Bygger du elektronikk selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygger du elektronikk selv?

Det er mange som bygger høyttalere selv. Jeg er litt nysgjerrig på hvor mange som også har bygget/ønsker å bygge elektronikkomponenter.
    Tenkte vi kunne poste litt om oss selv i forhold til dette her.

Mine egne DIY-elektronikkmeritter:
    1994: Enkel solid-state preamp basert på kvalitets-opamps. I dag ikke i bruk på grunn av defekte releer.
    1994: Effekttrinn på rundt 2x80W basert på standardkonfigurasjonen for effektopampen LM12CLK fra National Semiconductor (URL: LM12CL - 80W Operational Amplifier ) Denne er ikke i daglig bruk, men er fullt operativ og benyttes som alternativt effekttrinn når jeg har behov for det. Strømsterk og fin og med innebygde beskyttelseskretsløp som gjør at den tåler det meste.

Konkrete planer:
    2008(?): Rørpreamp basert på Jan E Veisets BO Preamp, en EL-84-basert konstruksjon med single ended (RCA) innganger og balansert utgang. Nesten alle deler er skaffet til veie. Det er hovedsaklig prosjektering av frontplaten(!) som mangler. Jeg liker å ha alle ingredienser og planer på plass før jeg starter, ellers vet jeg av erfaring at det lett stopper opp igjen (for min del).

Fremtidige prosjekter?
    Kunne vært moro å bygge en DAC.
    Kunne vært ennå mer moro å bygge en CD-spiller, for da ville jeg kunne skryte av at HELE oppsettet er bygget selv.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget en gainclone basert på LM3875. Den gir vel 20-30 watt i mitt oppsett, og jeg har brukt den som bassforsterker under rundt 200Hz. For øyeblikket ligger den i et skap i påvente av ny kabinettløsning.

Ellers har jeg bygget en usb-dac fra DDDAC 2000. Den er i bruk fortsatt.

Noen konkrete planer har jeg ikke, men både preamp og effekttinn kan være aktuelt. Eventuelt også en oppgradering av dac.

Frode

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra bunnen av:

Gainclone bastert på LM3876TF - Ligger nå i lukket kiste, etter trafo donasjon.
    Lampizator - I bruk ved festlige anledninger.. (Far er alene hjemme i noen timer.)

Fra kit:

Jalla forforsterker - ikke i bruk.
    Amp6 Basic fra 41hz - I bruk på hytta inntil videre.
    Amp10 Basic fra 41hz - under bygging ( litt småproblemer, ting eksploderer etc.)

Fremtiden:
    Har ønske om å bygge flere rør ting.

Andre DIY prosjekt: Diy'et frem ei lita jente... var kjempelett å lage, men er fryktelig mye jobb å feilsøke p.g.a ulyder som kommer og går. Satser på sterkt DIY comback om en stund.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke bygget, men har veldig lyst. Noen som har tips om enkle og forholdsvis billige prosjekt? Samma hva. Det bør være prosjekt som har utførlig "monteringsanvisning" eller lettfattelige guider på nett.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Fra bunnen av:
    Andre DIY prosjekt: Diy'et frem ei lita jente... var kjempelett å lage, men er fryktelig mye jobb å feilsøke p.g.a ulyder som kommer og går. Satser på sterkt DIY comback om en stund.
    Det er jo det hyggeligste gjør-det-selv prosjektet som finnes, men jeg må vel påpeke at det neppe går under elektronikk.

Aner ikke når den lille jenta ankom, men gratulerer, uansett!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Har ikke bygget, men har veldig lyst. Noen som har tips om enkle og forholdsvis billige prosjekt? Samma hva. Det bør være prosjekt som har utførlig "monteringsanvisning" eller lettfattelige guider på nett.
    "Samma hva" er det litt vanskelig å forholde seg til. Men følger du med her på Audiobuilders, så skulle det vel være mulig å finne noe. Jeg vil likevel anbefale at du finner et eller annet du har bruk for, og så gå for det. Det finnes mange greie selvbyggesett i de fleste sjangere.

Noe av det enkleste er vel å lage effekttrinn basert på Hypex-moduler. Her får du alt du trenger fra Eltek, og det er mange som har bygget lignende, så det er lett å finne hjelp på nettet. Jobben består i å sette sammen strømforsyning, trafo og moduler riktig og montere inn i en kasse med sikringer, brytere og plugger.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Samma hva" må jo være greit å forholde seg til. Ingen begrensninger jo.

Har tenkt på Hypex-ene. Problemet er at jeg ikke har oversikt over hva jeg trenger....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    "Samma hva" må jo være greit å forholde seg til. Ingen begrensninger jo.

Har tenkt på Hypex-ene. Problemet er at jeg ikke har oversikt over hva jeg trenger....
    Start en egen tråd, du, så kan vi diskutere det litt mer inngående.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke prøvd og bygge noe... men har veldig lyst til og bygge en forsterker eller noe sånt men har aldri fått til og starteops:

har startet og planlegge litt på en amp med moduler osv.... fra hypex en gang utpå sommeren

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slett

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har foreløpig ikke bygget noe elektronikk, kun modifisert litt her og der..
    Men kommer til å bygge meg en rør-basert pre med fjernkontroll i nærmeste fremtid.

Dessuten sikler jeg veldig på å bygge en laveffekts rør-forsterker, har peilet meg inn på denne søte lille saken, men aner den blir en smule dyr...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bygd meg SKA GB300, jeg vurderer og lage enda en, men nå en 3 kanals slik at jeg får like forsterkere rundt om.
    Artige forsterkere med mye detaljer og ren klar lyd.

Ser forøverig spennendes ut disse chip ampene, kunne vært artig og lage en slik også sånn for morroskyld, er vel relativt hyggelige priser på disse?

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja

Har begynt på en Lampizator ifra bunnen av...Har ellers prøvt meg på en duppeditt som omgjor tv-signal ifra vga til scart, men det ble det en brå stopp på når jeg måtte begynde med synkronisering av bilde vertikalt og horisontalt. hehe....

Ideer er det som sikkert dere kjenner til, flust av .

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, da oppdaget jeg denne tråden. Er ikke så ofte innom her.

Jeg har bygget 2 SKA GB 150, hvorav den ene står hos en kompis. Bygget så en Nelson Pass BOSOZ for-forsterker, med fjernstyring m.m. fra Dantimax.

Bygget så et 2-veis opamp basert aktivt delefilter. I fjor vinter eksperimenterte jeg en del med Jfet BOZ (Nelson Pass) og bygget 2 varianter.

I sommer gjorde jeg ferdig enda en Nelson Pass inspirert forforsterker samt en balansert Zen lite (Nelson Pass). Rett etter jul bygget jeg en F5 (Nelson Pass).

For tiden holder jeg på med en større greie, som er nær XA serien til Pass Labs (hvor nær er jo vanskelig å si i og med at tegningene ikke er offentliggjort ennå).

Før jul bygget jeg også en opamp basert signalgenerator og laget ferdig et oppsett for måling av både single ended og balanserte for- og effektforsterkere. Dette er koblet til en PC.

Har både DAC og nytt delefilter (diskret) på blokka, men de kommer etter full ombygging av høyttalerne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •