeg sa mer om hva jeg ikke får til, enn om hva jeg får til ..............
    Koster mer enn det smaker? Nei, delefilteret er ikke mange kronene uansett. MDF og elementer har jeg, med unntak av MCA15. Edit: Om det var økonomisk kostnad du tenkte på da?

Uansett hvilken jeg velger; jo mer jeg tenker på denne senteren, jo bedre hører jeg allerede "utbruddet" fra samboeren når hun får se denne på plass :cry: :-D

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også prøvd meg på nr 3, men det er ikke av erfaring jeg sier det, for det har jeg ikke.
    Men Nr1 tror jeg blir litt "spinkel" og nr2 blir litt rar design på, mye tom-rom på sidene av elementene lissom.
    Jeg ville prøvd på Nr3, men med ca samme krumming på baffelen, iallefall et lite stykke, og heller frese ned elemetene litt i krummingen, slik at de får en flat anleggsflate.
    "problemet" med nr3 er jo at den blir mere mandig enn frontene da, med dobbel bass bestykning. men det gjør kanskje ikke noe?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Edit: Om det var økonomisk kostnad du tenkte på da?
    Var vel heller tids- og arbeidsmessig jeg tenkte. Du virker som en liten pirkepetter, og lurer på hvor lang tid et 3-veis system hadde tatt da

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Var vel heller tids- og arbeidsmessig jeg tenkte. Du virker som en liten pirkepetter, og lurer på hvor lang tid et 3-veis system hadde tatt da
    :evil: :twisted:

He he, statistisk sett et par år.......:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du gjøre mer med finish på frontene før du lager senter forresten?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg ville også prøvd meg på nr 3, men det er ikke av erfaring jeg sier det, for det har jeg ikke.
    Men Nr1 tror jeg blir litt "spinkel" og nr2 blir litt rar design på, mye tom-rom på sidene av elementene lissom.
    Jeg ville prøvd på Nr3, men med ca samme krumming på baffelen, iallefall et lite stykke, og heller frese ned elemetene litt i krummingen, slik at de får en flat anleggsflate.
    "problemet" med nr3 er jo at den blir mere mandig enn frontene da, med dobbel bass bestykning. men det gjør kanskje ikke noe?
    Nr 2 ville jo bli helt lik toppen på frontene, designmessig sammen med dem, tror jeg det kunne bli bra. Alene ville den nok virke noe rar kanskje ja.
    Fordelen er at den i utgangspunktet ville få samme baffel step og baffel diffraksjon. Men bare i utgangspunktet, med stereobenken under pg TVen ovenpå ville det jo i rommet bli noe annet allikevel.

Nr 3 med samme krumming som frontene er ikke mulig pga WAF er jeg redd.
    Bare elementene vil jo bli 18+15+18cm og da legge til to radier på 12cm så er total bredde oppe i 75cm.
    Skjønte ikke helt hva du mente med å frese ned elementene i krummingen?
    Mente du da å frese de et godt stykke ned i fronten, eller montere de på skrå?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente du da å frese de et godt stykke ned i fronten, eller montere de på skrå?
    En kombinasjon av dette, i nedre område er det vel ikke så kritisk om du sitter on-axis på elementet vel?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er at jeg skal ha en lav og bred stereobenk, senteren ovenpå benken, og TVen skal stå på senteren.
    Nr 3 med samme krumming som frontene er ikke mulig pga WAF er jeg redd.
    Bare elementene vil jo bli 18+15+18cm og da legge til to radier på 12cm så er total bredde oppe i 75cm.
    For bred ? Hvor bred er TV'n ?
    Kanskje du kan designe senteren slik at den matcher bredden på TV'n og utsende på frontene. Går ikke det ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    For bred ? Hvor bred er TV'n ?
    Kanskje du kan designe senteren slik at den matcher bredden på TV'n og utsende på frontene. Går ikke det ?
    TVen er vel snaut meteren (Sony 40w4000), så sånt sett er det ikke noe problem.
    Men som sagt er jeg ikke HELT sikker på at madammen mener det samme :-D
    En annen ting er at jeg trenger plass til cd-spiller på ene siden av senteren og PS3 på andre siden. TV benken er 150cm bred, så en senter på nærmere meteren går ikke.
    OG senteren og TVen MÅ stå på midten av TV benken!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :evil: :twisted:

He he, statistisk sett et par år.......:-D
    Hadde det ikke vært morsomt å lytte til, istedet for å fortsatt bygge senterhøyttaler når man er blitt pensjonist?
    Neida, men fra spøk til alvor - jeg hadde gått for den første, forholdsvis lettvint og kjapt å få til.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skulle det være noe i veien for å putte bassene bak, ovenpå eller på sidene da? Mange fronter med sidemontert bass............
    MCA 15 spiller jo ned til baffle step, dvs 2-300hz, så hvis en CA18 eller to tar over derfra, skulle vel det være lav nok deling til at de ikke nødvendigvis må sitte i fronten? Eller?

Her er en tegning jeg laget for en tid siden, riktignok før jeg byttet ut CA18 med MCA15, og før jeg snudde hele greia på hodet, men det gir en liten pekepinn.

Med dagens versjon, kan den jo bygges litt lavere enn dette.

Senter som matcher mine DIY Seas 3-veis. Og hun sa?-norcad_center-jpg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo evt. også laget kasse som du har tegnet til 2xCA18 og MCA15 og plassert diskanten oppå denne over MCA15?
    Eventuelt bare som min Usher X616 med en forhøyning for diskant?
    Senter som matcher mine DIY Seas 3-veis. Og hun sa?-x616-jpg
    Om du plasserer MCA15 der denne har bassrefleksen sparer du noen centimeter i høyden, men mister noen liter til CA18...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget denne tegning i dag, og viste den frem til samboeren

Senter som matcher mine DIY Seas 3-veis. Og hun sa?-stuekino-jpg

Og hva tror dere kommentaren var?

-"Kunne ikke den senterhøyttaleren være bredere, så det ikke ser ut som TVen står å vagler oppå der da?"

:shock: :-?

Jepp, kjenner a' jeg skjønner du. NOT.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag den like bred som tven da. Også har du diskant og mellomtone vertikalt og hiver inn 1 bass på hver side.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -"Kunne ikke den senterhøyttaleren være bredere, så det ikke ser ut som TVen står å vagler oppå der da?"
    Med den kommentaren hadde jeg definitivt gått for alternativ 3

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Lag den like bred som tven da. Også har du diskant og mellomtone vertikalt og hiver inn 1 bass på hver side.
    Enig!

Da har du jo også sikret husfreden
    ....dessuten så operer jo de fleste produsentene med forskjell i bredden på baffelen, så det kan nå ikke skade så sinnsykt mye?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •