Peerless sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24

Tråd: Peerless sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Peerless sub.

Planlegger nå å bygge en sub med et Peerless 12" XXLS element og en 12" XXLS slave.

Har fått beskjen om at verken element eller slave var egnet til montering i bunnplata, så jeg monterer elementet i fronten, men hvor bør jeg montere slaven, bak eller på siden?

Med tanke på spredning av luft, så tenker jeg at det er best å ha den på bakplata... hva tror dere?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha plateforsterker i den også, så er det jo greit å skjule forsterkeren på baksiden? Hvis ikke, vil jeg anta du står ganske fritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha forsterker i siden ja.
    Det er ikke noe problem, da sideplaten blir stående mot en vegg og blir ikke synlig fra lytteposisjon.

Det andre jeg tenkte på var om jeg vil plages med at slaven "spiller" i motfase i forhold til elementet, derfor tenkte jeg at det var bedre å plassere slaven bak, slik at jeg med plassering i forhold til bakvegg, kan kompensere for fasefeil.

Noen som har peiling på dette?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordelaktig å sette aktivt og passivt element rett ovenfor hverandre, altså front/bak. Den bevegelige massen utligner da hverandre og man får en sub med mindre vibrasjoner, og som står rolig på gulvet uansett hvor mye du drar på!
    Har du simulert denne med to slaver i stedet for en? Det pleier å være en bedre løsning. Jeg brukte min XLS12 med to slaver før.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det er fordelaktig å sette aktivt og passivt element rett ovenfor hverandre, altså front/bak. Den bevegelige massen utligner da hverandre og man får en sub med mindre vibrasjoner, og som står rolig på gulvet uansett hvor mye du drar på!
    Stemmer dette? Jeg trodde at når det aktive elementet beveger seg inn i kassen(bakover), så vil det passive bevege seg ut av kassen(også bakover). Dermed vil det passive elementet forsterke bevegelsen til det aktive. Sunfire er vel bygd på denne måten, og de står i alle fall ikke i ro. Hvis man derimot bruker to slaver kan disse plasseres på motstående sider for å utligne bevegelsen.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du simulert denne med to slaver i stedet for en? Det pleier å være en bedre løsning. Jeg brukte min XLS12 med to slaver før.
    Jeg har kun en "slave".

Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Sunfire er vel bygd på denne måten, og de står i alle fall ikke i ro. Hvis man derimot bruker to slaver kan disse plasseres på motstående sider for å utligne bevegelsen.
    Sub'en vil bli såpass massiv og tung, at vibrasjoner ikke er det jeg frykter mest.

Det jeg vil ha svar på er om det er dumt å plassere slaven bak, og hvorfor?

.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Stemmer dette? Jeg trodde at når det aktive elementet beveger seg inn i kassen(bakover), så vil det passive bevege seg ut av kassen(også bakover). Dermed vil det passive elementet forsterke bevegelsen til det aktive. Sunfire er vel bygd på denne måten, og de står i alle fall ikke i ro. Hvis man derimot bruker to slaver kan disse plasseres på motstående sider for å utligne bevegelsen.

Frode
    Pluss at den bevegelige massen i en slave ofte er atskillig høyrere enn i ett vanlig element. (kommer an på tuning)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rambo

Det jeg vil ha svar på er om det er dumt å plassere slaven bak, og hvorfor?

.
    Om du skal ha subben klint opp i bakveggen er det ikke noe lurt å ha slaven bak.

Har du mulighet til litt avstand bør det gå greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville montert slaven nedover. Trodde ikke dette var problem med elementene du skal bruke. BGuarden har en slik med samme elementer (er ganske sikker på det hvertfall) og har slaven montert nedover.

Suben til BGuarden var forøvrig meget bra! Lykke til :-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk på slaven som en bassrefleksport, de har samme funksjon.
    Om du satte både det aktive og det passive elementet på samme plan, ville de jo ikke kansellere hverandre, mao de jobber ikke i motsatt fase.

Med bare en slave og lav tuning gir det høy masse, med stort konutslag, da står ikke suben i ro nei.

2 slaver gir flere fordeler, og jeg anbefaler igjen at du simulerer med to slaver, det er slett ikke umulig du finner forbedringene så store, at du allikevel innvesterer i en slave til

Men nei, det er ikke dumt å sette slaven bak! (Men en slave på hver side er enda mindre dumt, men det har jeg kanskje nevnt før?)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Om du skal ha subben klint opp i bakveggen er det ikke noe lurt å ha slaven bak.

Har du mulighet til litt avstand bør det gå greit.

Suben vil få nok av luft bak seg, det er varre med plass til siden.(ca. 20cm)

Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Jeg ville montert slaven nedover. Trodde ikke dette var problem med elementene du skal bruke. BGuarden har en slik med samme elementer (er ganske sikker på det hvertfall) og har slaven montert nedover.
    Jeg tenkte også å montere slaven ned, men det var en på Eltek som mente at membranene er så tunge at de ikke bør vende ned.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rambo
    Jeg tenkte også å montere slaven ned, men det var en på Eltek som mente at membranene er så tunge at de ikke bør vende ned.
    Litt interessant å tenke på at Patos bruker akkurat de samme elementene i samme konfigurasjon som meg, dvs. nedover. med sånn ca. samme kassemål.

Spiller best med ett solid fundament under. dvs. ei steinhelle el.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk på slaven som en bassrefleksport, de har samme funksjon.
    Om du satte både det aktive og det passive elementet på samme plan, ville de jo ikke kansellere hverandre, mao de jobber ikke i motsatt fase.
    Det ser ut som om vi begge har rett:

In a passive radiator system, both the cone of the active woofer and PR could move in phase with each other, or any combination of opposite motions, up to 180 degrees out of phase. Keeping both cones exactly in phase would be ideal in order to reinforce the output of the woofer, but as physics would have it, this sort of resonant system is not exactly possible.

Ellers er jeg enig i at 2 slaver absolutt er noe å vurdere. Jeg hadde uten tvil valgt det.

Frode

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror slaven sitter "fremover" på Patos , elementet nedover (trur eg ops: )
    Som vanlig bare 50% sikker....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Tror slaven sitter "fremover" på Patos , elementet nedover (trur eg ops: )
    Som vanlig bare 50% sikker....
    her er svaret: Patos Lyric sub 12
    Siste tilskudd til Lyric serien! En kompakt subwoofer med stor ytelse bestående av en 12” langslags basselement (X-lin
    26mm, X-max 36mm) samt en 12” nedoverrettet slavebass og en 250W forsterker.
    Har samme kvaliteter som Lyric Sub 10 men kan spille en god del høyer og med ett bedre drag i bunnen.
    Frekvensområde: 20-40/160 variabel
    Mål: (BxHxD) 35,5x52,5x41
    Veiledende pris 11500,- stk
    (specs fra Patos - med fokus på lyd:)

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, 50% riktig :shock: Mener å ha lest at Peerless anbefaler "stående" montering av slaver pga. vekten...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for all del ALDRI monter slaven nedover. vekta på slave membranen er så stor at elementet vil klaske rett i gulvet etter en stund. monter det bak om du kan ha litt klaring til bakvegg, eller på siden. forsterkeren kan også monteres under om du setter subben på bein.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i overdreven forstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp laget ferdig en liten kubesub med Peerless XXLS-10 og 1 10" slave, der har jeg montert de på motsatt side av hverandre, altså 1 på "fremsiden" og en på "baksiden". Det fungerer fint.
    Forsterkeren er montert på ene siden, men ved frekvenser under ca. 30 Hz er det noe som dirrer noe helt sinnsykt.
    Lurer på om det er krestkortet på forsterkeren, men er ikke helt sikker.
    Noen som har erfaring med dette? Forsterkeren er Hypex DS 2.0.
    Kassen er 20 liter netto.

Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du laget ferdig kassen din Rambo? Hvis du var litt inn på å bruke 2 stk slaver, har jeg en så å si ubrukt slave du kan få kjøpt :razz:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •