Vil du lære Speaker Workshop? ! Ny adresse til guiden !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil du lære Speaker Workshop? ! Ny adresse til guiden !

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Edit:
    Guiden anses nå som nær ferdig, og offentliggjøres herved!
    Denne tråden kan gjerne fortsatt brukes til spørsmål/svar/kommentarer.

Guiden finner du her:

Norcad

Mvh
    Norcad
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Edit:
    Denne tråden ble opprettet for å rekruttere testpersonell til min Speaker Workshop guide.
    F.o.m. 7/6-2008 vil tråden benyttes til relevante spørsmål og svar rundt SW.
    Prøvekaniner er freddie og kjetilae, eMTea og Xell kommer med etterhvert.
    roffe er "ansatt" til å kvalitetsikre det hele.

Spørsmål og ønsker rundt guiden tar overnevnte via e-post til meg.
    Evnt endringer og oppdateringer gir jeg beskjed om etterhvert i denne tråden.

Alle spørsmål, svar, kommentarer og erfaringer dere synes kan være til hjelp for andre DIYere legger dere selvfølgelig ut i denne tråden.

Opprinnelig tekst:

Jeg har det siste året brukt Speaker Workshop en del, og tenkte kanskje jeg kunne bidra til at flere kunne komme igang med DIY høyttalere, og egne målinger.

Speaker Workshop er gratis, og et utrolig bra verkøy for måling og kontruksjon av høyttalere, ihvertfall sett ifht prisen :-D

SW er kjent for å være vrient å kalibrere og vanskelig å komme i gang med, men det håper jeg å motbevise!
    Jeg har laget en brukerguide for kalibrering og bruk av SW, som jeg håpet en ivrig, interessert sjel kunne være med å teste ut.
    Busengdal her på forumet har vært med en stund, men nå er han dessverre opptatt med andre ting en tid.

Den som skulle ønske å være "prøvekanin", må være klar over følgende:
    - Det tar mye tid
    - Man må forvente å bruke 2-3000.- kr i hardware
    - Du er nybegynner, og bør derfor begynne med en enkel (kjedelig) toveis konstruksjon.

Speaker Workshop er et komplett verktøy som kan:
    - Måle frekvens og akustisk fase
    - Måle impedans og elektrisk fase
    - Beregne S/T data
    - Beregne og simulere lukkede og bassrefleks kabinetter
    - Beregne delefilter
    - Og en del til......

Så selv om sommeren er over oss;
    Noen interesserte?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde såklart vore veldig interessant det, men er ikkje sikker på om tida strekk til akkurat no, skal til å flytte om eit par veker, samt at sykkelsesongen er godt igang. Hadde denne tråden komt på hausten hadde eg ikkje nølt med å bli "testkanin" Men skal absolutt vurdere dette, har lyst til å lære dette før eller seinare uansett Og dette er eit veldig flott tiltak frå di side også må nevnast!

Berre slik for nysgjerrigheits skuld, kor mykje tid måtte ein ha sett av til noko slikt? Ikkje nøyaktig tidsforbruk altså, men eit røfft overslag.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg kan ta på meg et slik ansnsvar, men syntes det er et veldig bra tiltak! Håper du/dere får til dette og ser frem til å lese en slik brukerveiledning.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg skulle prøve nye deler av guiden kunne jeg bruke opptil 2+ timer
    tiden går himla fort !!

men ikke vær redd for at SW er vanskeligt og kjedeligt det er faktisk ganske lett når du kommer inn i det..
    jeg brukte en gammel pc (min første pc faktisk!) til og kalibrere lydkortet..
    en pc dedikert til SW er "anbefalt" slik at du slipper og stille om lydkort og pc hver gang du bruker/ikke bruker SW.

tandstad: har du lyst og prøve kan du låne utstyret mitt (lydkort, kabler, mic, motstandere.)

mvh
    busengdal

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo en helt unik sjanse, så fremt en hadde hatt tid. Det er flott at du/dere tar dere tid til å sette i gang noe slikt! Nei, får nok vente på brukerveiledningen og forsøke å lære meg det på det viset.
    Mazel tov

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er svært intresert i dette. Har fult med på tråden din og har lekt meg litt med SW. Skal i gang med å bygge høytalere "rund baut" til hjemmekino i sommer, så fort jeg blir ferdig med en sub som har tatt allt for lang tid.

Jeg har sittet litt på gjerdet i forhold til hvor mye jeg skal legge i utviklingsutstyr (les måleutstyr), men får mer og mer lyst til å gjøre dette "skikelig" og har hatt planer om å kjøpe inn det jeg mangler for å lage en skikkelig målejigg (ala Wallinjig). Frontene tar jeg ferdigbygg (greit å ta utgangspunkt i noe man vet virker), men bakhøytalere (to-veis) og center (MtM) regner jeg med å måtte måle en del for å komme fram til gode filtere.

Regner med å begynne bygging av kasser til bakhøytalerene etter st.Hans og melder meg herved som prøvekanin.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å forklare litt bedre hva denne "oppgaven" går ut på:
    Jeg lager en guide for bruk av Speaker Workshop, og det meste av den er allerede ferdig.
    Det jeg ønsker meg er en (eller flere) personer som kan benytte guiden, og følge den slavisk punkt for punkt, for å avsløre feil og komme med forslag til hvordan saker og ting skal bli enklest mulig å forstå.

Det burde jo bli en guide som helt ferskinger burde kunne sette igang med. En slags "SW for dummies".
    Så om du/dere ikke er så veldig smarte er det bare fint!

Tanken er at guiden skal være ferdig og testet innen høsten, slik at den kan "publiseres" når DIY sesongen virkelig TAR AV utover høsten og vinteren!

Det er altså ikke så store ansvaret, ei heller noe voldsomt tidspress.

Guiden starter med krav/forslag til hardware; M-Audio Mobile Pre USB lydkort, Behringer ECM8000 mikrofon, kabler/kontakter/plugger (fra f.eks Clas Ohlson/Biltema). Og noen test/kalibrering motstander (fra f,eks Eltek)

Deretter bygger man en VELDIG enkel koblingsboks (loddebolt er nødvendig).

Når det er gjort, er man klar for å kalibrere, noe som selvfølgelig bare betyr å følge instrukser i guiden. :-D

EDIT: Guiden ligger på nettet, og all komunikasjon foregår via e-post. Kontakt meg og du får link til guiden, og når evnt spørsmål og tips til endringer dukker opp, sender du en e-post og jeg redigerer guiden etterhvert. Enkelt og greit!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinnsykt bra tiltak Norcad!
    Dette skulle jeg gjerne vært med på, men kan nok ikke starte før ferie eller skattepengene kommer, for å få råd til byggesett og hardware.
    Om det er mulig å starte da, så vil jeg veldig gjerne være prøvekanin. Dette virker veldig spennende!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Busengdal: Takk for tilbudet, men har faktisk akkurat bestilt meg M-audio firewire solo og Behringer ecm8000 sjølv

Såleis har eg vel faktisk mesteparten av det eg treng, og eg har jo også nokre peerless-element liggande, så økonomisk burde det ikkje vere noko problem å vere med. Einaste problemet er tidsmessig, det er ikkje akkurat høgsesong for min del for å sitje inne og teste no :P

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var meget interessant, norcad, da jeg nok hadde investert i måleutstyr snart uansett...
    Selges M-Audio av norske butikker forresten, eller må det handles over ebay/amazon osv?

Edit: Tandstad: hvor handlet du dette utstyret?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eMTea: Litt av tanken med å legge ut denne tråden nå, var nettopp fordi mange venter feriepenger, og dermed har råd til å investere i litt utstyr. Bare si ifra når du er klar du!

Tandstad: Da forventer jeg at du setter igang til høsten, når guiden blir tilgjengelig! :-D

freddie: M-Audio og Behringer får du kjøpt "overalt" i Norge. Din lokale musikkhandel skaffer det nok om du spør. Om du ønsker å handle på nett, kan du f.eks se her: Instrumentbutikken.no : Velkommen til vår nettbutikk!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB!: For de som ønsker å være med, anbefaler jeg at dere tar kontakt meg og får tilgang til guiden FØR dere handler inn lydkort, mikrofon, kabler osv.
    Dette fordi guiden er skrevet med referanser til spesifikk hardware, og fordi du i guiden får en noen tips om nødvendig hardware.

Selvfølgelig kan man følge guiden selv om man benytter annet måleutstyr, men jeg har f.eks ikke kjennskap til alle mulige lydkort, og kan dermed ikke bistå stort om det oppstår problemer med oppkobling og/eller kalibrering.

Guiden er skrevet slik at det skal bli enklest og billigst mulig og komme igang, men med nøyaktige måleresultater.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres flott ut norcad, da blir jeg med på dette!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er gjerne med på dette!

Active kjetilae sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du ser etter newbies er nok jeg rett for jobben! hehe, detta høres veldig interessant ut! jeg har gått med en diy spire i magen, og å kunne disigne egne saker høres veldig spennende ut! skriv meg opp på lista hvis det er plass! men jeg å må vente på ferie-/skattepenger!:-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er freddie og kjetilae "offisiellt påmeldt" som prøvekaniner. Jeg antar at Xell også gir lyd fra seg snart, og eMTea blir vel med etterhvert.......

Dere andre må nok beklageligvis vente HELT til høsten, da guiden vil bli publisert her på AVForum.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg! Du løfter virkelig DIY avdelingen med ditt arbeid Norcad.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sannsynligvis en av verdens tregeste selvbyggere, så av hensyn til deg og brukerveiledningen tror jeg du må finne en annen enn meg som hovedsamarbeidspartner.

Men jeg er veldig interessert i veiledningen, og kunne godt tenke meg å lese gjennom den. Jeg har jo fingret litt med Speaker Workshop tidligere, og kan muligens bidra med noen relevante spørsmål, i det minste.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Kunne gjerne tenkt meg å blitt med. Men jeg har ikke råd akkurat nå. Når starter dere?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som norcad skriver over her har han alt laget et utkast til en guide. Denne skal vi andre prøve å følge, og se om vi får noen gode/fornuftige resultater ut av. Vi gir så tilbakemeldinger og spørsmål i løpet av sommeren, som han eventuelt kan korrigere guiden etter før den blir offentlig lagt ut på forumet.

Håper selv å komme i gang med litt testing i løpet av neste uke, ettersom målemikrofon etc nå skal være på vei i posten.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •