bygge ny basskasse - HJELP!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bygge ny basskasse - HJELP!!!

Har i dag 2stk cerwin vega ve-28s - altså 4 elementer! Disse passer ikke inn i stua mi og hadde tenkt til å bygge ny basskasse til den ene av disse kassene! Disse basskassene er firkantet og passer dårlig inn stua, det er ikke noe konefaktor på de akkurat! Kan noen hjelpe meg med målene til ei ny kasse? problemet er ikke det å bygge ei ny kasse som passer inn, men hva skjer om jeg lager den for liten? eller for stor? hva skjer da med lyden? kunne tenkt meg å bygge en kasse for hjørne! Sett at flere støper kasser i glassfiber. Hvordan er lyden i slike kasser? blir det "klirrelyd"? kan noen komme med forslag til hvordan jeg kan gjøre dette?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor bygge for stor eller for liten?
    Ta mål av kassen du har, og lag en ny med samme volum. Forsterker og bassrefleksrør flytter du bare over i den nye kassen.
    Designet er jo opp til deg. Skal du sette den inn i et hjørne må du jo ha bassrefleksrør på fremsiden, tilgangen til forsterkeren må du jo også tenke på.

Og hvorfor ikke bygge bedre enn den orginale kassen med det samme du er igang?
    Bruk f.eks 22mm MDF, sett inn avstivere i kassen, gjerne så de støtter opp magneten på elementene og lag eget kammer til forsterkeren.

Har du erfaring med håndopplegging av glassfiber er jo det selvfølgelig et alternativ, men jeg ser ikke helt at det skulle være nødvendig for en sub til innebruk. Det meste går an med Mdf, spon eller heltre også. Det krever bare litt planlegging........:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •