Vil du lære Speaker Workshop? ! Ny adresse til guiden ! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nye ting på gang i guiden? Det er spennende, norcad.

Tror du forresten du kan sende meg linken til guiden på PM? Er nok en stund siden jeg var innom, men delen om frekvensmålinger er jeg meget interessert i, spesielt siden denne delen også er nyttig utenom ren høyttalerbygging.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PM sendt roffe!

Vil forklare/presisere (enda en gang ) mine intensjoner med denne guiden.

Det er en guide i oppkobling, kalibrering og bruk av Speaker Workshop
    Det er IKKE en guide i høyttalerbygging!
    Guiden starter med spesifikke forslag til hardware og hvor det kan kjøpes.
    I oppkobling og kalibrering har jeg forsøkt å gjøre det så "idiotsikkert" som mulig. Hvor det meste er forklart trinn for trinn med bilder og "klikk der, skriv dette" forklaringer. Dette fordi det er her de fleste gir opp.
    Når man kommer videre i guiden vil den etterhvert fordre at man har lært og husker litt av hva man har gjort tidligere, med færre bilder osv.

Ved frekvensmåling må man være klar over at det finnes utallige muligheter til "brukerfeil" som går på måleteknikk, mikrofonkalibrering, akustikk osv. Altså noe ikke SW kan styre. Denne programvaren som alle andre behandler bare dataene du putter inn.

Jeg har skrevet litt om dette i guiden, men det er en grunn til at det er skrevet hele bøker om emnet, noe jeg ikke har noen ønsker om eller kunnskaper til å gjøre.

Mye av det samme gjelder delefiltere, hvor guiden igjen vil hjelpe deg med hvorfan du benytter SW, men ikke hvordan du konstruerer/simulerer "det perfekte" delefilteret, og selvfølgelig, med feil data inn, vil også simuleringen bli feil.

Intensjonen er å gi flere muligheten til å sette igang med DIY, og som "lønn" vil jeg se flere tråder med bilder og målinger her på forumet :-D

Godt Nytt ÅR folkens!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilter del 2 på plass i guiden. Omhandler det helt grunnleggende i praktisk bruk av delefiltersimuleringen i SW.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine greier, norcad - skal se om jeg får testet litt igjen i løpet av uka, og eventuelt gi deg noen tilbakemeldinger. Ser bra ut så langt som jeg har skummet gjennom nå iallefall

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Fine greier, norcad - skal se om jeg får testet litt igjen i løpet av uka, og eventuelt gi deg noen tilbakemeldinger. Ser bra ut så langt som jeg har skummet gjennom nå iallefall
    Veldig fint om du kan ta en gjennomkjøring, teste og gi tilbakemelding på feil og uklarheter. Delene om frekvensmåling og delefilter er stort sett skrevet etter hukommelsen og ikke testet i praksis samtidig, så her er det visse muligheter for at ting er glemt eller utelatt :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibreringsdelen har blitt oppdatert med info for de som benytter de nyeste driverne til M-Audio Mobile Pre USB.

Forskjellen mellom driverne er i hovedsak navnet på volumkontrollene og kalibrering av Latency.

For de som bruker de gamle driverne, ser jeg ingen grunn til å oppdatere de, så det er nevnt. Volum er enklere å stille nøyaktig med de nye driverne, mens Latency ikke virker like stabil som med de gamle.

De nye driverne er riktignok et must for de som benytter Vista.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    ... mens Latency ikke virker like stabil som med de gamle.

De nye driverne er riktignok et must for de som benytter Vista.
    Jeg har hele tiden slitt med varierende Latency hos meg (Vista).
    Har ikke hatt tid til å se på det nye i guiden tidligere, men har fri i dag - så nå rigges det til igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... etter å ha gjort noen impedans-målinger manuelt, tror jeg det er på tide å investere litt i SW/HW. Har lastet ned Speaker Workshop, men kunne svært gjerne trengt en guide for å komme litt raskere igang. Er det mulig å få tilgang til guiden Norcad har skrevet?

Regner med det fremdeles er M-Audio MobilePre USB, og Behringer ECM8000 som gjelder? Er det noen butikker i Oslo-området som har dette på lager?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Impulse
    Hmmm.... etter å ha gjort noen impedans-målinger manuelt, tror jeg det er på tide å investere litt i SW/HW. Har lastet ned Speaker Workshop, men kunne svært gjerne trengt en guide for å komme litt raskere igang. Er det mulig å få tilgang til guiden Norcad har skrevet?

Regner med det fremdeles er M-Audio MobilePre USB, og Behringer ECM8000 som gjelder? Er det noen butikker i Oslo-området som har dette på lager?
    PM sendt!

Håper dere som har benyttet guiden kan komme med kommentarer, rettelser, ønsker eller forhåpentligvis en bekreftelse på at den sålangt er perferkt!

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare lurte på en ting. holder jo på å bygge noen nye ht nå. bruker jo noen elementer fra gammel bygg så i det nye så er det jo flere like elementer. vil det ha noe å si når jeg skal måle noen innspilte elementer mot noen nye uinnspilte? er noen bilder på diy siden av hva jeg holder på med.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at Fs kryper noe nedover etter innspilling, og mellomtonene mine fikk en liten bedring på forvrengningsmåling.
    Ingen av delene har noen praktisk betydning for simulering av kasse eller delefilter.
    På den annen side er det fort gjort å spille de inn og det kan avsløre feil/forskjeller på elementene, som kan skape mye frustrasjon senere.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    PM sendt roffe!

Vil forklare/presisere (enda en gang ) mine intensjoner med denne guiden.

Det er en guide i oppkobling, kalibrering og bruk av Speaker Workshop
    Det er IKKE en guide i høyttalerbygging!
    Guiden starter med spesifikke forslag til hardware og hvor det kan kjøpes.
    I oppkobling og kalibrering har jeg forsøkt å gjøre det så "idiotsikkert" som mulig. Hvor det meste er forklart trinn for trinn med bilder og "klikk der, skriv dette" forklaringer. Dette fordi det er her de fleste gir opp.
    Når man kommer videre i guiden vil den etterhvert fordre at man har lært og husker litt av hva man har gjort tidligere, med færre bilder osv.

Ved frekvensmåling må man være klar over at det finnes utallige muligheter til "brukerfeil" som går på måleteknikk, mikrofonkalibrering, akustikk osv. Altså noe ikke SW kan styre. Denne programvaren som alle andre behandler bare dataene du putter inn.

Jeg har skrevet litt om dette i guiden, men det er en grunn til at det er skrevet hele bøker om emnet, noe jeg ikke har noen ønsker om eller kunnskaper til å gjøre.

Mye av det samme gjelder delefiltere, hvor guiden igjen vil hjelpe deg med hvorfan du benytter SW, men ikke hvordan du konstruerer/simulerer "det perfekte" delefilteret, og selvfølgelig, med feil data inn, vil også simuleringen bli feil.

Intensjonen er å gi flere muligheten til å sette igang med DIY, og som "lønn" vil jeg se flere tråder med bilder og målinger her på forumet :-D

Godt Nytt ÅR folkens!

Dette er flott!!!

Jeg kunne helt klart tenke meg å se mye mer på SW mtp på mitt siste prosjekt.. Men hvor finner jeg denne guiden?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til guiden er nå lagt til i post 1. :-D

Norcad's guide i bruk av Speaker Workshop er herved til fri benyttelse for alle som godtar brukervilkårene:

Vilkår for bruk av Norcad's Speaker Workshop guide

1. Benytt linken "Kontakt Norcad" du finner på sidene! Du finner sikkert på noe du kan skrive!
    2. Prosjekter hvor denne guiden har blitt benyttet, skal offentliggjøres under DIY på AVForum.
    3. Prosjekter hvor denne guiden har blitt benyttet, og som benyttes til inntekts ervervelse, skal tilgodekjenne forfatteren av guiden (altså meg - Norcad), med 1% av salgssummen.

(Vilkårene kan bli endret uten varsel)

Lykke til folkens!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guiden er flyttet til ny web adresse!
    Benytt linken i 1. post.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er nevnt i tråden eller på siden din, men pleier du alltid å måte t/s-parametere selv om man kan lese dem av datablad?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei!
    Riktignok er det eksemplaravvik fra alle produsenter, men det er i mine øyne ingen grunn til å tro at våre amatørmessige målinger vil være mer riktig/nøyaktig enn fabrikanten sine.
    Jeg tar først og fremst en impedansmåling, og saumfarer den for små avvik og unoter, finner jeg noe mistenkelig der, måler jeg TS data for å verifisere feilen eller forskjellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det høres greiere ut ja. tenkte å sjekke litt nøyere hvordan vifa/peerless høyttlerne funker. Har sommerferie nå og må finne noe fornuftig å gjøre så er jo bare å sette igang. blir fullt opp med målinger etter 17.mai håper jeg!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •