Mulig å legge opp stikkontakter selv? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Montøren kan faktisk bli stilt ansvarlig for ulykken.

Det var sak på dette i Svergie hvor en liten jente ble drept pga en for dårlig tildekt inntaksboks utenfor et hus, montøren ble holdt ansvarlig.
    Det har du nok helt rett i, men montøren har har gått skole og opplæring på at slike OPPLAGTE ting ikke skal oppstå.

Poenget med det eksempelet mitt var ikke skyldfordeling, men hva som kan skje ved litt uoppmeksomhet, mens "du sparte de 1500kr på elektriker".

En elektriker skal teste og isolajonsmåle et anlegg før overlevering. Veldig få privatpersoner har disse instrumentene selv.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Det sier du? Hvis du avmantler og kobler bare 2 ledninger så er det mye mulig du gjør feil.
    Det er heller ikke noe problem å koble seg inn i en stikk hvor det er kabler inn i begge ender.
    Det du sier tyder på at du ikke helt vet hva du snakker om, selv om du i de fleste tilfeller ville fått ett stikk-opplegg til å funke!
    jaså? har du gått elektro? det har jeg..hvilken som helst idiot kan koble åpent anlegg

og de fleste husbranner skyldes defekt utstyr og særlig varmeovner.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jaså? har du gått elektro? det har jeg..og hvilken som helst idiot kan koble åpent anlegg.

og de fleste husbranner skyldes defekt utstyr og særlig varmeovner.
    Jeg har nok erfaring innen elektro ja! og jeg er en av de som har nok papirer til å gjøre alt slikt selv. Det har sikkert du og, og du har nok helt rett i at "alle kan koble åpent anlegg selv" men om du utelukker jordingen så gjør du feil, det var bare derfor jeg kommenterte "dine 2 ledere". om opplegget fra før av ikke har jording, så kan man seff ikke jorde det.

Det er sant som du sier med husbrannene, men det er faktisk mest av det "pluggede" utstyret som står for feilene, som f.eks strykejærn, kaffetraktere, varmovner (spesielt de oljefylte er utsatt). Mye er brukerfeil også, gardiner kan lage mye krøll

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du quotet "2-3" men.. en stor prosentandel av husene i landet har ikke jording heller.. allikavel, har man det så er den fargekodet, det er lederene også, selv om strømmen ikke er polarisert

uansett.. folk tukler med kretser og elektronikk hele tiden.. setter sammen all slags apparater uten noen form for papir eller erfaring. mon tro om min cl200 forsterker loddet på grunnkurset er nemko og CE godkjent? lurer på hva forsikringselskapet sier om det begynner å brenne i den? "satt sammen av amatør, ikke godkjent... -40% dekning på all skade..."
    tvilsomt tror jeg

by all means.. forståelig at dette byråkratiet vil ha papirer på slikt. men slikt småpjask som korte åpne anlegg kan praktisk talt ikke skilles fra en skjøteledning med annet enn noen skruer og en hardere kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    du quotet "2-3" men.. en stor prosentandel av husene i landet har ikke jording heller.. allikavel, har man det så er den fargekodet, det er lederene også, selv om strømmen ikke er polarisert

uansett.. folk tukler med kretser og elektronikk hele tiden.. setter sammen all slags apparater uten noen form for papir eller erfaring. mon tro om min cl200 forsterker loddet på grunnkurset er nemko og CE godkjent? lurer på hva forsikringselskapet sier om det begynner å brenne i den? "satt sammen av amatør, ikke godkjent... -40% dekning på all skade..."
    tvilsomt tror jeg

by all means.. forståelig at dette byråkratiet vil ha papirer på slikt. men slikt småpjask som korte åpne anlegg kan praktisk talt ikke skilles fra en skjøteledning med annet enn noen skruer og en hardere kabel
    Faktisk så har du ikke lov å koble utstyr som ikke er CE-godkjent til strømnettet. Med mindre, faktisk, at du er radioamatør. Har man avlagt og bestått eksamen som radioamatør har man lov å bygge utstyr som tilkobles elnettet for egen, privat bruk. Dog ikke for salg!

En annen ting:
    Jeg er 100% enig i at man bør bruke kvalitetsmateriell i husinstallasjoner og de fleste fagfolk er nok enig i det. Men ledelsen i mange elektroinstallasjonsbedrifter tenker først og fremst profitt. Det lokale firmaet der jeg bor er flink på å vinne anbud men installerer da bare chint-automater og billigst mulig materiell. Er det god yrkesetikk? Jeg, og de trikkerene jeg kjenner som jobber der mener nei, de hadde nok funnet seg annen jobb om det var muligheter for det der i bygda!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av danielh
    Faktisk så har du ikke lov å koble utstyr som ikke er CE-godkjent til strømnettet. Med mindre, faktisk, at du er radioamatør. Har man avlagt og bestått eksamen som radioamatør har man lov å bygge utstyr som tilkobles elnettet for egen, privat bruk. Dog ikke for salg!

En annen ting:
    Jeg er 100% enig i at man bør bruke kvalitetsmateriell i husinstallasjoner og de fleste fagfolk er nok enig i det. Men ledelsen i mange elektroinstallasjonsbedrifter tenker først og fremst profitt. Det lokale firmaet der jeg bor er flink på å vinne anbud men installerer da bare chint-automater og billigst mulig materiell. Er det god yrkesetikk? Jeg, og de trikkerene jeg kjenner som jobber der mener nei, de hadde nok funnet seg annen jobb om det var muligheter for det der i bygda!
    Jeg har også montert chint automater og etman materiell, men tro det eller ei, det er godkjent, jeg liker ikke kvalitetsfølesen man sitter igjen med, det er akkurat det med pris det går på. Service arbeider går utelukket på ELKO hos oss.
    -------------------------------------------------------

Ikke misforstå meg helt einis, jeg startet kanskje hardt i denne tråden, men det jeg vil frem til med dette, er ikke "at det er vanskelig" men at om det skulle skje noe er det deg selv som er ille ute. En fyr uten lappen har ikke lov til å kjøre bil, selv om det kun er 1000m til butikken han skal på, selv om det i de alle fleste tilfeller vil gå greit.

Det er ikke tillat å bruke utstyr som ikke er CE merket nei, samme som en bil som ikke er typegodkjent (ombygget). Forskjellen her er at du ikke trenger å vise produktet frem før du putter det i kontakten, det er ditt ansvar å sørge for at det er på stell.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEI du har i følge norsk lov IKKE lov å montere eller røre fast installasjon i ditt eget hus...
    De aller fleste installatører nekter å godkjenne ting som kunden selv har gjort, om så være en eneste stikkontakt på stua, til Maxbos "klart du kan" varmekabel... Det er ikke lovlig markedsføring fra maxbo, og jeg tror det er blitt stoppet hva varmekabler angår...
    Klarer du ikke fremlegge samsvarserklæring fra installatør er jobben å betrakte som selvgjort. Noe som har resultert i 0kr i forsikringsutbetaling, oftest i redusert utbetaling når huset brenner ned og ungen din brenner ihjel...

En elektriker se lett om en installasjon er gjort av fagarbeider eller huseieren selv...
    Det er tro det eller ei, en grund til at det er 5-6års utdanning og bestått fagprøve (mange stryker) før man får lov å jobbe alene på et elektrisk annlegg, likevell må man være ansatt i et godkjent firma...
    Gjøres jobben sort av naboen din som er elektromontør, uten at du får samsvarserklæring, er jobben fortsatt å regne som selvgjort ift. forsikring og kontroll...

Du kan derimot gjøre en god del...

Skift dekslet for koblingsbokser,brytere og stikkkontakter,men ikke selve den veggfaste delen.

Koble til eller skifte varmovner dersom de har bevegelig ledning ,støpsel.

Koble til eller skifte 2-polede støpsler i bevegelig ledning til og med 25A,med og uten jording.

Koble til eller skifte 2-lededer skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16A med og uten jording.

Koble til og reparere lampetter,bordlamper etc. med bevegelig ledning,også brytere med ledning.

Koble til og skifte lamper som henger i takkrok e.l. tilkoblet med støpsel/stikkontakt,kronklemme eller
    "sukkerbit"dersom ikke lampene er å betrakte som del av en fast installasjon. Det må være strekkavlastning på selve ledningen ,slik at kontaktene ikke belastes fysisk.

Skifte andre lysarmaturer i tørre rom med isolerende gulvdekke.

Finner du ikke beskrivelse her av arbeidet du hadde tenkt og gjøre ??
    Da er det sansynligvis et arbeid du ikke har lov til og utføre selv.
    Ring i stedet en autorisert installatør.

Stikkontakt koblet til via 0,5mm lampettledning.... Jeg klippet ledningen uten å spørre huseieren (jeg klippet tilførselen til hele rommet)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg jeg.. MEN å bagatellisere elektro og det er så lett..

har ikke noe å si merker jeg..

Alle klarer det eller nesten alle da men uansett så skal de ikke gjøre det.. Man tukler ikke med det man har brukt absolutt mest penger på uten å være sikker

Active kjetilae sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merker jeg blir provosert av å sitte å lese denne tråden. hva er det dere ikke skjønner? har dere ikke papirer og viten i orden er det vel bare å holde seg unna. jeg anbefaler deg å gå å prate med en lokal sjappe før du gjør noe som helst, (kjenner du ingen elektrikere?) og høre med de om du kan få lov til å banke opp kabler selv, og at de kobler opp og godkjenner det for deg. og vil de ikke? okay, så blir det dyrere, eller hør med noen andre. jeg vil si du er dum hvis du har fastmontert anlegg som ikke er godkjent. er jo bare å leke med sin egen sikkerhet, kult hvis du går til sengs etter en god film og ikke våkner igjen!? når folk spør meg pleier jeg å trekke linja ved at du har lov til å henge opp en lampett og koble den i stikket, men så fort du banker kabelen fast med en letti er det å anse som et fastmonert anlegg som du ikke har lov å gjøre selv!

ja det er ganske lett å koble stikk hvis du vet hva du gjør, men duverden hvor mange rare spm. jeg får, folk flest har jo ikke peil, for de har jo ikke gjort det før. jeg kunne skrivd en skolestil om det her tror jeg! hehe, så får gi meg mens leken er god!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullstendig inneforstått med hva som er lov og ikke annet elektrisk anlegg. Og nei jeg skal ikke oppfordre noen til å bryte loven. Men jeg synes faktisk at det er litt merkelig.
    For ingen nekter deg å skifte bremser på bilen din, eller fikse forstillingen. Det kan få minst like alvorlige konsekvenser.
    Det er ikke noe problem å stå ansvarlig for gravearbeider hvis du skal bygge på huset.
    Det er fullt lovlig å sette opp et 2 etasjes tilbygg, bare det ikke er over 50kvm. Du kan også rote så mye du vil med vannrørene dine.

Det jeg synes er forunderlig er at du kan gjøre det meste, bare det er til deg selv. Unntatt er el. pipe og ildsted.
    OK det går på brannfare, og brann er ikke til å spøke med.
    Men teknisk svikt på bremser og understell på bilen er ikke særlig greit det heller?!
    Og om huset ramler i hodet på dine 50 gjester, kan jo også være kjedelig.

Jeg har også sett mange skumle el løsninger, og er enig i at det er skremmende hva folk kan finne på.
    Men jammen har jeg sett mye hobbysnekkere også, som rett og slett setter liv i fare.........

Active kjetilae sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg er fullstendig inneforstått med hva som er lov og ikke annet elektrisk anlegg. Og nei jeg skal ikke oppfordre noen til å bryte loven. Men jeg synes faktisk at det er litt merkelig.
    For ingen nekter deg å skifte bremser på bilen din, eller fikse forstillingen. Det kan få minst like alvorlige konsekvenser.
    Det er ikke noe problem å stå ansvarlig for gravearbeider hvis du skal bygge på huset.
    Det er fullt lovlig å sette opp et 2 etasjes tilbygg, bare det ikke er over 50kvm. Du kan også rote så mye du vil med vannrørene dine.

Det jeg synes er forunderlig er at du kan gjøre det meste, bare det er til deg selv. Unntatt er el. pipe og ildsted.
    OK det går på brannfare, og brann er ikke til å spøke med.
    Men teknisk svikt på bremser og understell på bilen er ikke særlig greit det heller?!
    Og om huset ramler i hodet på dine 50 gjester, kan jo også være kjedelig.

Jeg har også sett mange skumle el løsninger, og er enig i at det er skremmende hva folk kan finne på.
    Men jammen har jeg sett mye hobbysnekkere også, som rett og slett setter liv i fare.........

helt enig med deg der, men spørs om if er helt enig når underetsjen med hjemmekinoen til 150 000.- står under vann, eller når huset har rast ned etter dårlig snekkervirksomhet. bygger du et selvbygg, skal det jo stå til forskriftene. og følger du de er jo alt gjort riktig. men er vel en grunn til at det er snekkere som er flinkest til å sette opp hus og rørleggere som er best på rør. bremsene på bilen er et godt eksempel ja, der er det mye synding, og ja de er jo ganske viktige. i statene der har de det sånn at alle kan vel gjøre alt selv, men går det gæli og de finner ut at det ikke er gjort etter gjeldende regler så sliter du bigtime!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Jeg er HELT enig med deg!! MEN de har da ihvertfall tatt tak i EL og da er det jo dumt å bruke disse unnskyldningene på dette!

Alt det du nevner burde ikke vært lov, el er ikke lov derfor gjør man det ikke... Så enkelt er det..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •