Sommerens DIY prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Laffebaffen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sommerens DIY prosjekt

Hallo!

Er nå akkurat ferdig med DIY kittet Dynabel GEB fra Eltek, og denne byggingen gav mersmak!

Tanken var å bruke disse som bakhøyttalere, for så å bygge noen fronthøyttalere nå i sommer. Men jeg trenger hjelp til valg av elementer!

Tenkte kanskje på å bruke Sami elementer, da disse elementene også finnes i GEB høyttalerne, men det er ikke noe must. Dessuten har jeg ikke all verdens penger å strutte med, selv om det nok kommer seg i løpet av sommeren! Er klar over at disse ikke elementer av superhøy klasse, men jeg har fått det for meg at Sammi elementene kanskje er mye elementer for pengene?

Innrømmer at jeg ikke har de store høyttalerkunnskapene, og derfor trenger jeg hjelp!

Har lyst til å bygge selv, fra grunnen av, og derfor er egentlig ikke NUT settet til Dynabel aktuelt. Har lyst til å lære mer om delefiltre! :razz:

Lurte derfor på om noen har forslag til hvilke elementer som bør kjøpes inn?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å bygge noen fronter med samme lydsignatur som du da har i GEB'ene, så har du nok rett i å bruke sammi et godt alternativ.
    Men om du skal ekperimentere med delefilter og slikt selv, så må du regne med å bruke 2-3000 i måleinstrumenter, og endel kroner i å kjøpe inn komponenter for å bytte ut å tweake.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det er egentlig ikke så vanvittig viktig at de spiller eksakt likt, men er det mulig å få lyden omtrent lik uten å bruke mange tusen på testing?

Egentlig var GEB høyttalerne et førstegangsprosjekt, mest for å lære hvordan det foregår. Derfor åpner jeg også for å lage et par helt andre høyttalere, for så å bygge noen nye bakhøyttalere.. Broren min blir sikkert glad hvis han får et par nye, så det er ikke noe problem!

I såfall noen som har forslag til andre løsninger?

Hvordan går det for eksempel med BEL serien som jeg har lest så mye om? Noen som kan regne et prisoverslag på elementer og delefilter der?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bygge fra scratch, og lære delefilter etc er måleutstyr et must. Og da går det 2-3000 ekstra som eMTea sier. For ikke å snakke om all tiden du trenger :-) Hvis planen er å fortsette å bygge ht i fremtiden, er dette veien å gå. Hvis ikke ville jeg sjekke på nettet etter ferdige kit, eller byggebeskrivelser. Og heller legge 2-3000 i bedre elementer.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har en onkel som jobber med elektronikk, så det er godt mulig at jeg får låne måleinstrumenter av ham.

Men enn så lenge tror jeg at jeg går etter noen som andre allerede har bygget, og legger litt mer i elementene! Så får jeg heller lese litt mer, og ta meg en lang prat med onkel før jeg begir meg inn på noe slikt :razz:

Men som jeg spurte tidligere, hvordan er det for eksempel med BEL høyttalerne? Er det ikke noen ganske greie fronter?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •