DIY Bygge og bildetråd - Finish! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 102
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er de nye mellomtonene på plass, så nå skal det lages nytt filter. Og så er det tid for sammenligning

En ting er i hvertfall sikkert. Excel serien tar seg fabelaktig ut kosmetisk sett!

Gammel utgave:

Elementene sammen:

Ny utgave:

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SER jo veldig bra ut der her Gleder meg til å høre hvordan de låter!
    -t

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok bra det her ja Hvordan har du tenkt til å gjøre finishen?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å legge mahogny finer på alt utenom frontbaffel. Den tenkte jeg å male svart matt. Finer'en oljes så den får litt glans og liv i strukturen, med en litt mørk brun/rød farge.

Noe i rettning av dette:

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en fin løsning det her. Hva synes du om de nye mellomtonene dine så langt?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Troels Gravesen kan man fort oppleve et step i 1-2khz området med disse mellomtonene, som han adresserer til baffelutforming.
    Har du tatt noen målinger og sett hvordan det ser ut hos deg?
    Hvordan er de å lytte til?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten måler som følger uten filter:

-top_nf-jpg

og diskanten med et filter som starter i 1. orden ved 10kHz, og går over i 3. orden ved 2,5kHz:

-top-jpg

Mellomtonen uten filter:

-mid_nf-jpg

Hva lyden angår virker det svært lovende. CA15RLY er en god mellomtone, og prisen tatt i betraktning er den genial. Den spiller direkte, ærlig og dynamisk, og er rett og slett utrolig engasjerende! Likevel opplever jeg steget som stort opp til excel'en. Den spiller totalt gjennomsiktig, forvregningsfritt og uanstrengt. Lydbildet roer seg ned og blir rett og slett mer troverdig. Også oppfører excel'en seg mye mer linært med økende nivå. CA15 endret endel karakter med volum, så jeg opplevde å måtte velge hvilkent volum jeg skulle tune høyttaleren for. Excel'en derimot oppfører seg dønn likt uansett om jeg spiller litt musikk i bakgrunnen eller om jeg drar på så hele leiligheten settes i sving

Har jobbet med lavpass filteret til mellomntonen i dag, og har fått til tilstrekkelig demping av oppbrytning ved å bruke 3. ordens filter i kombinasjon med en notch.

I morgen skal jeg se nærmere på litt response shaping nedover i mellomtonen, og delingen ned mot bassene...

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt den store gleden av å høre disse høyttalerene ordentlig, og jeg må si jeg er mektig imponert. Vi kjørte noen runder i går, med mye fokus på holografi og "lyd effekter" og jeg fikk gåsehud Holografien sitter bra og vi kjørte Semantic Spaces - Delerium skiva for å få en bekreftelse på det. Den skuffet ikke akkurat. Tilogmed min samboer ble imponert når vi introduserte henne for holografi.

Når det gjelder på mer "vanlig" musikk, så spiller de meget bra. Godt med bass, men ikke for mye og tegner ett veldig bredt og fint lydbilde i mine ører. Veldig behagelig mellomtone som helt klart imponerer på litt godt volum med feks Diana Krall eller Chris Jones. Alt i alt så er jeg veldig imponert av bygget. Jeg tror nok du begynner å kunne tenke på finishen snart Elemental

Takk for en knall demo!
    -t

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er arbeidet med finish i gang. Begynte med å demontere elementer og terminaler.

Dro til Oslo Finerfabrikk og fikk funnet meg en fin Teak finer (og nei, det er ikke "uetisk" regnskogteak )

Så freste jeg en skråkant på frontbaffelen.

Og så var det tid for sparkling.

I dag skal jeg pusse ned overflødig sparkel, også begynne å lime på fineren. Kommer med flere bilder i kveld...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, supert bygg!

Hva har du endt på av pris ca? 5-6000?
    Kunne du evt. lage en liste over deler/komponenter som er brukt? I tillegg en enkel tegning med mål:-)

Får lyst til å begynne på noe liknende!

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murildo
    Hei, supert bygg!

Kunne du evt. lage en liste over deler/komponenter som er brukt? I tillegg en enkel tegning med mål:-)

He he, tipper dette har passert 10K tallet for en stund siden. Greit med bare elementer , men det går litt stumper til filtere og slikt også 8)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murildo
    Hei, supert bygg!

Elementer og materialer, inkludert finish, summerer seg så langt til 14k. Tar vi med at bassdelen er aktiv via 2 OAudio BASH 500w forsterkere havner vi på 19k.

Det har med andre ord blitt en del dyrere med utviklingen enn det som var originalt budsjetert. Men hvis man går for CA15RLY i stede for Excel mellomtonen, 1 SDX7 i stede for to per høyttaler og dropper den aktive bassen så blir det ikke så dyrt, men fortsatt svært godt potensiale...

Har spillt endel med kun 1 SDX7 pr høyttaler, og det fungerer glimrende. Disse bassene flytter mer luft alene enn 2 vanlige 6.5"ere. Det er først hvis man skal spille svært høyt eller se på film uten subb man trenger 2...

Tegninger kommer snart, nå om dagen er jeg opptatt med finishen

Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott bygg du har hær, spiller sikkert veldig bra! :-D

P.S. sendte deg en PM, håper du kan svare på den så snart så du får kjangs??

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er grovfinish på plass. Ble noen mindre feil i sjøter som jeg skal lime fliser i og pusse ned, også er elementhullene kun grovskjært, ikke finpussa og malt...

Ferdig med fineringen:

Elementhull skjært ut:

Olja et strøk med edeltre olje. Ble litt grimete på førstestrøket, så den skal få 3 - 4 strøk til når feilretting og pussing er i mål...

Også et lite stemningsbilde med den fantastiske mellomtonen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Flott prosjekt. Høyttalerne ser kjempelekre ut

Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finnish ferdig

KNALLBRA!! Elelemental Studios :-D :-D

Likte veldig godt den finnishen!
    Gleder meg til å se det ferdige resultatet av Høytalerene, forhåpenligvis med bedre lysforhold :-)

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

supert

Kjempebra bygg.
    Det baller fort på seg ja.
    Hvis det er noen trøst så kunne du kanskje, med et merkenavn og riktig kunde, forlangt en ca.100.000kr for disse... Hvis all finish o.l. var strøkent vel og merke.. (Hand made exotic High-End active speakers from the land of the fjords... osv...)

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med særdeles pene og velbygde høyttalere.Disse hadde jeg virkelig sansen for!Finnes virkelig gode håndverkere her inne ser jeg.Flott!

Håper du er fornøyd med hvordan de låter også.For en eierglede disse da må gi!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, er i grunn veldig fornøyd med finishen. Jeg har vært opptatt med å teste ut Audiolense i det siste, så finishen er forsatt ikke helt ferdig. Men med litt liming av noen finerfliser her og der, påfølgende pussing også en 3 - 4 strøk med edeltreolje, så blir det strøkent

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som sagt lekt meg med Audiolense i sommer, og det har definitivt vært fruktbart! De passive filtrene målte bra, men det var mye å hente med rommet. Med Audiolense ble rommet temmet, og lyden tok dermed et stort skritt mot det bedre. Etter en del prøving med targets ble klangen som jeg ville ha den, og alt låt utrolig sømløst og sammenhengende.

Har lenge tenkt på å konvertere til aktive filtre, så når jeg fikk has på en Denon AVR3805 til å bruke som analog 8-kanals forforsterker var valget enkelt. Delefiltrene ble koblet i fra, og Arcamen koblet direkte til mellomtonene. Bassen drives av to OAudio BASH 500w, så Denon må ta seg av diskantene, fram til jeg får has på en effektforsterker til.

Satte opp XO i Audiolense med deling ved 2500 Hz og ved 150 Hz. Filtrene ble satt til å rulle helt av etter 1 oktav, med andre ord svært bratt deling. I tillegg utføres romkorreksjon med 65k tapper, og group delay correction.

Med samme target som med passive filtre ble klangbalansen lik, men lyden forandret seg betraktelig. Høyttalerene fremviser nå en dynamikk de ikke var i nærheten av med passive filtre, og det høres ut som at et tynt slør har blitt fjernet. Det store lydbildet, dybden og detaljene er som med de passive filtrene.

Må imidlertid nevne at overgangen til PC som kilde har vært alt annet enn smertefri! Er utrolig mye småjustering, patching og tweaking før man får det som man vil! Men når ting først er satt opp og ferdig kalibrert er det jo plankekjøring

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •