DIY Bygge og bildetråd - Finish!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 102
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Bygge og bildetråd - Finish!

Idé

Har hatt relativt mange høyttalere til varierende pris innom den siste tiden, men da mine gamle BEL 2.5 (som nå bor hos min søster) nylig var innom for noen mindre justeringer på bakdiskanten fikk jeg meg en real aha-opplevelse!

Jeg hadde rett og slett glemt hvor bra disse perlene spiller. I min stue etter min smak utklasserer de alt jeg siden har hatt innom, og det med god margin. Jeg fikk derfor fryktlig lyst til å bygge meg et par BEL. Men sammtidig har jeg jo hatt BEL før, så det hadde vært litt mer spennende å prøve å lage noe nytt...

Å slik ble planen født. Jeg har nå tenkt, simulert, lest og planlagt en god del, og har kommet opp med en (foreløpig) plan. Planleggingen forsetter løpende fram til jeg har ferie den 30 Juni, da skal det bygges!

Jeg lager derfor nå denne byggetråden, hvor jeg vil legge ut bilder og informasjon etterhvert som prosjektet går sin gang. Og muligens får jeg til og med litt hjelp fra den store kompetansen som er å finne her inne

Planen

Jeg ønsker å bygge en høyttaler som er relativt lik BEL 2.5 i lydsignatur, men som takler litt mer pådrag før mellomtonen blir hard. Oppløst men ikke for frempå diskant, mellomtone med sjel og nærvær, nedre mellomtone/øvre bass med sikkelig brystklang, og en dyp og presis bass i bunn.

Jeg har derfor lagt følgende plan:

-ht1-jpg

-ht2-jpg

Diskanten blir en Seas 27TBCD/GB-DXT, som er en domediskant fabrikkmontert i en waveguide. Denne suppleres i toppen av diskantomerådet av en domediskant (muligens en Hivi K1?) som sitter montert på toppen av bakbafflen i en 45 graders horisontal vinkel.

Mellomtonen blir en Peerless HDS Exclusive 6.5". Denne skal jeg eksperimentere med å felle ned i den bakerste av de to frontbaffelplatene, for deretter å lage et elementhull i den fremre platen formet som en waveguide. Hvis dette ikke gir et godt resultat blir den montert på normal måte nedfeldt i den fremre platen.

I bassen blir det 4 x Silverflute 6.5" elementer (midbassen fra BEL) hvorav to er montert på frontbafflen og to er montert på bakbafflen. De to på frontbafflen tar over for mellomtonen, mens de to på bakbafflen kommer inn litt lavere ned for å hjelpe til i bassen. Jeg tenkte å montere bassene to og to i kammer på ca 28 liter, avstemt til ca 35 hz. Bassene i hvert kammer seriekobles, slik at nominell impedans blir på 16 ohm. Følsomheten til de fremre bassene blir da relativt lik følsomheten til mellomtonen. Når de bakre bassene kommer inn synker impedansen til 8 ohm, og følsomheten stiger. Jeg slipper med andre ord unna lav minimumsimpedanse i bassen, og høyttaleren burde derfor bli en grei last for forsterkeren. Systemet ruller av nedover rundt 30 - 35 hz.

Høyttaleren blir 100 cm høy, 22 cm bred og 35 cm dyp i toppen, 45 cm dyp i bunn. Frontbafflen er med andre ord bakoverlent. Har ikke bestemt meg for plasseringen av bassrefleksrørene enda, men av estetiske grunner ser jeg helst at begge munner ut bak på høyttaleren.

I første omgang (dette kan jo forandre seg MYE underveis) tenkte jeg å dele diskant og mellomtone ved ca 2500 hz, mellomtone og midbass ved ca 300 hz, og la bassene komme inn ved ca 120 hz.

Håper og tror denne konstruksjonen vil ha en grei følsomhet og et relativt kontrollert og lineært spredningsmønster. Har erfart med blandt annet B&W DM683 at min stue ikke er nådig mot høyttalere med et stort spredningsmønster. Med dedikert mellomtone tror jeg man kan presse høyttaleren mer uten at det låter anstrengt, og med 4 x 6.5" basser burde det bli både bestemt og livlig i bunn.

Budsjettet er på ca 6000 kr.

Så hvis noen av dere ser noen åpenbare designfeil/tabber så setter jeg pris på om dere lufter deres meninger i denne tråden, før den 30 juni
    Legger som sagt ut bilder så snart jeg er i gang med byggingen. For nå har jeg 3d modelert høyttalerene.

Update:
    - Har gått for CSS SDX 7 basser og aktiv drift via 2xOAudio BASH 500w forsterkere
    - Bruker Seas Excel 5,5" mellomtone
    - Budsjettet endte opp på 19k i stede for 6k :-o

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig artig form på høytaleren, Regner med at det er baksiden og forann av høytalerne på bildene.

Aldri hørt Bel høytalere før, men blir artig og følge med på hvordan du gjør dette
    STÅ PÅ!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig, eneste feilen må være å snakke om bel i det hele tatt, for dette blir noe helt annet.(Tror du skal slite med å få samme lydsignatur ved slike drastiske endringer!) Hvordan blir det med volumet? Den ser ikke så veldig mye større ut en Bel MkII, har du nok til å beholde samme avsemning.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Stilig, eneste feilen må være å snakke om bel i det hele tatt, for dette blir noe helt annet.(Tror du skal slite med å få samme lydsignatur ved slike drastiske endringer!) Hvordan blir det med volumet? Den ser ikke så veldig mye større ut en Bel MkII, har du nok til å beholde samme avsemning.
    BEL trekkes kun inn som en referanse, og en klangmessig målsetting. Konstruksjonsmessig er dette naturligvis en helt annen høyttaler. Lydsignatur i form av balanse mellom diskant, mellomtone og bass burde gå greit å få til.

Høyttaleren er vesentlig større enn BEL 2.5 MKII. Men den er ikke riktig dobbelt så stor. Som et resultat vil ikke bassen gå like dypt, men det er ikke snakk om mange hz...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg ukjente elementer, men dette høres ut til å være en god plan!
    Stilig og teknisk gjennomtenkt design også. Selv om du sikkert kommer til å endre en del underveis (snakker av erfaring :-D )

Det eneste jeg ville sett nærmere på i første omgang, er om du ikke kunne benytte en mindre mellomtone, pga spredning (der kom jeg Snickers-is i forkjøpet!), og delefrekvensen til bassene regner jeg med du må sette høyere for å treffe baffle step bedre. Med kun 22cm bredde på baffelen vil baffle step ligge en del høyere i frekvens. Så fremt du ikke har tenkt å bygge inn BSC i filteret også da. Men det vil jo stjele en del følsomhet.

Dette blir moro å følge med på!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    For meg ukjente elementer, men dette høres ut til å være en god plan!
    Stilig og teknisk gjennomtenkt design også. Selv om du sikkert kommer til å endre en del underveis (snakker av erfaring :-D )

Det eneste jeg ville sett nærmere på i første omgang, er om du ikke kunne benytte en mindre mellomtone, pga spredning (der kom jeg Snickers-is i forkjøpet!), og delefrekvensen til bassene regner jeg med du må sette høyere for å treffe baffle step bedre. Med kun 22cm bredde på baffelen vil baffle step ligge en del høyere i frekvens. Så fremt du ikke har tenkt å bygge inn BSC i filteret også da. Men det vil jo stjele en del følsomhet.

Dette blir moro å følge med på!
    Takker! Skal passe på å dokumentere hele prosessen i skikkelig RuneW stil

Det er en 5.25" i samme serie med omtrent samme følsomhet, som virker lovende. Har vurdert den løpende opp mot 6.5" varianten. Men er det slik å forstå at mindre elementer som regel har et bedre spredningsmønster? I såfall er det nok lurt å gå for den i stede, ja

Er også en 4" i samme serie, men den har så lav følsomhet at da måtte jeg brukt to i paralellkoblet MTM i såfall...

Jeg tenkte å kompensere for baffelstep med deling, ikke med en egen krets i delefilteret. Håper det ikke krever en alt for høy deling av bassen...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å laste ned: Baffle Diffraction Simulator

Der får du simulert baffle step og baffle diffraction.
    Et fint og lærerikt verktøy, hvor du får se hvordan baffle størrelse, utforming og elementplassering påvirker frekvensgangen.

Et annet og enklere alternativ er: Home of the Edge

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør jeg foreslå:
    CSS 7" basser, 4 stk.
    Seas CA15 RLY mellomtone.
    Seas DXT diskant.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, setter stor pris på forslag! Jeg er ikke dummere enn at jeg lytter til de lærde

Jeg vurderte Peerless Exclusive pga den lave forvregningen, men jeg ser at CA15RLY tilsynelatende har offaxis respons som går glimrende sammen med DXT diskanten. Har også lest rundt omkring at mange lovpriser dette elementet...

De CSS bassene ser jo griserå ut! Simulerer bedre i 28 liter enn Silverflute, og har over dobbelt så lang slaglengde. De er dyre, faktisk langt over budsjett, men noe sier meg at de er vel verdt det. Ellers kommer jeg vel bare til å angre senere...

Lagde for moroskyld en ny modelering med Seas og CSS elementer:

-ht3-jpg

Hmm, du gav meg litt å tenke på nå, isen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kjekke med CA15 er at den har så lav kantresonans. Det er mer enn man kan si om de fleste til Peerless.

Ellers bør du kikke på Morel HU 531 og ikke minst Eton 5". De koster omtrent det samme.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på en ting i forrhold til CSS 7". Silverflute bassene har jo en følsomhet på 90dB. Som sagt tenkte jeg å kjøre et 3.5 veis filter, hvor de bakre bassene kun kommer inn i bassen. Men CSS'ene har jo 85dB følsomhet, som vil si at de to fremre bassene vil ha en følsomhet på kun 82dB når de alene tar over for mellomtonen.

Dette blir vel uhensiktsmessig lavt? Hvis jeg går for 3 veis i stede blir jo følsomheten 85dB, men er det ikke lettere å kompensere for baffelstep med et X.5 veis filter? Et annet alternativ er jo å bare bruke to CSS basser, med et 3.5 veis filter. Da blir følsomheten 85dB i nedre mellomtone/midbass og 88 dB i bassen, uten korreksjon.

Hva tror folket?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å teste. Uansett hvordan du snur og vender på det må du ha nok effekt til å sparke elementene ut mot x-max. Resten er jo som kjent tuning av høyttaleren.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CA18RNX er jo også et alternativ i bassen.
    MCA15 er jo et alternativ til CA15, men da bør du ikke dele under 200hz.
    Ellers så har jeg 4 stk Eton 5" liggende om det er av interesse. De er et godt alternativ til papp mellomtoner i mine ører, men de har noen oppbrytninger oppover i frekvens som fordrer et notchfilter.

Ellers forstår jeg tankegangen din ang følsomhet, og under 85dB/1m er lite attraktivt. 4 stk basser for å holde impedansen rundt 8 ohm er også noe jeg støtter, spesiellt hvis du skal benytte disse på en surround receiver.

Det er jo mye å velge i blant 6-7-8", så du finner nok noen som tilfredstiller kravene både til kassestørrelse og følsomhet skal du se.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har simulert litt mer med de CSS bassene, og kommet til at de kun er aktuelle med 2 stk pr høyttaler. Dette pga effekten som skal til for å drive de til maks.

Med forbehold om brukerfeil:

Med 2 stk paralellkoblet får de en teoretisk følsomhet på 88dB. I et 28 liter kabinett avstemt til 25 hz går de da ned til ca 28 hz in-room, og med 150 watt inn bruker de nesten opp slaglengden sin ved 43 hz. Nivået ligger da teoretisk på 110dB. Ulempen med dette er at elementene vil bruke mer av sin lineære slaglengde ved "normal" drift, og at impedansen dipper nedom 3,2 Ohm mellom 100 og 200 hz.

Med 4 stk paralell og seriekoblet får de en toretisk følsomhet på 85dB. For å oppnå 110dB teoretisk trenger man nå 300 watt, og da bruker man under halve slaglengden ved 43 hz!

Slik jeg tolker det da; 4 stk CSS 7" per høyttaler blir en ekstrem konstruksjon med masse reserver, men som også krever svært mye effekt for å utnyttes fullt ut. Selv om dette i seg selv kan være gøy, blir det nok overkill til mitt bruk. Skal jeg gå for CSS basser blir vel derfor det mest hensiktsmessige å bruke 2 stk pr høyttaler... At impedansen er nedom 3,2 ohm er jo litt lavt, men for en god stereoforsterker burde det jo ikke by på større problemer.

Får gruble vidre

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ren nyskjerrighet: er det SDX7 dere prater om? hvordan vil den fungere i et rent 2-veis sett?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du vurdert scan-speak 7" basser? dem kan du få bestilt i 12 og 16 ohm's
    utgave.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Av ren nyskjerrighet: er det SDX7 dere prater om? hvordan vil den fungere i et rent 2-veis sett?
    Det er CSS SDX7 det er snakk om, ja

Hvordan den vil fungere i et 2-veis oppsett er veldig avhengig av hvordan den bryter opp, for jeg tror nok det ikke er til å unngå at den må deles høyere enn frekvensen den starter å bryte opp ved i en 2 veis konstruksjon...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    har du vurdert scan-speak 7" basser? dem kan du få bestilt i 12 og 16 ohm's
    utgave.
    Med vesentlig lavere x-max, høyere vas og en relativt stiv pris ser jeg ikke verdien med disse elementene som dedikerte basselementer...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter endel leting har jeg bestemt meg å gå for 2 x CSS 7" basser pr høyttaler, da jeg syns de virker svært lovende i forrhold til alt annet jeg har sett på. Eneste ulempen er som sagt at det blir en anelse lav minimumsimpedanse, men langt i fra skremmende lavt.

Jeg har derfor nå bestilt disse fra creative sound i canada, via JetCarrier i USA. De blir sendt med flyfrakt, så jeg håper det ikke går så mange uker før de er på plass

Planen er derfor endret litt. Høyttaleren er nå 1 meter høy, 30 cm dyp i toppen, 40 cm dyp i bunn og 22 cm bred. Bassene får ca 46 liter avstemt til 25 hz å kose seg med, som gir en ekkofri respons på -6dB ved 30 hz og -12dB ved 20 hz. Dette er en slakt avrullende kurve fra ca 100 hz, som burde gi god romintegrering. Hadde jeg ønsket flat respons hadde jeg tunet kassa til 32hz, som gir -3dB ved 33hz. Systemet når teoretisk max lineær slaglengde ved ca 150 watt.

-ht4-jpg

Mellomtone og diskant blir fra Seas, så det bestiller jeg fra Eltek når CSS bassene nærmer seg Drøbak.

Legger ved skisse av nyeste oppsett...

Kun 3 uker til byggestart

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en god plan, og et fint design!
    Du bør vel sette diskanten nærmere mellomtonen på det ferdige produktet?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •