DIY midbass, På planleggingsstadiet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY midbass, På planleggingsstadiet

Mens malingen tørker på sonosubben min så har jeg såvidt begynt å tenkt på neste prosjekt:

Denne gangen blir det midbassen som skal få seg et løft, kjøpte et par Dynabel PA-1550 for en billig penge her inne på forumet som jeg tror funker ypperlig til denne bruken.

Foreløpige planer:

Kassen vil bli en lukket kasse på 45 liter i såkalt isobarisk konfigurasjon. Denne type bruk av elementer drar med seg mange fordeler i forhold til å bruke kun ett element, man trenger for eksempel bare halvparten av kassevolum i forhold til ett element samtidig som kunstruksjonen vil spille akkurat like dypt og tuningen vil være den samme om det er en portet konstruksjon.
    I tilegg skal en slik sub spille utrolig presist og høyt med liten forvregning.
    Ulempen med ett slik bygg er at den totale følsomheten går ned med -3db.

Planen er at sonosuben skal spille opp til rundt 40hz der midsuben skal ta over, hvor høyt denne skal spille igjen blir rett og slett litt prøving og feiling.

NB. Dette er et projekt som vil gå over lengre tid og jeg har på ingen måte låst meg til overstående løsning, om det er noen som har forslag til noe bedre så er det bare å fyre løst, det eneste som er fast bestemt er valget av elementer.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [4

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal følge denne :-D Greit å se at noen er litt mer oppfinnsomme enn andre..
    De spillte tøfft i 80 ltr lukket, men det ble i meste laget sammen med RF 82

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Skal følge denne :-D Greit å se at noen er litt mer oppfinnsomme enn andre..
    De spillte tøfft i 80 ltr lukket, men det ble i meste laget sammen med RF 82
    Der har vi selgeren og ja.

Målet er at dette sammen med sonosuben skal spille rått opp til kanskje 100-120 hz, om dette går bra så kan jeg klare meg med noen virkelig smale fronter.

Om det er reelt å la en sub spille så høyt vet jeg ikke, når en kommer såppass opp i frekvens så begynner det kanskje å bli litt lett og høre hvor lyden kommer i fra..

Hvor høyt lot du de spille?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Hvis det er en portet kasse, så er en annen ulempe at du får veldig lange porter. Når volumet halveres og tuningen skal beholdes, blir portene dobbelt så lange. Såvidt jeg kan se, er halvering av volumet den store fordelen med denne type kasser.

Frode
    Så sant så sant.

Dette blir jo uansett ikke ett problem for meg direkte da jeg har tenkt å kjøre lukket.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekte litt med isobaric bilsub for noen år tilbake, og kan kanskje bidra med et par tips:

Hvis du snur den ene bassen, slik at membranene peker mot hverandre (noen kaller det push/pull), oppnår du noen fordeler.
    - Enkel kassekonstruksjon/bygging, du setter da et element på hver side av baffelen med gjennomgående maskinskruer. Og slipper å bygge et eget kasmmer mellom elementene.
    - Isobaric fungerer bedre til mindre luft det blir mellom membranene, slik at luften kun fungerer som et stempel, og ikke får nok volum til å "fjære"
    - Chassiet hjelper til å dempe de høyere frekvensene, slik at evnt membranoppbrytninger og andre ulyder oppover i frekvens får en "gratis" demping.

Hvis du setter suben på ben, og lar elementene peke ned i gulvet, ser det bra ut og du får samtidig et lavt tyngdepunkt som hjelper til å holde suben i ro, når du drar på litt

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Lekte litt med isobaric bilsub for noen år tilbake, og kan kanskje bidra med et par tips:

Hvis du snur den ene bassen, slik at membranene peker mot hverandre (noen kaller det push/pull), oppnår du noen fordeler.
    - Enkel kassekonstruksjon/bygging, du setter da et element på hver side av baffelen med gjennomgående maskinskruer. Og slipper å bygge et eget kasmmer mellom elementene.
    - Isobaric fungerer bedre til mindre luft det blir mellom membranene, slik at luften kun fungerer som et stempel, og ikke får nok volum til å "fjære"
    - Chassiet hjelper til å dempe de høyere frekvensene, slik at evnt membranoppbrytninger og andre ulyder oppover i frekvens får en "gratis" demping.

Hvis du setter suben på ben, og lar elementene peke ned i gulvet, ser det bra ut og du får samtidig et lavt tyngdepunkt som hjelper til å holde suben i ro, når du drar på litt
    Her var det mange kloke ord

Jeg har tekt litt på det med å sette subben på ben å plassere elementene mot gulvet, men det er en ting jeg er litt skeptisk til:
    Litt av poenget med en slik sub for min del er at jeg vil kjenne bassen i brystet, vil ikke det bli litt verre om elementet peker ned mot gulvet?

Hvordan er forresten din erfaring med isobariske subber? er det verdt det?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg delte på 120 hz med Behringer .. Du kjenner den i buksebeina ja

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier at elementene skal peke ned mot gulvet, hvordan vil det gå når elementene er snudd mot hverandre?

Jeg er veldig med på tankegangen ellers, og kjenner at DIY-lysten kommer over meg, men jeg slet litt med å få dette til når jeg ser det for meg.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bare og sette magnet mot magnet. så er det problemet løst
    for den normale tanke er og sette front mot front (clam shell), men det er ikke
    nødvendig.

det finnes en ulempe med lage en lukket isobarik kasse og det varmen som
    elementen lager har ingen steder og gå..

fordelen med portet isobarik er du kan tune avrunding på toppen ditt du vil
    så du i teorien ikke trenger noen form for delefilter.

det er det jeg kommer ifarten, for det snart 15 årsiden jeg laget og brukte
    sånn kasse i bilsterio, s¨deter ikke alt som sitter lengere

Troeen

Edit leger med en bygge link
    Isobaric Subwoofer - Instructables - DIY, How To, tech, music

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Når du sier at elementene skal peke ned mot gulvet, hvordan vil det gå når elementene er snudd mot hverandre?

Jeg er veldig med på tankegangen ellers, og kjenner at DIY-lysten kommer over meg, men jeg slet litt med å få dette til når jeg ser det for meg.
    Elementene skrues fast på hver sin side på frontplata. man bytter om + og minus på det ene elementet slik at elementene spiller samme veien, i rommet mellom elementene vil det da hele tiden være null trykk.

Jeg kan tegne en skisse når jeg kommer hjem fra jobb.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det var noe a la dette du mente norcad?

jeg er litt betenkt på hvordan jeg evt skal få dette bra, selvfølgelig kunne jeg ha dekslet inn elementet med deksel på tre sider og en åpning bak men jeg føler at hensikten med midbass er borte om jeg ikke får punchen i brystet,

For å få det bør man vel ha elementene sånn noen lunde i brysthøyde og pekende rett mot seg?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Regner med at det var noe a la dette du mente norcad?

jeg er litt betenkt på hvordan jeg evt skal få dette bra, selvfølgelig kunne jeg ha dekslet inn elementet med deksel på tre sider og en åpning bak men jeg føler at hensikten med midbass er borte om jeg ikke får punchen i brystet,

For å få det bør man vel ha elementene sånn noen lunde i brysthøyde og pekende rett mot seg?

kan også sette magnet mot magnet med ca 5 cm i mellom.. prinsippet blir det samme. og da vil du kunne kortere bein på kassen

Troeen

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    kan også sette magnet mot magnet med ca 5 cm i mellom.. prinsippet blir det samme. og da vil du kunne kortere bein på kassen

Troeen
    Slik at det blir et ekstra kammer som på skissen i post 1?

bare at det ene elementet blir snudd?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Slik at det blir et ekstra kammer som på skissen i post 1?

bare at det ene elementet blir snudd?
    Ja.. det ligger gif bilder av de 2 type posten over

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der har vi den ja

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var sånn jeg tenkte ja.
    Hvis du lar sideplatene gå noen cm forbi bunnen er det med å stiver av konstruksjonen betraktelig, samtidig som det straks ser bedre ut.

Jeg tror ikke elementplasseringen i kassen har særlig betydning for om du kjenner trykket i brystet eller ei. Her vil nok rommet og plassering av sub vs lytteposisjon bety mer.

Magnet mot magnet med 5cm imellom som nevnt over her har kun 1 fordel, det ser bedre ut. Kassen blir mye større, og veldig fremtung om du skal la elementene peke mot lyttepos. Samtidig begynner du å få en god del luft mellom membranene.

Jeg liker isobaric på alle måter, unntatt når man kommer til utseendet. Jeg har vokst fra det å synes det er tøfft med å se en stor magnet :razz:

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden sonusubben min spillte bedre enn forventet ganske langt opp i registeret tror jeg at jeg legger dette prosjektet på is foreløpig.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar gjerne imot tips om hva mine to PA1550 elementer kan brukes til, helst noe morro da

Har tenkt litt på et par lukkede kasser med 65 liter volum, men jeg er litt redd for at det kan bli litt lite futt i dem da.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •