Element som passer lydmessig til B&W?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Element som passer lydmessig til B&W?

Hei...

Jeg har tenkt å lage meg enten en eller to subber med en 12" i vær kasse.. kassene skal være lukket.

Men det jeg lurer på er hvilket element som ikke er alt for dyrt vill passe lydmessig med mine B&W 683?? forslag??

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr ikke alt for dyrt? Hva ca er maks størrelse? Hvordan bass liker du?

Hva B&W 683 anngår er disse relativt fete i midbassen, og ikke spesielt kvikke og definerte. Mulig du vil få best integrering med en portet sub med god output...

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hva betyr ikke alt for dyrt? Hva ca er maks størrelse? Hvordan bass liker du?

Hva B&W 683 anngår er disse relativt fete i midbassen, og ikke spesielt kvikke og definerte. Mulig du vil få best integrering med en portet sub med god output...
    Ikke for dyrt vill si helst ikke over 2000kr for et element:P maks str er 12". vet nå ikke helt hvordan bass jeg liker, men subben skal brukes til film mest da. hadde mest lyst til å lage en lukket kasse siden dette er da enklest. ( de oginale B&W subben til denne serien er også lukket)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kikket på Peerless elementene hos www.dynabel.no ? XLS og XXLS serien vil jeg tro passer til ditt bruk.

Det finnes et og annet brukt SVS 12" element på markedet også. Kan brukes til SB12 kloner.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukket kasse har mange fordeler, men husk at de ruller av vesentlig før portede subber. Skal du bruke subben til film er jo dypbassen relativt vesentlig, og blir fort dyr å få til med en lukket konstruksjon.

Hvis du får noen til å beregne volum og port for deg så er jo ikke selve byggeprosessen av en bassrefleks noe særlig vanskligere enn en lukket kasse...

Ellers er som jakv sier Peerless et godt alternativ, i hvertfall hvis du ikke er villig til å bestille fra utlandet.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Lukket kasse har mange fordeler, men husk at de ruller av vesentlig før portede subber. Skal du bruke subben til film er jo dypbassen relativt vesentlig, og blir fort dyr å få til med en lukket konstruksjon.

Hvis du får noen til å beregne volum og port for deg så er jo ikke selve byggeprosessen av en bassrefleks noe særlig vanskligere enn en lukket kasse...

Ellers er som jakv sier Peerless et godt alternativ, i hvertfall hvis du ikke er villig til å bestille fra utlandet.
    En fordel med peerless-elementene er at de passer i relativt små kasser (særlig xls-utgavene). Lukket kasse kan gi kjapp og god transientrespons, men trenger gjerne litt equalizing nederst i frekvensområdet. Problemet med bassrefleks med disse elementene er at portlengden kan bli voldsom, særlig hvis også portdiameteren er stor - noe som kan være ønskelig for å unngå portresonanser. Ellers er min erfaring med xls og bassrefleks god. Peerless selv anbefaler slavebass som den optimale løsningen, men dette koster jo en god del ekstra i form av et passivt element.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •