Trenger tips/forslag til sub !!! Liten og kjapp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips/forslag til sub !!! Liten og kjapp.

Har lyst på 2 små subber som spiller veldig hurtig og presist. De skal brukes til kun stereo. Dypt nokk ned til ca 20hz.
    Jeg har nå en Hypex DS 2.0, og et Peerles XXL 10" element i en lukket 27 liters kasse. Har vært kjekt å kunne fortsette å bruke forsterkeren, for å gjøre dette rimeligst mulig.

Kom gjerne med forslag til element som trives i lite volum og med relativt lite krefter. Det er vel en dårlig kombinasjon, men noe er det vel som funker bra :-D
    Er det mulighet for å drive 2 elemnter med den ene Hypexen, eller blir det barre tull.

Mange gode sub byggere her inne, så noen vet vel hva jeg trenger. Gjerne noe fra eltek eller andre norske.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du er litt kravstor. Mange punkter som påvirker hverandre i feil rettning her

- Lite effekt
    - Billig
    - Liten
    - Rulle av ved 20 hz

Skal du ha lite effekt bør det være et følsomt system, og da vokser som regel kassevolum og elementdiameter. Med et lite og følsomt element er slaglengden som regel ikke så høy, og målet om avrulling ved 20 hz går i dørken.

Skal du ha det så billig som mulig ville jeg gitt slipp på 20 hz målet, og nøyd meg med musikalsk gjengivelse ned til 30 hz.

Står du ved 20 hz målet, ville jeg investert i f.eks en OAudio BASH 500w og et godt element med lav Vas og lav Fs. Dette kan fort bli svært bra, men prisen stiger jo fort noen tusen.

Uansett ville jeg gått for en lukket konstruksjon hvis fokus er 100% musikk og størrelse/plasseringsvenlighet. Over 30 hz yter de som regel best til musikk uansett, da tidsresponsen er lettere å få bra med lukkede kasser...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel gå med 30 hz, hvor mye kan man regne med at rommet hjelper til med da ?
    Har du noe spesielt å anbefale, i tett kasse helst ikke over 25 liter ca. Og om en Bash 500 watter kan dra 2 elementer i hver sine kasser kan kanskje det være en løsning ? eller MÅ jeg ha 2 fosterkere, jeg kan jo vurdere å bruke min Velodyne 1000 watter da. Selv om jeg ikke har løst til det. Da må jeg ha ny forsterker til PLUS 2 kopien min.

Lurt med 12" element i så liten kasse ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange gode 10" elementer der ute for 30 liter lukket kasse. Men for de beste alternativene blir du nok nødt til å handle fra utlandet...

Forslag til en 30 liter lukket kasse:

- Dayton 10" Reference HO-4. 12mm slaglengde. Pris $126,-

- HiVi SP10. 15,5mm slaglengde. Pris $169,-

- CSS SDX10 med XBL^2 motor. 18,4mm slaglengde. Pris $139,-

Alle tre alternativene kan drives x2 av en OAudio BASH 500w, og går ned til ca 25hz in-room med BASH'en satt i 25hz mode.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke 2 stk 8 tommere i hver kasse, fordeler ulemper med det ?

Har virkelig ikke Eltek noen brukanes elementer, eller er de du nevner fra usa så mye bedre i forhold til prisen ? Og kanskje bedre egnet til mitt formål.

Siden de Canton høytalerne jeg har nå har aluminiums membran hadde det kanskje sett bra ut om subbene har det også

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Hva med å bruke 2 stk 8 tommere i hver kasse, fordeler ulemper med det ?

Har virkelig ikke Eltek noen brukanes elementer, eller er de du nevner fra usa så mye bedre i forhold til prisen ? Og kanskje bedre egnet til mitt formål.

Siden de Canton høytalerne jeg har nå har aluminiums membran hadde det kanskje sett bra ut om subbene har det også
    2 stk 8" vil som regel trives best i høyere volum enn 1 stk 10" med elementer relevante i forrhold til dine krav/ønsker. Går du ned til 6.5" derimot begynner det å bli konstruktivt...

Eltek har så vidt jeg kan se ingen 10" eller 8" elementer som passer dine ønsker.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har regnet litt grovt på volum på en kasse ca slik jeg vil ha den. Og jeg kan nokk strekke meg til ca 45 liter om det skal være 2 elementer i hver kasse. Da blir elementene montert over hverandre i en smal og litt høy kasse.

Får man 2 x 6.5 tommere til å spille så dypt og kjappt altså ? Det høres jo ganske inntresangt ut !
    Eller blir det best med en 10" i hver, og rundt 40 liter.
    2 x 8" i hver kasse på 40-45 liter.
    eller 2 x 6.5" i hvar kasse på 35-45 liter.

Noen av de eksemplene du ga meg på 10" som har alumembran ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Beyma elementene som thestig i Tangen av-design bruker ser jo ut til å trives med lite volum, ca 25-30 liter pr element.
    Kan de være noe kanskje, eller krever de masse krefter ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Non som kan regne litt kasse volum til denne subben.
    Tett kasse, gjerne ned mot 25 hz. liten kasse som mulig :-D

THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1209-08 L26RFX/P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan regne litt på kasse volum til den Seas subben jeg linker til i posten over ?

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lekt meg litt med DY9310 (bilsub) i 30 liter lukket.
    Låter langt tøffere enn hva prisen på dem sier.
    Det er vel en av få 4 ohms elementer som har gode egenskaper i lukket kabinett.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Bygg deg to svs sb12 kopier. Dei er små raske og presise, litt over 30l trur eg kassene er på og koster ikkje spesielt mykje å bygge:-D Har 1 stk sjølv og skal bygge meg ein til med 12.3 element og eg synest at desse speler veldi bra:-D

Lykke til:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Hei. Bygg deg to svs sb12 kopier. Dei er små raske og presise, litt over 30l trur eg kassene er på og koster ikkje spesielt mykje å bygge:-D Har 1 stk sjølv og skal bygge meg ein til med 12.3 element og eg synest at desse speler veldi bra:-D

Lykke til:-D
    Ja det er jo en mulighet, har forresten laga mange slike kasser i piano gloss black.
    Men nå har jeg de Seas elementene da, som jeg tenkte å bruke. Ellers hadde nokk en PB12 vært høyst aktuell, ivertfall størelsen :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •