BEL ES By Torris- Ferdig - Bilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 99
    Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BEL ES By Torris- Ferdig - Bilder

Heisann, etter mye inspirasjon ifra DIY delen av forumet her har jeg bestemt meg for å bygge meg nye høytalere.
    Men lurer på fra hvilket kit jeg får mest for pengene.
    I dag har jeg Dali 606 fronter, denne har jeg da mulighet til å bygge om med Dynabel elementene........men med BEL kittet så må jeg bygge ny kasse......
    Til BEL kittet så bestiller jeg elementer ifra Madisound.
    Tror begge byggene kommer på ca samme pris........
    Til forsterker har jeg en Digital effektforsterker på 2*200w.

Dynabel s23

Torris

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men så lurer jeg på om det er en fordel å Bygge BEL ES F, med de gule elementa og et litt nyere/annet filter?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare gjøre deg oppmerksom på at det å bygge om dine Dali til Dynabel S23 kanskje ikke er så enkelt som du tror.
    Selv om elementene fysisk passer, må også dimensjonene på kassen være identiske. Ikke bare for volumet sin del pga bass avstemmingen, som mange tror, men med annen bredde/høyde på fronten og/eller annen plassering av elementene, får du andre baffel diffraksjoner og dermed en annen lyd. Havner elementene på en annen plass, vil heller ikke delefilteret fungere som tenkt.
    I tillegg vil andre dimensjoner innvendig i kassen også gi andre resonanser og stående bølger i kassen, som igjen også påvirker lyden.

Mao ska du bygge høyttalere i denne klassen, så gjør det riktig, og få den lyden det er ment du skal få.

Dette vil i praksis bety at du uansett valg må bygge ny kasse.
    Men hvilken du burde bygge er ikke jeg den rette til å svare på dessverre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Vil bare gjøre deg oppmerksom på at det å bygge om dine Dali til Dynabel S23 kanskje ikke er så enkelt som du tror.
    Selv om elementene fysisk passer, må også dimensjonene på kassen være identiske. Ikke bare for volumet sin del pga bass avstemmingen, som mange tror, men med annen bredde/høyde på fronten og/eller annen plassering av elementene, får du andre baffel diffraksjoner og dermed en annen lyd. Havner elementene på en annen plass, vil heller ikke delefilteret fungere som tenkt.
    I tillegg vil andre dimensjoner innvendig i kassen også gi andre resonanser og stående bølger i kassen, som igjen også påvirker lyden.

Mao ska du bygge høyttalere i denne klassen, så gjør det riktig, og få den lyden det er ment du skal få.

Dette vil i praksis bety at du uansett valg må bygge ny kasse.
    Men hvilken du burde bygge er ikke jeg den rette til å svare på dessverre.
    Ok, da går jeg for å bygge ifra starten av,men tror det blir BEL, har lest alle trådene her inne om BEL. Å det virker ganske enkelt å bygge kassene og filterene, har en kamerat som kan hjelpe meg med dem
    Men problemet er vel å finne 19 eller 22mm MDF....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planlegger bygging til høsten, og har lest om BEL-byggene. Spørsmålet er hvem selger BEL byggesett?

GeirB

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På nåværende tidspunkt, ingen... Silverflute elementene må du kjøpe enten brukt eller fra utlandet (f.eks www.madisound.com). HiVi bakdiskanten tror jeg de selger på AVShop, og delefilterkomponentene kan du kjøpe fra eltek.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeirB
    Planlegger bygging til høsten, og har lest om BEL-byggene. Spørsmålet er hvem selger BEL byggesett?

GeirB
    du finner det du trenger av element på Madisound.

Men har du vurdert Å bygge BEL ES F?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig dette burde ha vært en ny tråd, men siden du spør.....
    Interessen har alltid vært der men ikke prioriteringen. Det kommer nå etter hvert. Ønsket om å ha ting som passer sammen, først og fremst lyd og bildemessig men også estetisk har blitt sterkere.
    Har tenkt mye på å skaffe meg et par nye fronter og etter hvert senter og bakht. som "passer" sammen, å bygge er ett av alternativene.
    Jeg har et par Dynavoice M-65, en dynaBel Set senter og et par Gale ht bak. I tillegg har jeg en liten 150w/8" sub av ukjent opphav. Dette drives av en Yamaha RX-V861, med en Toshiba HDDvD som en av kildene.
    Å bygge er ikke noe problem, Håndtverksmessig er jeg kapabel, se hjemmesiden min; startsiden . Jeg liker ikke å "kaste vekk" for mye penger på tull og vas, derfor er bygging ett av alternativene og lang betenkningstid en forutsetning. Jeg har bygget Set-en selv, og er i gang med en Phobos, kassetegning er tilgjengelig på dynaBel sine nettsider.
    Jeg har vurdert å bygge dynaBel S-12 og bruke disse som fronter til jeg får bygget S-23, da vil S-12 ene bli bakht.
    Jeg har også lest trådene om bygging av BEL med stor interesse, men det ser litt enklere ut å kjøpe alt en trenger fra dynaBel.
    Der står jeg i dag og er som dere skjønner interessert i alt av byggetråder.

Mvh GeirB

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeirB
    Det er mulig dette burde ha vært en ny tråd, men siden du spør.....
    Interessen har alltid vært der men ikke prioriteringen. Det kommer nå etter hvert. Ønsket om å ha ting som passer sammen, først og fremst lyd og bildemessig men også estetisk har blitt sterkere.
    Har tenkt mye på å skaffe meg et par nye fronter og etter hvert senter og bakht. som "passer" sammen, å bygge er ett av alternativene.
    Jeg har et par Dynavoice M-65, en dynaBel Set senter og et par Gale ht bak. I tillegg har jeg en liten 150w/8" sub av ukjent opphav. Dette drives av en Yamaha RX-V861, med en Toshiba HDDvD som en av kildene.
    Å bygge er ikke noe problem, Håndtverksmessig er jeg kapabel, se hjemmesiden min; startsiden . Jeg liker ikke å "kaste vekk" for mye penger på tull og vas, derfor er bygging ett av alternativene og lang betenkningstid en forutsetning. Jeg har bygget Set-en selv, og er i gang med en Phobos, kassetegning er tilgjengelig på dynaBel sine nettsider.
    Jeg har vurdert å bygge dynaBel S-12 og bruke disse som fronter til jeg får bygget S-23, da vil S-12 ene bli bakht.
    Jeg har også lest trådene om bygging av BEL med stor interesse, men det ser litt enklere ut å kjøpe alt en trenger fra dynaBel.
    Der står jeg i dag og er som dere skjønner interessert i alt av byggetråder.

Mvh GeirB

Se der ja, du har vertfall noen skrutvinger om du får bruk for det
    Ser du bor på verdal, jeg er der ifra:-D
    Hadde vert artig å hørt S-23 og Bel......litt skummelt å bygge en høytaler jeg ikke har hørt.
    Men det største problemet blir vel for min del å skaffe MDF.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du fremdeles bor i distriktet tror jeg Nilsson Trelast i Trondhjem er nærmeste forhandler av MDF, kanskje Aasen & Five i Stjørdal. Ingen i Verdal, Levanger eller Steinkjer. (De bestiller, men da må en betale frakten selv)

GeirB

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet derifra for 1 år siden......

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ringte Montèr nå.....de skulle ha 339,- for 19mm*122cm*244cm.
    genialt.
    Men så lurer jeg på om hvordan det hadde vert å vendt bakdiskanten forrover?
    Er litt skeptisk på om hvordan det blir med band diskanten, om det er bare jeg i sofaen som har mulighet til å sitte i sweet spot....eller om de andre i soffaen som sitter i samme høyde får med seg go lyden?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var MDF platen bestillt, men prosjektet kan ta litt tid, for jeg fikk en sønn natt til søndag.....så det blir vel begrenset med tid.......vi får
    se...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Gratulerer!
    Takk:grin:

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThE ViRuS
    Jeg ringte Montèr nå.....de skulle ha 339,- for 19mm*122cm*244cm.
    genialt.
    Men så lurer jeg på om hvordan det hadde vert å vendt bakdiskanten forrover?
    Er litt skeptisk på om hvordan det blir med band diskanten, om det er bare jeg i sofaen som har mulighet til å sitte i sweet spot....eller om de andre i soffaen som sitter i samme høyde får med seg go lyden?
    Det er derfor bakdiskanten er der, for å hjelpe lydbilde utenfor sweetspot, du bør nok ikke snu denne til fronten, da roter du nok til lydbildet endel.
    BTW: jeg har forresten 2 bel kasser stående, om du er interrisert, så send en PM.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en STOR oppgradering