DIY Bygge og bildetråd - Finish! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 102
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg ser du har fått en plassering av diskanten med tilnærmet lik avstand til topp og begge sider av baffelen. Det vil nok gi deg en del baffeldiffraksjon fra diskanten. Hvor mye vil jo målingene vise, men da kan det være en tanke å avrunde kanten på baffelen, eller evnt lage en innsnevring på ene siden.
    Men dette gjør vel fineringen til en større utfordring kanskje?
    Plasseringsmulighetene i forrhold til bakkammer og skillevegger låste meg litt fast på diskantplasseringen. Jeg valgte å prioritere kort avstand i mellom elementene og plassert på linje, i stede for å unngå symmetri med baffel. Å avrunde baffelen er nok uaktuelt siden de skal fineres, så jeg må nok ta meg råd til de ekstra delefilterkomponentene som skal til for å kompensere.

Mulig det kunne fungert med et kantsnitt som i Dynabel Euforia?

Skal få tatt noen målinger av diskanten i kveld, så får vi se åssen det ser ut i praksis...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har posta nå, ikke fordi jeg ikke har gjort noe, men snarere fordi jeg har vært så travel

Diskanten begynner virkelig å komme på plass, og overgangen til mellomtonen er sømløs. Har justert litt på filteret så diskanten er med litt lavere nedover, men delingen begynner fortsatt å virke så høyt som rundt 9-10 kHz, for å kompensere for waveguiden.

Har tatt en serie diskantmålinger i forhold til baffeldifraksjon, og de viser at Seas ikke lyver. Til tross for symmetrisk plassering på frontbaffelen sørger DXT linsa for en flat og fin frekvensgang. DXT diskanten er rett og slett utrolig god, med en luftig og ekstremt uanstrengt lyd.

Mellomtonen mangler litt justering i det nedre spekteret, men spiller ellers naturlig og klart. Tror jeg skal få orden på det med litt justering av delefrekvens og avrulling ned mot bassene. Har en jevnt lav forvregning, uten store kromspring.

Siden sist har det skjedd en stor forandring i bassen. Jeg har nemlig gått over til aktiv drift, ved hjelp av OAudio BASH 500w forsterkere. Dette har gitt meg muligheten til å justere opp bassene slik at det ikke er nødvendig å dempe mellomtonen, og dermed hopper følsomheten i været. I tillegg synker belastningen på forsterkeren drastisk da den kun trenger å drive mellomtone og diskant, og forholde seg til en svært snill impedans. Bassen våknet naturlig nok noe helt sinnssykt til liv med 500 watt bak spakene, og ble vesentlig mer dynamisk. Med BASH'en i 25hz mode heves 25hz med 3dB, og et høypassfilter sørger for svært kraftig avrulling under 25hz. Dette sparer elementene for å jobbe med frekvenser de uansett ikke takler, og gir i mitt rom full respons ned til 25hz. Det låter dypt og massivt, og selv med film er det ikke et savn uten sub!

I tillegg gir det svært god mulighet til å tilpasse høyttaleren til forskjellig rom og smak, da man enkelt kan justere nivå på nedre mellomtone og bass. Var egentlig litt skeptisk kvalitetsmessig til å bruke BASH'en over 80 hz, men det ser ut til å gå glimrende.

Når mellomtonen er ferdig justert skal jeg legge ut målinger...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Når mellomtonen er ferdig justert skal jeg legge ut målinger...
    Fint
    Jeg lurer litt på hvordan man tuner delefilteret? må du bytte spoler og kondensatorer for hver gang du gjør en forandring eller er det en annen måte?
    Mvh

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan går det her da?

Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan, jeg også lurer på det dette :-)
    hadde tenkt å bygge BEL, men nå er jeg litt i tvil, denne høytaleren virker jo veldig interessang ut å bygge, spessielt siden han har hatt BEL og vil ha noe "enda bedre" :-D
    Pluss det med 500W BASH aktivt var jo genialt bør jo være passelig futt i bassene da ja!! :-D :-D

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mills_kaviar
    Fint
    Jeg lurer litt på hvordan man tuner delefilteret? må du bytte spoler og kondensatorer for hver gang du gjør en forandring eller er det en annen måte?
    Mvh
    Beklager sent svar. Så ikke posten din før nå...

Delefilter tunes ved å bytte motstander, kondensatorer og spoler i filteret. Hvilke man skal bytte kan man regne seg fram til eller simulere på pcn, men til syvende og sist blir det alltid litt "prøv å se hva som skjer"

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    hvordan går det her da?
    Huff ja, rapporteringen har vært på et lavmål i det siste. Har et filter jeg syns er svært nært, og har i det siste brukt tiden på å utforske andre løsninger for å finne eventuelle andre (bedre) veier til rom

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si noe om hvordan det låter nå, sammenlignet med BEL?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Kan du si noe om hvordan det låter nå, sammenlignet med BEL?
    Det er en mer frempå høyttaler enn BEL, man sitter litt mer på første rad. Mellomtonen er litt rufsete spredningsmessig, så det er nok her mesteparten av forskjellen ligger. En litt hard mellomtone oppfattes lett som mer direkte. Bassen er på sett og vis veldig lik, dyp og stram, riktignok enda litt dypere og pga den aktive driften og filterne er den i min stue mer dynamisk og gir vesentlig mer helt i bunn. Diskanten er veldig spesiell, gjør utrolig lite ut av seg selv med ganske mye nivå. Totalt uanstrengt og veldig krisp. Diskanten og bassen føler jeg er relativt nært ferdig tunet.

Totalt sett låter bel først og fremst mer komplett da sammenhengen er bedre igjennom hele spekteret. Men dette er jo naturlig da BEL er ferdig tunet

Håper snickers får tid til å hjlpe meg i land med den siste finishen på filteret når jeg føler jeg har fått det så bra mitt utstyr og mine ferdigheter er i stand til.

EDIT: Glemte en av de største forskjellene. De har vesentlig mer headroom en BEL. Spiller lattlig høyt uten å låte stressa!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å utforsker alternative filtre om dagen, og generelt prøver nye ting. Har fått svært gode lydmessige resultater med å senke delingen til rundt 2.5kHz mellom diskant og mellomtone. CA15RLY låter luftigere og mer uanstrengt, og fasen klaffer mye bedre.

Men så over til problemet; helt siden start har jeg hatt en peak ved ca 4-500Hz, og en ved 800-1000Hz, begge på ca 10dB. Disse har vært greie å korrigere for i filteret, men siden jeg prøver nye ting om dagen har jeg lyst til å finne kilden og se om jeg kan få rettet ut peakene på andre måter enn i filteret.

Noen ide om hva de kan skyldes? Kammeret er på ca 6 liter, har rockwool langs veggene og er fylt opp med hvit dempeull.

Måler jeg ved membranen er ikke peakene der, mens på 1,5m er de på plass. Trodde det var baffelproblemer, så jeg teipet fast dvdcovere til baffelen hele veien opp slik at den ble 46 cm bred, i stede for 22 cm. Dette flyttet baffelstep et stykke nedover, men peakene var der forsatt.

Noen som har forslag til hva det kan være, eventuelt hvilke tester jeg bør gjøre for å bli klokere?

Legger ved gated frekvensrespons med fase og med forvregning, målt på 1,5m uten filterkorreksjon.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt "Baffle Diffraction Simulator" ?
    Eller om du kan legge ved en målsatt tegning på baffelen, kan jeg gjøre et forsøk.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun simulert med den utgaven som er en del enklere enn BDS, og ble ikke så mye klokere av det. Har prøvd BDS, men har Excel 2007 på pcn, og de nekter å samarbeide!

Så setter stor pris på om du gidder å simulere for meg

Legger ved baffeltegning jeg slang i sammen i paint.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har lekt meg med MDF rundt baffel nå, og kan vel konstatere at til tross for at å endre baffelen endrer frekvensresponsen uten filter, forblir de to peakene der.

Har et filter som demper begge peakene, kompenserer for baffelstep og deler ved 150Hz og 2kHz, som gir en flat og ærlig mellomtone. Med dette filteret oppleves CA15RLY som svært dynamisk og spillevillig. Det låter uanstrengt og naturlig, også på relativt høyt volum, og lydbildet er gigantisk i både bredden og dybden. Ikke det luftigste jeg har hørt, men naturlig, detaljert og tilstede.

Begynner å føle meg relativt ferdig med dette filteret, skal legge ut målinger med fase, forvregning og offaxis i morgen.

Så da passer det jo bra at to Seas W15CH001 (excel med hexadym) er rett rundt hjørnet Blir spennende å teste disse opp mot hverandre!

Ellers begynner det å bli på tide med input fra andre hva lyden anngår, så hvis noen på østlandet kunne tenke seg å komme på demo hadde jeg satt stor pris på det! Holder til i Drøbak, 4 mil syd for Oslo.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oooh, jeg vil gi input... Bare synd det er så langt å dra...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ooh hadde vært arti, men må se an reisemåte fra Fredrikstad. (avh. av buss/tog)
    for min del må det bli en helgedag..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Totto: Hehe, ja vi får finne en dag vi har kåken for oss selv, så kjører vi demo!

@Burre: Hadde vært veldig hyggelig. Tar du toget til Ås stasjon kan jeg hente deg der. Det er kun 10 min med bil fra Drøbak. Å finne en helgedag høres bra ut, så har vi god tid. Send meg en pm hvis det er interresant, så finner vi en passende helg

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pent

Ser virkelig bra ut det du har satt sammen her Har du noen gang spilt slik du har satt det opp nå, men bare uten bakdiskanten? Hva synes du så evt effekten av bakdiskanten gir deg som den i front alene ikke gir?

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elemental: Si ifra når Burre kommer da vettu, så tar jeg turen bort. Kan ha ett lite lokaltreff Hyggelig å treffe andre fra forumet også.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Score
    Ser virkelig bra ut det du har satt sammen her Har du noen gang spilt slik du har satt det opp nå, men bare uten bakdiskanten? Hva synes du så evt effekten av bakdiskanten gir deg som den i front alene ikke gir?
    Takk Har spillt mye både med og uten bakdiskanten. Hensikten med den er ganske enkelt å tilføre mer av det som skjer over 10kHz til hele rommet, ikke bare sweetspot. Når den er med blir lydbildet større og dypere. Man får mer følsen av luft og lyden utenfor sweetspot blir drastisk mye bedre. På den negative siden gjør den høyttalerene mer kresne på plassering, men det er uansett ikke et punkt jeg jukser med, da det er alfa omega for gode stereoopplevelser

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Ja plassering er alltid viktig, så akkurat der gjør det jo ikke noe. Har jo noen dxt diskanter liggende nå og lurer på å prøve meg litt frem med de senere, men akkurat nå er jeg strålende fornøyd med den nye løsningen

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •