En haug med høyttalerelementer, ingen planer!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En haug med høyttalerelementer, ingen planer!?

Jeg har etter mange år som hobbybygger, liggende mange elementer. Dette er elementer som har blitt til overs, eller som jeg har kjøpt billig.
    Nå sitter jeg og lurer på hvilke jeg skal selge, og hvilke jeg eventuelt skal bruke til noe.
    Av elementer har jeg følgende:
    1 par Vifa pl18
    1 par Scan Speak 9300
    1 par Scan Speak 8530
    2 par Scan Speak 8545
    1 par Seas P11RCY/p
    1 par Seas 27TBC/g
    Har også et par Seas 10" dobbeltspole-elementer uten at jeg husker typebetegnelsen, samt en haug med delefilterkomponenter.
    Noen som har gode forslag til konstruksjoner jeg kan prøve?
    Jeg har lurt litt på om jeg skal bruke 8545 i en mtm konstruksjon, sammen med Aurum Cantus G1 eller G2. Info om disse diskantene kan finnes her:
    http://www.aurumcantus.com/english/
    Jeg har også vurdert å anskaffe meg et ekstra par 8530 og heller bruke disse sammen med overnevnte diskantelement.
    Ellers så er jo pl18 brukt i Hifi Forums HFLS-konstruksjon:
    http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html

Jeg mottar alle forslag og anbefalinger med stor takknemlighet.

Mvh.

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygg en rumperister og selg den til meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil fraråde deg å bruke G2 sammen med 8545. Kjenner begge elementene meget godt, og 8545 er rett og slett ikke god nok i toppen for å møte en G2. Ved å Benytte en G2 bør delingen min. ligge rundt 2500-3000. I dette området er 8545 rimelig dårlig i mine øyne.

En løsning med G1 kan kanskje gå, da du kan tillate deg en vesentlig lavere deling. Du vil fortsatt ha problemet med at 8545 ikke er på langt nær så oppløst som G1.

8545 er derimot et morsomt bass element til størrelsen, så hva med å heller få ut potensialet dems og benytte dem som basser, med en mer engnet mellomtone, delt opp til et båndelement.

Må bare advare deg, gode båndelementer er sterkt vanedannende. :wink:

Lykkke til i jakten på prosjekt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tony Gee deler vel 8545 ved 3,5khz på Andromeda og jeg har ikke sett at noen har klaget over kvaliteten på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Tony Gee deler vel 8545 ved 3,5khz på Andromeda og jeg har ikke sett at noen har klaget over kvaliteten på den.
    Vel, alt kommer selvsagt ann på øret som hører. Men i mine ører er ikke 8545 god nok i mellomtonen. Er som sagt et morsomt basselement i forhold til størrelse, men i mellomtonen har elementet endel problemer. Dette skyldes bl.a resonnanser rundt 3000hz som til en viss grad også forplanter seg opp og ned i frekvens. 6,5"-7" er generelt sett vriene å få til å fungere optimalt sammen med ekte båndiskanter. Dette har som oftest med redusert oppløsning i toppen av 6,5"-7" arbeidsområde, i forhold til båndiskanten som ofte er meget gjennomsiktig. Den reduserte oppløsningen henger ofte sammen med den relativt høye bevegelige massen. Cluet her er å finne et element med relativt lav bevegelig masse, du vil miste endel i bassen om du kjører 2 veis, men du vinner mye i mellomtonen.

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

8530 og g1/g2?

Jeg er svært spent på å få prøve disse båndelementene. Hvilke konstruksjoner har du brukt disse i, Glenn?
    Jeg vurderer litt å bare få solgt unna alt, og kjøpe meg noe som virkelig duger. Noen som kan komme med anbefalinger. Konstruksjonen kan umulig bli altfor stor da VAF er en kritisk faktor. Trenger derfor elementer som ikke behøver store volum for å spille bra.
    Hvordan vil en mtm med 8530 og g2 fungere, noen formeninger her?
    Noen som forresten vil kjøpe elementer til halv pris?

mvh.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noen Eton elementer? Hvis jeg ikke tar helt feil har Glenn god erfaring med dem og de nevnte bånddiskantene. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: En haug med høyttalerelementer, ingen planer!?

Sitat Opprinnelig postet av Ziggy
    Har også et par Seas 10" dobbeltspole-elementer uten at jeg husker typebetegnelsen
    Det er vel ikke disse:
    Seas CA25RE4X/DC (H372)?

I så fall er dette et element som ble benyttet i CC-sub, en konstruksjon publisert i det nå nedlagte danske bladet Hifi&eletronik. Kort fortalt var dette en passiv 4de ordens båndpass-sub som gikk ned til rundt 30Hz og med en naturlig avrulling fra 70 Hz og oppover. Har selv et byggesett for denne subben.

De egner seg uansett godt til sub-bruk hvis du ikke skal ha voldsomt med trykk. Kan også brukes som bass i treveissystemer (man kobler bare sammen de to 8Ohms-spolene i parallell og får 4Ohm). De krever nok litt volum i basskassa. I lukket kasse på omtrent 45 liter går de bare til 56Hx (-3db), så jeg ville vel forsøkt en bassreflekskasse på rundt 80 liter med portavsteming på 32Hz. Det gir -3dB ved 36Hz og -6dB ved 30Hz.
    Ikke så galt til musikk i stereo, faktisk. Men det er nok ikke ideelt å basere hjemmekinosubben på (selv om jeg vurderer det i første fase... :shock

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: 8530 og g1/g2?

Jeg er svært spent på å få prøve disse båndelementene. Hvilke konstruksjoner har du brukt disse i, Glenn?
    Jeg vurderer litt å bare få solgt unna alt, og kjøpe meg noe som virkelig duger. Noen som kan komme med anbefalinger. Konstruksjonen kan umulig bli altfor stor da VAF er en kritisk faktor. Trenger derfor elementer som ikke behøver store volum for å spille bra.
    Hvordan vil en mtm med 8530 og g2 fungere, noen formeninger her?
    Noen som forresten vil kjøpe elementer til halv pris?

mvh.
    Jeg vil nødig reklamere på noen som helst måte. Så jeg forholder meg til mine subjektive som opplevelser som privatperson. Jeg vil derfor ikke nevne hvilke typer konstruksjoner jeg har benyttet og testet G bånd i. Dem som har hørt dem, og kommet med tilbakemelding, har entydig hevdet at det er de beste diskantene dem har hørt.

Jeg har fått testet båndelementene i flere ulike konstruksjoner, og dem er i mine ører helt fantastiske. I mine ører er båndiskanter klart overlegne en hvilken som helst dome, men kan være vanskelige å få til, da det stilles ekstremt store krav til elementene som skal møte båndet.
    I mine ører funker det best om man klarer å holde den bevegelige massen til mellomtonen så lav som mulig. Det er og utrolig viktig at man unngår elementer som komprimerer lydbildet opp mot delefrekvensen, da dette gjør overgangen meget vanskelig.

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hva med noen Eton elementer? Hvis jeg ikke tar helt feil har Glenn god erfaring med dem og de nevnte bånddiskantene. :wink:
    Joda, kjenner meget godt til Eton, men som sagt i mitt svar til Ziggy, vil jeg prøve å unngå direkte å reklamere for egne produkter, med mindre jeg får konkrete spørsmål fra deltakere.

Jeg er her i egenskap av privatperson ikke næringsdrivende.

Siden du spør, så kan jeg si at visse Eton elementer fungere utmerket med G bånd.

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt g2 og det er helt klart en av de beste diskantene jeg har hørt.

Har visst forøvrig glemt å si velkommen til avforum, Glenn.
    Alltid kjekt å få nye kunnskapsrike medlemmer.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PHL Audio har jo en del elementer som kanskje kunne fungere bra med en bånddiskant. Med disse får man jo også utnyttet den høye følsomheten til diskantene.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var for litt siden i kontakt med nettopp musical transparency angående en ny konstruksjon som de skulle lansere i mars. Denne konstruksjonen skulle være bygd rundt g2. Hva skjer rundt denne?

Er det forresten noen som har hørt hififorums hfls-høyttaler? Denne skal være bygd rundt Vifa PL18. Kan jo være greit å bruke til et sekundæranlegg kanskje?

mvh.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    PHL Audio har jo en del elementer som kanskje kunne fungere bra med en bånddiskant. Med disse får man jo også utnyttet den høye følsomheten til diskantene.

Frode
    PHL er meget spennende elementer, desverre så er dem ikke så veldig interesserte i å selge til Norge.

Det finnes derimot endel andre elementer som er meget spennede å benytte sammen med et G bånd, og som har høy følsomhet. Desverre så blir det fort dyrt, men det finnes unntak.

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var for litt siden i kontakt med nettopp musical transparency angående en ny konstruksjon som de skulle lansere i mars. Denne konstruksjonen skulle være bygd rundt g2. Hva skjer rundt denne?

mvh.
    Å ja det er deg ja.

Joda, høyttaleren er under utvikling fortsatt, ble litt leveranse forsinkelser så vi ligger litt etter. Denne vil basere seg på G2Si forresten, ikke G2.

Du må bare sende meg en mail, om du vil vite mer.

mvh

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat fått inn en del G3Si, og skal teste dem sammen med diverse basser. Kommer tilbake med erfaringer om litt.

Den bevegelige massen til basselementet er i realiteten helt uinteressant da det er i bassområdet dette er en vesentlig faktor. Problemet med store mellomtoner er kort og godt diameteren som øker antallet oppbrytninger i det anvendte området. Et stivt membran vil derfor fungere bedre enn et som bryter opp, men stivheten må stå i forhold til vekten igjen. Dersom vekten er høy betyr det som regel mer materiale til å stive av membranet, men det kan ofte være en lang talespole som veier en del. Dette kan i enkelte tilfeller gjøre systemet ustabilt, men denne massen vil oppføre seg helt annerledes enn om den finnes ute på membranet. Se derfor ikke så mye på den bevegelige massen, men mer på frekvenskurven om du har tilgang på pålitelige målinger.

Både Eton og PHL ligger på steinaldernivå når det gjelder slaglengde. Ellers er begge merkene gode. 8530 med 110mm magnet i 8-ohms utgave ville jeg nok vurdert som makker til en bånddiskant. Med 2 i paralell får man utnyttet følsomheten. Uten ekstra bass ville jeg derimot valgt 90mm-utgaven. Ellers ville jeg sett nærmere på Usher sin 8945A. Denne er helt rå i mellomtonen selvom den bruker samme membran som ScSp 8545. 8545 er forøvrig glimrende et langt stykke opp i mellomtonen, men jeg ville ikke kombinert dem med G2 eller G2Si.

Rettigheter og navn til HiFi og Elektronikk ligger nå under High Fidelity for de som måtte lure.

Velkomen til forumet Glenn!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesing det der snickers-is. Kult at det er kunnskapsrike folk her på dette forumet.

Jeg ser at http://www.northcreekmusic.com/ har et kit basert på 8545 i d'appolito konstruksjon sammen med g1. Dette hadde jo vært usannsynlig kult å prøve. Er nok ikke aktuelt med de prisene som er på g1.
    Hva hvis jeg baserer meg på mtm med 8545? Hvilke diskantelementer bør jeg kikke etter? Er det noe lignende 8545 som er i Grand Slam?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel tro at G3Si vil gi mye gøy for pengene. Utifra prisene jeg fikk fra Aurum Cantus ville jeg anta at MT kommer til å prise denne rundt 2000,-/stk. Det er jo også grunn til å anta at NorthCreek får dem inn til en noe lavere pris hvis de velger å ta dem inn.

Ellers har jeg tro på å bruke den mindre scan-speaken eller seasen som mellomtone. I såfall bør du ha tilgang på måleutstyr.

Ikke heng deg for mye opp i MTM og ikke heng deg for mye opp i hva Glenn sier om toppen i 8545. Det er tross alt et produkt som konkurrerer med produkter han selger, og en dårlig erfaring for ham gjør det vanskelig å være nøytral.

Har du vurdert et større basselement i stedet for de små? Hva med en 8 eller 10-tommer av litt kvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert å bruke seasen eller 8530 som mellomtone, men ser på dette som å ta meg vann over hodet. Jeg verken måleutstyr selv, eller tilgang til dette. Jeg vil holde det enklest mulig.
    Tenker i første omgang å lage en toveis med ett eller to bass/mellomtone-element for så å ha mulighet til å bygge ut dette med en eller to bassmoduler. Jeg har så vidt sett på xls bassene til perless til dette.
    Utfordringen er at det hele må være konevennlig da fruen i huset har sterke meninger angående høyttalerkleskap.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vil vel tro at G3Si vil gi mye gøy for pengene. Utifra prisene jeg fikk fra Aurum Cantus ville jeg anta at MT kommer til å prise denne rundt 2000,-/stk. Det er jo også grunn til å anta at NorthCreek får dem inn til en noe lavere pris hvis de velger å ta dem inn.

Ellers har jeg tro på å bruke den mindre scan-speaken eller seasen som mellomtone. I såfall bør du ha tilgang på måleutstyr.

Ikke heng deg for mye opp i MTM og ikke heng deg for mye opp i hva Glenn sier om toppen i 8545. Det er tross alt et produkt som konkurrerer med produkter han selger, og en dårlig erfaring for ham gjør det vanskelig å være nøytral.

Har du vurdert et større basselement i stedet for de små? Hva med en 8 eller 10-tommer av litt kvalitet?
    Foreløpig er G3Si et OEM element, som egentlig ikke er tilgjengelig for sluttbruker enda (hvor fikk du tak i dine elementer forresten?).

Ellers hadde ikke mine kommentarer om toppen på 8545 noe med at jeg selger konkurrerende produkter. Har benyttet elementet lenge selv, samt hørt dem i mange konstruksjoner, så dette var basert på erfaring. Jeg sa jo også at som bass, eller midbass, syntes jeg elementet er ganske så morsomt. At ikke jeg liker det, trenger jo selvsagt ikke bety at andre behøver å mislike det. Mener bare det finnes et uttall bedre alternativer i mellomtonen, både fra oss og fra Eltek.

Ellers vil jeg takke for velkomsten!

mvh

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •