DIY med "skrot"-elementer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY med "skrot"-elementer?

Har liggande eit par HT frå eit gamalt Eltax surround-sett(CineMaxx), to satelittar+senter. Høgtalarane er uansett ikkje verd filla, og eg har vore sugen på å prøve meg på litt kassebygging i fleire år, og lurer på om elementa frå desse kunne brukast i ein enkel DIY-HT. Har to softdome-diskantar og fire mellomtoner(3 1/2" eller 4").

Lurer på om desse kunne brukas i eit par enkle 3-vegs med innkjøp av eit par billige 8" eller 10" bass.

Dette er først og fremst tenkt som eit "prøveprosjekt", for å prøve meg på HT-bygging. Ergo blir det sponplater, enkelt/billig delefilter og ellers "flaskepant"-budsjett. Forventer ingen go'lyd av det her, men det er alltid artig å snekre litt.

Har prøvd å google litt etter data på elementa, men ikkje funne noko foreløpig.

Nokon som har prøvd seg på liknande "resirkulerings-prosjekt"/andre som har nokre innspel? Har inga erfaring med HT-bygg, så eg veit ikkje riktig kor eg skal starte. Må jo finne riktig volum til div. kammer, riktig deling, etc.

Bilete av elementa og eit kjapt paint-utkast til korleis eg ser for meg det kan bli sjåandes ut(har tenkt relativt breie, men grunne kasser med framvendt hylleport for enkel plassering):

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styr unna jalla elementene, skal du først investere tid og penger er det vel like godt å lage noe som du vet kan bli et greitt resultat?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tid og krefter er det samme, poenget her er billig. Som sagt, rein trening på kassebygging, så kan eg "gjere unna" tabbene på ein HT som uansett ikkje blir særlig mykje verd. Skulle den faktisk kome til å låte rimeleg bra, ser eg på det som rein bonus.

Hovudproblemet mitt er som sagt å finne data på elementa, kjøper ein nye element frå Eltek etc. så får ein jo anbefalt kammervolum/frekvens etc.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir nok fort en tusenlapp eller to i plater og diverse som du må ha, om du slenger på enda litt til så har du plutselig noen greie elementer og.

Ta en kikk på BEL her inne på forumet. den skal vist gi masse vellyd til en slikk og ingenting

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe feil i det å ønske å lære, men spørsmålet er HVA du ønsker å lære?
    Om det er å traktere tommestokk, sag og fres?
    Eller er tanken å forstå hva som påvirker lyden?

Man kan lære mye uten å behøve gode elementer, som f.eks baffelstep, baffel diffraksjoner, kasseresonanser, demping, avstiving, delefiltersimulering etc.
    Men da kommer du ikke utenom måleutstyr og vil derfor måtte hoste opp 2-3K NOK allikevel.
    DET synes jeg vil være en VELDIG god ide! :-D

Hjelper ikke med dyre gode elementer hvis man ikke vet hva man gjør!
    Så hvorfor ikke få den lærdommen først.............

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo slik ofte at man blir litt mer engasjert om man vet at resultatet faktisk kan bli bra, har man to skeive sponplater å noen bøyde spikere som utgangspunkt så er det liksom ikke noe artig.

Om du vil lære å bruke sag så lag en fuglekasse.
    Om du vil lage høyttalere få tak i andre elementer

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ikke noe feil i det å ønske å lære, men spørsmålet er HVA du ønsker å lære?
    Om det er å traktere tommestokk, sag og fres?
    Eller er tanken å forstå hva som påvirker lyden?

Man kan lære mye uten å behøve gode elementer, som f.eks baffelstep, baffel diffraksjoner, kasseresonanser, demping, avstiving, delefiltersimulering etc.
    Men da kommer du ikke utenom måleutstyr og vil derfor måtte hoste opp 2-3K NOK allikevel.
    DET synes jeg vil være en VELDIG god ide! :-D

Hjelper ikke med dyre gode elementer hvis man ikke vet hva man gjør!
    Så hvorfor ikke få den lærdommen først.............
    Dette var meir eit slikt svar eg ville ha. Har jo tenkt på å bygge ein kit-høgtalar, men er eigentleg mest sugen på å lage ein HT som er "min"(med all den hjelpa eg treng så blir det jo ikkje akkurat det uansett, men-men ).

Er ingen ekspert på snekring, og har som sagt aldri bygd ei høgtalarkasse, men rimeleg fingerferdig er eg når eg går inn for det.

Satser på at det blir fleire sjølvbygg etter kvart, så investering i måleutstyr er nok ein god idè. Kva treng eg av slikt?

Og anna verktøy? Har overfres, samt tilgang på stort sett "alt" av vanleg snekkerutstyr, god sirkelsag, stikksag etc. Må skaffe loddebolt.

Har forresten også liggande 15-20 m billig HT-kabel(Dali white wave), tenkte på å bruke dette til internkabling.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk denne tråden mtp nødvendig måleutstyr:

http://www.avforum.no/forum/diy-do-y...-workshop.html

Det jeg ville foreslå, basert på egne erfaringer, er at du først får måleutstyr på plass, og lærer deg litt om bruken av det.
    Så kan du bygge deg en testkasse eller to, for måling av TS parametre.
    Da kan du måle opp de elementene du har, simulere bassavstemming og bygge en "optimal" kasse utfra det.
    Ikke bry deg så mye om finish på testkassene men bygg de heller slik at du kan endre volum, baffelbredde, elementplassering osv.
    Det finnes mye programvare på nettet som du først kan benytte for å simulere endringer, og etterpå kan du måle og se hva som skjer.
    Og ikke minst lytte og høre hva som skjer.
    Dette gir deg god kunnskap og erfaring som gjør at når du senere investerer i dyrere elementer, faktisk har en mulighet til å utnytte potensialet i dem.

Lykke til!
    Nye DIY sjeler er alltid velkommne

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Sjekk denne tråden mtp nødvendig måleutstyr:

http://www.avforum.no/forum/diy-do-y...-workshop.html

Det jeg ville foreslå, basert på egne erfaringer, er at du først får måleutstyr på plass, og lærer deg litt om bruken av det.
    Så kan du bygge deg en testkasse eller to, for måling av TS parametre.
    Da kan du måle opp de elementene du har, simulere bassavstemming og bygge en "optimal" kasse utfra det.
    Ikke bry deg så mye om finish på testkassene men bygg de heller slik at du kan endre volum, baffelbredde, elementplassering osv.
    Det finnes mye programvare på nettet som du først kan benytte for å simulere endringer, og etterpå kan du måle og se hva som skjer.
    Og ikke minst lytte og høre hva som skjer.
    Dette gir deg god kunnskap og erfaring som gjør at når du senere investerer i dyrere elementer, faktisk har en mulighet til å utnytte potensialet i dem.

Lykke til!
    Nye DIY sjeler er alltid velkommne

OK! Har visst oversett den tråden der. Lurer på om eg venter med heile greia til høsten, når den guiden din er ferdig. Hørtes jo svært lovande ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •