DIY Bygge og bildetråd - Finish! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 102
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Skal naturligvis poste målingene jeg tar, men først må elementene spilles inn

Er litt usikker på om de blir ferdig til selvbyggertreffet, men det hadde vært gøy å få det til!
    Jepp, inspillingen tok overraskende lang tid hos meg. Først etter et par måneder med spilling løsnet det helt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut ES! Du har lagd kassene på en uke og jeg sliter fortsatt med bafflene mine etter x-antall uker...hmmm!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger
    Etter 20 timer spilling fant jeg ut jeg skulle ta litt målinger. Målte først elementene hver for seg for å sjekke at delefilteret oppførte seg som det skulle. Slo deretter det hele sammen og målte igjen. Bassen og diskanten spillte svært bra, men mellomtonen låt litt tynn, tilsløret og lite detaljert. Tok derfor en mellomtonemåling, og den så slik ut:

-rste_filter-jpg

Flyttet midbass/mellomtonedelingen opp til 400hz for å bedre skåne mellomtonen mot lave frekvenser. Mellomtonen er dempet til 85dB følsomhet, som midbassen har uten demping når den spiller alene. Når bassen kommer inn stiger følsomheten til 88dB. Fikk en kraftig dip rundt delefrekvensen, og helt ned til rundt 150 hz. Økte bassens deling opp til 220hz (første orden), og da ble mye av dipen borte, men det var fortsatt en dip rundt delefrekvensen mellom midbass/mellomtone.

Målte alle elementene hver for seg, og midbass/bass sammen, og fant ut at alle delingene fungerte utmerket. Tenkte derfor i rettning av en fasedreining, og fasevendte midbass/bass. Da ble responsen dønn flat hele veien ned.

Mellomtonen låt nå langt bedre, men det hele var blitt litt hardt og anstrengt, så jeg aktiverte Audyssey EQ på reciveren og dempet den brede peaken mellom 500 og 800hz. Senket også delefrekvensen mellomtone/diskant ned til 2800hz for å få riktigere komponentverdier i forrhold til Elteks utvalg.

Mellomtoneresponsen ble da slik:

-andre_filter-jpg

Og waterfall:

-waterfall_andrefilter-jpg

Og sammenlignet med første filter slik:

-begge-jpg

Nå begynner mellomtonen virkelig å bli bra. Låter detaljert og oppløst, og brystklangen nedover sitter som en kule. Men systemet trenger litt effekt før det våkner, og låter litt tilslørt på lavt volum...

Peaken i mellomtonen tror jeg kan komme av waveguiden, da det er normalt med nedoverøkende frekvensrespons med elementer i waveguide. For å bekrefte dette tenkte jeg å gjøre målinger på en baffel uten waveguide til mellomtoen, for å se om den da blir borte. I såfall er det jo bare å lage en sugekrets som demper peaken, eventuelt gjøre waveguiden mindre bratt i formen.

Ellers kan jeg melde at bassene har løsnet, og makan til både midbass og dypbass har jeg aldri hørt fra en høyttaler av denne størrelsen. Utrolig heftig

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt å så gjennom tråden og oppdaget at jeg ikke har lagt ut noe bilde av høyttalerens innside. Så her kommer det eneste jeg har:

-p1000436-jpg

Dette bildet viser indre avstivning og bakre av de to frontbaffelplatene. Alt er bygget med 19mm MDF, og kassen er massivt limt og skrudd. Kassene er dempet med 4,5cm tykke Rockwool lydplater. De er ekstremt døde, og knoketesten minner mer om å banke på en massiv trestamme enn en hul kasse

Tok noen fler bilder av kassene, med litt bedre belysning:

-p1000458-jpg

-p1000460-jpg

-p1000461-jpg

Ellers har jeg lekt meg litt mer med EQ for å finne ut hvilke endringer i frekvensrespons som gjør hva, og har bestemt meg for å dempe diskantsystemet noen dB til, og øke delefrekvensen til bakdiskanten endel, da den viste seg å dele lavere enn beregnet.

Skal måle mer i morgen og få lagt ut flere kurver

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der kom gåsehuden!!!

Fant en kalibreringsfil til Radishacken som er fullfrekvent, ikke bare for bassen. La opp riklig med tepper og sørget for at det var god avstand til udempede flater. Klarte da for første gang å få till en sikkelig farfield måling av høyttalerene, og resultatet viste en problematisk mellomtone.

Waveguiden til mellomtonen gir en gradevis økende respons nedover jeg trodde jeg hadde kontroll på. Men en meter foran frontbaffelen viste denne seg å være langt mer dramatisk enn antatt. 8dB heving ved 500hz gir en j€%&#g streng mellomtone

Så nå har jeg brukt EQ til å temme denne og responsen ser nå slik ut:

-tredje_filter_med_eq-jpg

Waterfall ser også knallbra ut. Nesten litt for bra, mulig jeg genererer det feil? Åssen parametre pleier folk å bruke?

Har en peak ved delefrekvensen mellomtone/midbass, men det ligger komponenter å venter på posten som senker midbassdelingen litt slik at de ikke skal overlappe hverandre.

Nå spiller det stort og luftig, uanstrengt og oppløst. Lydbildet er rett og slett gedigent, selv om det forsatt mangler litt dybde. Men det er litt for mye bass. Vurderer å øke følsomheten på diskant og mellomtone til 87dB, så det matcher bassene bedre. CA15RLY varter nå opp med en knallgod mellomtone, som er helt på høyde med B&W 683's FST mellomtone

Spredningen virker svært god, låter så og si like bra i hele stua. Skal se å få tatt noen offaxis målinger.

Filteret deler nå ved 21000hz, 3000hz, 400hz og 220hz og følsomheten ligger på ca 85dB.

Bassene spiller helt rått. Jeg får inroom respons ned til 22hz, og det med sikkelig kapasitet. Og midbassen er sikkelig stram og dynamisk. Subben er slått av, og med en sikkelig forsterker til å drive frontene er det nok tvilsomt om den blir slått på igjen med det første

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er målingene dine tatt utendørs?

Du kan jo laste ned Arta Software og ta impulsmåling som du benytter gating på, slik at du måler kun høyttaleren og ikke alle rompåvirkninger og refleksjoner. Så kan du sjekke hvordan Waterfall ser ut de første 5-10 mS.

Vet ikke hvordan kalibreringsfilen du har funnet ser ut, men Radioshack er vanligvis skikkelig på bærtur over 4-7khz. Dette er mye pga den fysiske utformingen av måleproben etter hva jeg har forstått.

PS! Du får jo Behringer ECM-8000 for 5-600kr, så kanskje du kunne investere i en? Billig det ifht det totale prosjektet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette ser utrolig bra ut ES Kult design også...meget forseggjort den innfellingen av toppelementet!!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Er målingene dine tatt utendørs?
    Nei, men de er tatt med god distanse til vegger, og med tykke pledd hengt opp rundt høyttaleren og på gulvet.

Du kan jo laste ned Arta Software og ta impulsmåling som du benytter gating på, slik at du måler kun høyttaleren og ikke alle rompåvirkninger og refleksjoner. Så kan du sjekke hvordan Waterfall ser ut de første 5-10 mS.
    Hmm, det må prøves

Vet ikke hvordan kalibreringsfilen du har funnet ser ut, men Radioshack er vanligvis skikkelig på bærtur over 4-7khz. Dette er mye pga den fysiske utformingen av måleproben etter hva jeg har forstått.
    Den er kalibrert med en ECM8000 mic, for å gi flat respons. Fra 3Khz og opp til 8Khz måler den for høyt, mens over 8Khz ruller den raskt av opp til 20Khz. Kalibreringsfila kompenserer for dette. Men det er nok riktig som du sier, for jeg har lagt merke til at den ikke måler 100% likt hver gang. Er uansett kun en midlertidig løsning.

PS! Du får jo Behringer ECM-8000 for 5-600kr, så kanskje du kunne investere i en? Billig det ifht det totale prosjektet.
    Det er planen. Men det må vente til August med noen flere investeringer nå, så RadioShacken får fungere som en midlertidig løsning...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Synes dette ser utrolig bra ut ES Kult design også...meget forseggjort den innfellingen av toppelementet!!
    Takk! Det er hyggelig å høre Mellomtonewaveguiden ble frest ut med en skråfres, og deretter avrundet med pussepapir. Selve utformingen var et "skudd i blinde" så og si, men ser ut til å fungere bra. Skal se å få tatt noen offaxis målinger...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først et par tips:
    Med Arta (Limp) kan du også måle impedansen og se hvordan belastningen er for forsterkeren. Samtidig kan du jo studere impedanskurven litt i detalj så får du en viss indikasjon på om du trenger bedre demping i kassen/mellomtonekammeret.
    Med et mellomtonekammer som ikke er altfor dyp, og bakveggen ligger paralellt med fronten, kan du ha problemer med refleksjoner fra bakveggen som påvirker membranen.

Du kan også måle forvrengning, noe som kan være interessant.

Så et par spørsmål:
    Hvorfor har du laget waveguide på mellomtonen forresten? Spredningskontroll?
    Med mellomtonen øverst, baffel som heller bakover og waveguide som flytter mellomtonen bakover lager du jo en god del fasefeil. Når du i tillegg må benytte en sugekrets for å fjerne bidraget fra waveguiden, ble jeg nysjerrig på hvorfor du har den der? (Annet enn at det ser fint ut da :-D )

Benytter du noe programvare for delefilterberegningene, eller er utgangspunktet teoretiske filtere du tweaker med ørene og målinger i ettertid?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har du laget waveguide på mellomtonen forresten? Spredningskontroll?
    Med mellomtonen øverst, baffel som heller bakover og waveguide som flytter mellomtonen bakover lager du jo en god del fasefeil. Når du i tillegg må benytte en sugekrets for å fjerne bidraget fra waveguiden, ble jeg nysjerrig på hvorfor du har den der? (Annet enn at det ser fint ut da :-D )

Benytter du noe programvare for delefilterberegningene, eller er utgangspunktet teoretiske filtere du tweaker med ørene og målinger i ettertid?
    Utgangspunktet var ganske enkelt å lage en høyttaler med svært god spredningskontroll. Dette rett og slett fordi stua mi er svært vansklig. Med en kontrollert diskant og mellomtone var tanken å få god lyd uten å måtte gå til akustiske tiltak i rommet (som kan være vansklig å få aksept for av min bedre halvdel ).

Da jeg designet høyttaleren var jeg skeptisk til å plassere mellomtonen over diskanten siden det som du påpeker skaper større forskjell på diskanten og mellomtonens akustiske senter på en skrå frontbaffel. Men jeg var litt låst på diskantens høyde, og hadde derfor ikke noe særlig alternativ.

Men høyttalerene er bygget med skrudd fremre frontbaffel slik at jeg enkelt kan montere baffel uten mellomtonewaveguide, hvis det skulle vise seg å fungere dårlig med.

Har ikke simulert filterene, de er kun teoretisk beregnet og deretter målt. Så justeres verdiene for å korrigere problemer og så måles det igjen. Bruker også en del EQ til å teste klangmessige teorier uten å gå den tungvindte veien om nytt filter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg all verdens erfaring på dette, så det blir litt teoretisk synsing, og ikke er det sikkert du har lyst til å drive dette til et år med testing heller (som visse andre gjør ops: )
    Men hvis du byttet plass på mellomtone og diskant, og frontmonterte mellomtonen, burde du være rimelig tett ved når det gjelder akustisk senter og fase.
    Og på en annen side, hvis du tar med avstand til lytteposisjonen inn i regnestykket, ville det vel ikke bli mange grader off-axis på diskanten allikevel?

Ikke dermed sagt at det ville være en MYE BEDRE løsning; fasedreiningen kan du jo klare i filteret uansett, og selv om du fikk vekk peaken fra waveguiden, kan du like gjerne erfare å få en bafflediffraksjon du må benytte notch på i stedet.

Dette ville i ditt tilfelle bety å måtte bygge om kassen også pga mellomtonekammeret, så jeg antar det ikke er aktuellt. Det var bare noen tanker som slo meg............

Har du målt noe off-axis, og sett hvordan spredningen er med waveguiden?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du målt noe off-axis, og sett hvordan spredningen er med waveguiden?
    Da har jeg målt offaxis responsen til mellomtonen alene, riktig nok med et totalt annet filter enn de som jeg har målt med tildligere (driver jo å forandrer en del for å teste ut forskjellige design).

Målt ved grovt ca 0, 30 og 60 grader ca 50cm fra frontbaffel:

-offaxis_mellomtone-jpg

Waveguiden demper 60 grader vesentlig mindre enn jeg hadde trodd. Hmm, kansje jeg burde prøve uten waveguide, ja...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerene ser jo snop ut! Gleder meg til bilder med finer på!

Hvordan ligger du an til demo på treffet?

Andreas

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Høyttalerene ser jo snop ut! Gleder meg til bilder med finer på!

Hvordan ligger du an til demo på treffet?

Andreas
    Takker! Hadde vært gøy å rekke treffet, men det kommer litt ann på når det er... Begynner å spille bra, men det står fortsatt en del igjen inkludert finish, før de er klare for treff

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det her da? har de fått spilt seg godt inn? begynt med finish? flere bilder? mas, mas...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt på med testing av frontbaffel og filter. Med mellomtone waveguide oppdaget jeg nemlig at lyden mistet litt klarhet og nerve når jeg kom litt offaxis. Monterte derfor en frontbaffel uten waveguide, med mellomtonen feldt inn i den fremste baffelplaten på vanlig måte. Dette syns jeg fungerer like godt i forrhold til rommet og refleksjoner, men i tillegg gir det en mindre sweetspot fokusert lyd. Høyttaleren blir rett og slett en god del mindre "ego".

Jeg har derfor bestemt meg for å droppe wavegude til mellomtonen. Skal jeg først gjøre det kan jeg jo ta litt mer hensyn til akustisk senter, og jeg kommer derfor til å bygge om høyttaleren slik at diskanten er på toppen. Jeg kommer også til å legge opp til kortere distanse mellom diskant, mellomtone og midbass for å få bedre summering av elementene på nært hold.

På filtersiden skjer det minst like store endringer. Har gått over fra standard butterworth filtre til spesialtilpassede filtre med noe mer uvanlig avrulling. Diskantfilteret starter delingen så høyt som ved 10khz med en 1.orden akustisk avrulling. Ved 6khz er vi nede -6dB, og litt under det går avrullingen over i en 2-3.orden avrulling. Dette filteret kompenserer perfekt for diskantens økende nivå nedover i frekvens, så jeg slipper å bruke en sugekrets. Mellomtonen deles oppover ved ca 3,5khz med et bratt filter. Nedover deles mellomtonen slakere ved ca 220hz. Bassene er blitt slått sammen og ruller av svært slakt oppover for å kompensere for baffelstep. Det er nå med andre ord en 3 veis konstruksjon, ikke 3.5 veis som originalt planlagt.

Til uka skal kassene gjøres om så mellomtonekammeret passer med en toppmontert diskant. Etter det blir det filterjustering i forrhold til den nye baffelen, og vidre arbeid med nivåjustering.

Finish kommer så snart jeg begynner å føle at filteret begynner å bli ferdig.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut til å være en god plan og gjennomtenkt filterløsning!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høyttalerene ferdig bygd om. Mellomtonekammeret ble bygd ut nedover slik at diskanten nå sitter i samme kammer som mellomtonen. Så ble frontplatene byttet ut til nye der diskanten er over mellomtonen.

Fikk også montert Soundcare spikes på høyttalerene, og jeg håper og tror at de nå er konstruksjonsmessig ferdig.

Har ikke rukket å tune no mer med delefilteret da det er litt travelt om dagen, men skal få ut noen nye målinger snart. Har tatt i bruk Arta, som med "gated" målinger og forvregningsgrafer er en drøm og bruke, så stor takk til Norcad for det tipset

Har tatt noen bilder i full fart, og som vanlig må jeg bare beklage kvaliteten...

-p1000464-jpg

Her er høyttaleren sett rett forfra. Legg merke til avstanden mellom de tre øverste elementene, som har blitt vesentlig redusert.

-p1000465-jpg

Her er høyttaleren sett fra siden. Er veldig fornøyd med åssen formen på kabinettet ble, tror de blir tøffe med finish.

-p1000466-jpg

Her er et nærbilde av elementene i dårlig kvalitet. Alle elementene er feldt inn i den doble frontbaffelen slik at kantene flukter med hverandre.

Har tenkt litt mer på finish, og det blir nok Mahogny trefinér som blir oljet mørk brun med litt glans. Tror det blir bra, og står godt med stereobenk og tv...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, fremdrift!
    Det er noe merkelig kjent med det å endre frontbaffel, utvide mellomtonekammeret, og skifte plass på mellomtone og diskant

Jeg ser du har fått en plassering av diskanten med tilnærmet lik avstand til topp og begge sider av baffelen. Det vil nok gi deg en del baffeldiffraksjon fra diskanten. Hvor mye vil jo målingene vise, men da kan det være en tanke å avrunde kanten på baffelen, eller evnt lage en innsnevring på ene siden.
    Men dette gjør vel fineringen til en større utfordring kanskje?

Jeg synes Arta er genialt, fint at flere begynner å bruke det.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •